اضافه برداشت ۳۳۱ حلقه چاه، کم‌آبی لرستان را تشدید کرد

۳۳۱ حلقه چاه دارای اضافه برداشت که مبادرت به کاشت برنج و سایر گیاهان پرآب بر و عدم رعایت الگوی کشت کرده بودند در لرستان شناسایی شد.

اضافه برداشت ۳۳۱ حلقه چاه، کم‌آبی لرستان را تشدید کرد

کاهش بارندگی‌ها در سال آبی جاری سبب شد تا امسال خشکسالی و تنش آبی در استان لرستان تشدید شود به‌طوری که اکنون بسیاری از رودخانه‌های اصلی استان از جمله کشکان که طی سنوات گذشته یکی از خروشان‌ترین رودخانه‌های این استان بوده اکنون در بخش‌هایی کاملا خشک شده است.

تنش آبی و کم‌آبی سبب شده تا ذخایر آب زیر زمینی کاهش و بسیاری چشمه‌های استان خشک شود حال با توجه به این شرایط استان که رعایت بیش از پیش مصرف آب چه در بخش شرب و چه کشاورزی و صنایع لازم است اما متاسفانه برخی از مردم همچنان نسبت به این موضوع بی تفاوت هستند و این چالش کم آبی را جدی نمی‌گیرند نمونه آن اقدام برخی از کشاورزان استان برای کشت محصولات آب دوست و اضافه برداشت از آب برای محصولی مانند برنج است که این کم آبی را تشدید کرده است.

جهت رعایت الگوی کشت در استان اقداماتی توسط مسئولان مربوطه انجام شده است اما مسلما کافی نیست و باید با توجه به شرایط موجود برنامه‌ریزی و تصمیمات جدی‌تری در این حوزه اتخاذ شود.

داریوش حسن‌نژاد، مدیر‌عامل ‌آب منطقه‌ای لرستان در این رابطه در جمع خبرنگاران این شهرستان اظهار داشت: از ابتدای امسال تا کنون اقدامات موثری در جهت کاهش اثرات خشکسالی توسط شرکت آب منطقه ای لرستان انجام شده که از جمله این برنامه‌ها تدوین و اجرای برنامه رهاسازی آب از سدهای استان و ابلاغ به سازمان جهاد کشاورزی برای تهیه الگوی کشت مناسب بوده است.

وی افزود: با توجه به هشدارهای اعلام شده در رابطه با خشکسالی، جلسات متعددی با سازمان‌های بهره‌بردار از قبیل سازمان جهاد کشاورزی، شرکت آبفای لرستان، دستگاه‌های نظارتی، تعاونی‌های آب‌بر و شورای حفاظت منابع آب استان تشکیل و مسائل و مشکلات پیش رو مورد بررسی قرار گرفت که در این رابطه تصمیماتی برای عبور از وضعیت خشکسالی موجود با حداقل مشکل اتخاذ شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه کاهش نزولات جوی و کم‌شدن ذخایر پشت سدها لزوم مدیریت بهره‌برداری و حفاظت از منابع آب را دو چندان کرده است عنوان کرد: با توجه به وضعیت موجود اطلاع رسانی گسترده مبنی بر کاهش شدید آبدهی رودخانه‌ها و عدم کشت گیاهان آبدوست در سطح استان لرستان از طریق نصب بنر، پلاکارد و مکاتبه به بخشداران و دهیاران سراسر استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه 331 حلقه چاه دارای اضافه برداشت که مبادرت به کاشت برنج و سایر گیاهان پرآب بر و عدم رعایت الگوی کشت کرده بودند شناسایی شدند گفت: با دستور رئیس دادگستری و همکاری نیروی انتظامی از این تعداد 42 حلقه چاه پلمپ و 135 حلقه چاه قطع برق شد.

حسن نژاد تصریح کرد: 11 دستگاه حفار غیر مجاز توسط نیروهای گشت و بازرسی استان شناسایی و به پارکینگ شرکت آب منطقه‌ای لرستان منتقل شدند.

وی به لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب شرب تاکید کرد و اظهارداشت: جلوگیری از اضافه برداشت و برداشت‌های غیر قانونی و رعایت الگوی کشت از مهمترین راهکارهای مدیریت منابع آبی و گذر از تنش آبی است.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها