شب‌ نشینی زهره با مریخ

سیاره زهره و مریخ امشب و فردا شب دوشنبه (۱۲ ژوئیه) در نزدیک‌ ترین فاصله خود نسبت به دید ما قرار می‌گیرند و این رویداد حدود ۴۵ دقیقه پس از غروب خورشید در بالای افق غربی قابل مشاهده خواهد بود.

شب‌ نشینی زهره با مریخ

سیاره مریخ ۹ ماه پیش در فاصله ۶۲.۴۳ میلیون کیلومتری با زمین واقع شد که نزدیک‌ترین فاصله از ماه اوت سال ۲۰۰۳ تاکنون بود و تا ماه سپتامبر سال ۲۰۳۵ دوباره به این نزدیکی نخواهد رسید.

مریخ در این رویداد، سه برابر روشن‌تر از ستاره "شباهنگ" در آسمان ظاهر شد. در حقیقت، مریخ به عنوان سومین جرم درخشان در آسمان شب پس از ماه و زهره قرار گرفت.

ستاره شباهنگ(Sirius) نام یک سامانه ستاره‌ای و درخشان‌ترین ستاره آسمان شب است. شباهنگ کمابیش از همه نقاط مسکونی زمین دیده می‌شود و در نیمکره شمالی به عنوان یک رأس مثلّث زمستانی شناخته می‌شود. شباهنگ با ۸.۶ سال نوری یکی از نزدیک‌ترین ستاره‌ها به زمین است. جرم شباهنگ ۲.۴ برابر جرم خورشید و قدر ظاهری آن منفی ۱.۴۷ است، یعنی تقریباً دو برابر پر نورتر از دومین ستاره پر نور آسمان، "سهیل" است.

اما اکنون مریخ در آن سوی طیف روشنایی قرار دارد. از عصر امروز یکشنبه(۱۱ ژوئیه) حدود ۴۵ دقیقه پس از غروب آفتاب در آسمان غربی-شمال غربی می‌توان آن را مشاهده کرد. بدین ترتیب ناظران با مشاهده اولین جرم که جلب توجه می‌کند، خواهند دانست که با زهره روبرو هستند. پس از یافتن آن، با نگاه به یک درجه سمت چپ زهره می‌توان مریخ را به رنگ نارنجی مایل به زرد مشاهده کرد، اگرچه که به هیچ وجه خیلی درخشان نیست.

در این رویداد نباید انتظار یک شیء درخشان و چشم نواز را داشت، چرا که در حال حاضر مریخ ۳۷۱ میلیون کیلومتر از ما فاصله دارد. بنابراین، مریخ فقط حدود ۱.۷ درصد روشن‌تر از ۹ ماه پیش است و فقط دارای ۰.۵ درصد از درخشش زهره ظاهر می‌شود.

در حقیقت مریخ در حال حاضر با شدت مثبت ۱.۸ می‌درخشد و توصیه می‌شود که برای اطمینان از مشاهده آن از دوربین شکاری استفاده شود.

گفتنی است که شیء دیگری که در مجاورت این دو سیاره در گرگ و میش غروب قابل مشاهده است، کره ماه خواهد بود. اما اکنون هلال ماه بسیار نازک است و تنها ۴ درصد روشنایی دارد. کره ماه در این رویداد حدود ۱۲ درجه در سمت راست این دو سیاره قرار دارد.

هر سه جرم آسمانی پس از غروب خورشید حدود ۹۰ دقیقه در آسمان غرب-شمال غرب باقی می‌مانند.

لازم به ذکر است که ۴۵ دقیقه پس از غروب آفتاب ممکن است آسمان هنوز بیش از حد برای رصد این رویداد روشن باشد و نتوان ماه و مریخ را به راحتی با چشم غیر مسلح دید. بنابراین همانطور که قبلاً اشاره شد بهتر است از دوربین شکاری استفاده شود.

البته پس از گذشت یک ساعت، آسمان به اندازه کافی تاریک خواهد شد که بتوان به راحتی این رویداد را با چشمان غیر مسلح مشاهده کرد.

این صحنه عصر روز بعد تغییر محسوسی خواهد کرد.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها