زنگ قطعی آب در پایتخت به صدا درآمده است؟

وحید ضرابی نسب/ روزنامه نگار

زنگ قطعی آب در پایتخت به صدا درآمده است؟

وقتی مدیران آب در تهران به خواب تابستانی رفته اند

الان که دارم این مطلب را می نویسم، آبدارچی مجموعه اعلام کرده آب قطع شده است و کسی فعلا چای نخواهد!؟ با خودم فکر می کنم وقتش است درباره کاراکتر کاریکاتورگونه وزیر بهداشت و این یکی دو سالی که روی مخ همه ما راه رفت و جان هایی که به تبع مدیریت غلط او گرفته شد بنویسم؟ یا از آتش سوزی های بی پایان جنگل ها و برج عاج نشینی رییس محیط زیست؟ یا تسلسل بی برقی های جانکاه دست پرورده آقای وزیر نیرو؟ یا از بی اهمیتی اعتصاب های طولانی کارکنان پالایشگاه ها برای راس وزارت نفت و وزیر ثروتمندش؟ نه! حالا که زنگ قطعی آب در پایتخت به صدا درآمده است و می رود که پایان دولت دوازدهم را به فاجعه ای تازه بدوزد، چه موضوعی مهم تر و همگانی تر از بی آبی؟

تهران قاعدتا نباید مشکل تامین آب داشته باشد. با یک جستجوی ساده متوجه می شویم 4سد بزرگ و چند ده حلقه چاه آب پایتخت را تامین می کنند که به دلیل متوسط سالیانه بارش ها و آب های زیرزمینی این شهر، کمّیت آب در پایتخت مشکلی ندارد، اما چه می شود که میلیون ها نفر ساکن پایتخت کم کم دارند طعم بی آبی را می چشند و موضوع در شهرهای دیگر استان نیز به مراتب بدتر است؟ دلیل را باید در عملکردها جُست، جایی که در دولت دوازدهم بحث خدمات رسانی، توسعه، پیشرفت و مدیریتِ آب مثل خیلی چیزهای دیگر تعطیل بود.

طبق آمارنامه خود مجموعه آب و فاضلاب استان تهران، در 3سال اخیر در موضوع احداث خطوط انتقال آب، ساخت مخزن و ایستگاه پمپاژ (که نقش محوری در انتقال و توزیع آب به مشترکین تهرانی دارند) تنها 30 درصد از تعهدات اجرایی شده و 70 درصد از برنامه ها، مطالعات، وظایف و تعهدات به باد فراموشی سپرده شده است و خاک می خورد. آن هم با این شبکه فرسوده آب تهران که قدمت برخی خطوط انتقال به 30 و 40سال هم می رسد، نتیجه این حجم از ناکارایی و بی اهمیتی به آبرسانی همین می شود که در دل بی برقی های مکرر، باید شاهد بی آبی های طاقت فرسا هم باشیم.

البته این یک نمونه از بی تدبیری در مدیریت آب تهران است و گرنه درصد بالای عدم انجام تعهدات در بحث احداث و تکمیل شبکه فاضلاب و تقریبا به فراموشی سپردن آن (در جایی که تهران به عنوان تنها پایتخت جهان که شبکه فاضلاب ندارد در سال های انتهایی دهه 80 و ابتدایی دهه 90 پیشرفت خوبی در احداث شبکه فاضلاب به خود می دید) یا پیشرفت صفردرصدی! طرح مهم آبرسانی رینگ تهران در 3سال اخیر که نقش مهمی در تامین کمیت و کیفیت آب پایتخت داشت اگر می بود و موارد مهم دیگری که مجالش دست نمی دهد، باعث شده این روزها در مناطق شرقی و غربی تهران شاهد بی آبی هایی باشیم که به زودی به تمام پایتخت سرایت می کند.

دولت محترم دوازدهم، وزارت عزیز نیرو، مدیران و تصمیم گیرندگان آب کشور و پایتخت، در این روزهای خداحافظی تان، لطفا کام ما را تلخ تر از این نکنید و همین یک نعمت آب را برای مان باقی بگذارید! جانمان را آزاد کنید هر چیزی که کسب کردید حلال! نوش جانتان!

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها