خرید تضمینی ۹۸ هزار تن گندم در خراسان رضوی

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی از خرید تضمینی حدود ۹۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در این استان خبر داد.

خرید تضمینی ۹۸ هزار تن گندم در خراسان رضوی

حمیدرضا نوری به کاهش خرید تضمینی گندم بخاطر خشکسالی اشاره کرد و گفت: تاکنون بالغ بر ۹۷ هزار و ۶۴۰ تن محصول گندم کشاورزان خراسانی به صورت تضمینی خریداری و ذخیره شده است.

وی به برپایی ۵۶ مرکز و کمیسیون خرید تضمینی گندم در خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: هشت سیلوی دولتی، هفت سیلوی بخش خصوصی، پنج سیلوی جوار کارخانه‌های آردسازی در کنار ۱۹ انبار تعاون روستایی نیز به عنوان مباشر اداره‌ کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی، در امر خرید تضمینی گندم و ارائه خدمات مرتبط به کشاورزان فعالیت دارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: سیلوهای دولتی با خرید ۱۷ هزار و ۱۹۶ تن گندم معادل ۱۸ درصد و سیلوهای بخش خصوصی با خرید ۳۶ هزار و ۱۱۵ تن گندم معادل ۳۷ درصد از کل خرید تضمیمن را در این استان انجام داده‌اند.

نوری سهم کارخانه‌های آردسازی را نیز با خرید ۲۱ هزار و ۱۳۹ تن گندم معادل ۲۲ درصد و انبارهای مباشر تعاون روستایی را با خرید ۲۳ هزار و ۱۹۰ تن گندم معادل ۲۳ درصد از کل خرید تضمینی امسال محصول کشاورزان در این استان اعلام کرد.

او گفت: بهره‌گیری از انبارهای تعاون روستایی در فصل خرید تضمینی گندم همچون گذشته با توجه به لزوم کاهش حمل و نقل جاده‌ای و شتاب در خرید تضمینی گندم صورت گرفته است.

وی افزود: ۳۲ انبار در این چارچوب با در دسترس بودن مراکز و توجه به پراکنش مناسب انبارهای تعاون روستایی در خراسان رضوی طی هماهنگی‌ لازم، برای خدمت به کشاورزان پیش‌بینی و تجهیز شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: بر این اساس ۱۹ انبار تعاون روستایی با حضور عوامل این اداره‌ کل امسال نسبت به خرید تضمینی گندم از کشاورزان این استان اقدام کرده‌اند.

نوری گفت: ارزش ریالی گندم‌های خریداری شده بالغ بر چهار هزار و ۹۱۶ میلیارد ریال می‌باشد که تاکنون ۹۳ درصد آن یعنی چهار هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال آن به حساب گندمکاران واریز شده است.

وی افزود: در کنار خرید تضمینی گندم پنج کارخانه آرد استان اقدام به خرید توافقی گندم از کشاورزان نموده‌اند که از این طریق تاکنون بیش از هفت هزار و ۱۵۲ تن گندم از گندمکاران استان خریداری شده است.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

امسال ۲۶۸ هزار و ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای خراسان رضوی زیر کشت گندم رفته است که پیش‌بینی می شود ۴۸۶ هزار و ۱۹۸ تن گندم از این سطح برداشت و ۳۸۵ هزار تن به صورت تضمینی خریداری شود.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها