آیا ناسا "هابل" را نجات خواهد داد؟

ناسا اعلام کرده قصد دارد در هفته آینده طی یک مانور چالش برانگیز به تعمیر تلسکوپ فضایی هابل بپردازد.

آیا ناسا "هابل" را نجات خواهد داد؟

۱۳ ژوئن رایانه بار مفید (payload computer) هابل ناگهان کار خود را متوقف کرد. از آن زمان تاکنون مهندسان در تلاش برای رفع مشکل این تلسکوپ فضایی هستند اما تاکنون چندان موفق نشده‌اند. ابزار رایانه بار مفید تلسکوپ فضایی هابل وظیف کنترل و نظارت بر ابزارهای علمی این تلسکوپ را بر عهده دارد.

با تمام این مشکلات متنی که ناسا در حساب کاربری خود در توییتر برای حل مشکل این تلسکوپ منتشر کرد، همانند کورسوی امیدی برای ادامه حیات هابل بود. ناسا روز پنجشنبه در توئیتر خود اعلام کرد که با موفقیت روشی را آزمایش کرده است که توسط آن می‌تواند بخش‌هایی از اجزای سخت افزار تلسکوپ را با اجزای پشتیبان آنها تعویض کنند. روش مذکور می‌تواند راهی مناسب برای شروع کار مجدد بخش رایانه بار مفید این تلسکوپ باشد و به شروع مجدد مشاهدات علمی هابل منجر شود.

این روش احتمالا اوایل هفته آینده و پس از اقدامات و بررسی‌های بیشتر انجام خواهد شد. تلسکوپ و ابزار علمی آن در وضعیت عملیاتی قرار دارند.

طبق گفته "پال هرتز"(Paul Hertz) مدیر بخش اخترفیزیک ناسا این کار چالش برانگیز خواهد بود. وی در گفتگو با نیوساینتیست گفت: این کار چالش برانگیز خواهد بود چرا که شما نمی‌توانید دست روی دست بگذارید و سخت افزار را تغییر دهید یا ولتاژ را اندازه بگیرید.

هابل قوی‌ترین تلسکوپ جهان است و در سه دهه مشاهدات فضا، این تلسکوپ نگاه ما را به جهان تغییر داده است. این تلسکوپ یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های کیهانی ناسا تاکنون بوده که به مدت ۳۱ سال در حال فعالیت است و ناسا امیدوار است سال‌های بیشتری نیز فعالیت کند.

۳۰ ژوئن، ناسا اعلام کرد که متوجه شده است که منشا مشکل رایانه بار مفید هابل در بخش فرماندهی ابزار علمی و مدیریت داده‌های هابل(SI C&DH) و جایی که این رایانه قرار دارد، است.

ناسا گفت: چند قطعه سخت‌افزاری در SI C&DH می‌تواند دلیل این مشکل باشد.

قطعات سخت افزاری پشتیبان از قبل روی تلسکوپ نصب شده‌اند. بنابراین کار آنها تنها تعویض آنها با سخت افزار پشتیبانی است. به گفته ناسا مهندسان قبل از اقدام به انجام این کار و حل مشکل از زمین، باید این کار را در یک عملیات شبیه‌سازی در زمین تمرین کنند.

سخنگوی ناسا در ماه ژوئن در گفتگو با بیزینس اینسایدر گفت: هابل یکی از مهمترین مأموریت‌های اخترفیزیک ناسا است. هابل بیش از ۳۱ سال است که فعالیت می‌کند و ناسا امیدوار است که فعالیت آن تا سال‌های طولانی ادامه داشته باشد.

تلسکوپ فضایی هابل که در سال ۱۹۹۰ به مدار زمین پرتاب شد تاکنون کارهای مهمی انجام داده است که می‌توان به ثبت تصاویری از تولد و مرگ ستاره‌ها، کشف اقمار جدیدی در اطراف پلوتو و ردیابی حرکت دو جسم بین ستاره‌ای هنگام عبور از منظومه شمسی اشاره کرد. گفتنی است مشاهدات هابل به اخترشناسان در محاسبه عمر و انبساط جهان کمک کرده و آنها با کمک داده‌های ارزشمند این تلسکوپ قادر به بررسی کهکشان ‌هایی که اندکی پس از بیگ ‌بنگ شکل گرفته‌اند، هستند.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها