عدم موافقت محیط زیست با توسعه معدنی در تالاب میقان/ فعالیت ۷۰ آنالایزر محیطی در اراک

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از فعال بودن ۷۰ آنالایزر محیطی در سطح شهر اراک خبر داد.

عدم موافقت محیط زیست با توسعه معدنی در تالاب میقان/ فعالیت ۷۰ آنالایزر محیطی در اراک

رضا میرزایی، در اولین جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در سال جاری با اشاره به روند نزولی روزهای آلوده در شهر اراک بیان کرد: اراک در سال ۹۵ بالغ بر ۱۰۵ روز، در سال ۹۶، ۶۳ روز، در سال ۹۷، ۴۷ روز، در سال ۹۸، ۵۳ روز و در سال ۹۹ نیز ۵۵ روز ناسالم داشته است.

وی با تاکید بر اینکه از سال ۹۵ تا سال گذشته روند روزهای ناسالم در اراک نزولی بوده است، گفت: در سال گذشته به دلیل استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی شازند شاهد افزایش روزهای ناسالم در شهر اراک بودیم، پارامتر و آلاینده مسئول در این کلانشهر، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون است ولی در سال گذشته به دلیل استفاده از سوخت مازوت شاهد وجود دی اکسید گودگرد در هوای شهر بودیم.

میرزایی با بیان اینکه وضعیت اراک نسبت به کلانشهرهای دیگر بهتر بوده است و الودگی هوا روال نزولی را دنبال کرده است، افزود: در سال جاری مسئله گرد و غبار باعث درگیری ۱۶ استان شده است.

وی با اشاره به قانون هوای پاک، قانون تالاب ها و ... افزود: در طول سال های اخیر هیچ استقرار صنعتی در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرها انجام نشده است به طوری که از ۱۵۰ مورد پرونده ارجاع شده به محیط زیست، ۱۱ پرونده از دستور کار خارج شده و ۲۷ پرونده مورد مخالفت قرار گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: اداره کل تاکنون با موضوع توسعه شرکت معدنی املاح ایران در تالاب میقان موافقت نکرده است و در مسئله توسعه شهرک صنعتی خیرآباد مصوب شد که از اراضی پشت شهرک به سمت شهر امیرکبیر استفاده شود.

وی در خصوص وضعیت فعلی الودگی در شهر اراک بیان کرد: در سال جاری ۳۴ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۴ روز ناسالم برای تمامی گروه ها ثبت شده است که اراک پس از اصفهان و تهران در رده سوم کلانشهرهای آلوده قرار گرفته است.

میرزایی با اشاره به اینکه اراک در مدت مشابه سال گذشته تنها ۹ روز ناسالم و آلوده را تجربه کرد که این رقم امسال به ۳۸ روز رسیده است، گفت: به دلیل خشکسالی وسیع در کشور شاهد وزش باد خیزش گرد و غبار و انتقال بر روی شهرها هستیم.

وی افزود: سال گذشته در ۱۶ و ۱۷ تیرماه آلاینده ازن را به دلیل گرمای بیش از حد هوا در هوای اراک ثبت کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: در طول دو سال اخیر افزایش ایستگاه های سنجش آلودگی هوا به میزان ۷ ایستگاه رقم خورده است و امسال نیز در شهر صنعتی کاوه و اداره محیط زیست ساوه، دو دستگاه مستقر شده است.

در حال حاضر ۷۰ آنالایرز محیطی در سطح استان فعال است و افزایش ۲.۵ برابری سطح سنجش در استان انجام شده است به طوری که شهر اراک کامل پوشش داده می شود و اگر ۴ دستگاه دیگر تامین شود، تمامی انتظارات برآورده می شود.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها