پشت پرده خبر خروج شمش های طلا و دلار از کشور چه بود؟

خروج حجم انبوه و خیره‌ کننده ثروت‌ های کشور به شکل شمش‌ های طلا و دلار از پرتکرارترین خبرهای غیرموثق و دروغی است که هر از چند گاه منتشر می‌ شود.

پشت پرده خبر خروج شمش های طلا و دلار از کشور چه بود؟

بزرگترین افسانه در پاییز ۸۷ با عنوان خروج ۱۸.۵میلیارد دلار (۱۱میلیارد شمش طلا و ۷.۵ میلیارد اسکناس) از ایران با یک تریلی و کشف آن در ترکیه نقل شد. با عبور از شوک این شایعه، حساب و کتاب‌ها نشان می‌داد انتقال ۱۱میلیارد دلار شمش طلا به ۲۲کامیون احتیاج دارد نه یک تریلی. مورد اخیر انتشار تصاویر حمل شمش طلا در صندوق مهمات بود که به راحتی روبروی لنز دوربین‌ها جابجا می‌شد، فارغ از محاسبه اینکه جابجایی آن حجم طلا با وزن تقریبی ۲۰۰ کیلویی در یک جعبه به راحتی یک چمدان ممکن نیست.

در جریان انتشار این شایعات که همراه تصاویری با هویت نامعلوم پراکنده می‌شود هدف ضربه زدن به ذهن مخاطب در همان نگاه اول است. گاه کپشن‌هایی خاص هم چاشنی کار می‌شود تا فرصت هر سبک سنگین منطقی را از مخاطب بگیرد.

و اما انتشار این اخبار در شرایطی که فشارهای اقتصادی بر دوش مردم سنگینی می‌کند دو هدف عمده را دنبال می‌کند. الف) تشدید نارضایتی و برافروختن خشم مردمی مواجه با مشکلات خردکننده اقتصادی که یکی از این شمش‌ها با بسته‌های دلار می‌توانست زندگیشان را متحول کند. ب) طرح این مدعا که مسئولان نظام خطر سقوط و فروپاشی را احساس کرده‌اند و می‌کوشند ثروت‌های ملی را از کشور خارج کنند و در نتیجه شورش ثمربخش خواهد بود.

منبع: رکنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • محمد
    0

    دورغ هم که میگن نیست

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      آگه دروغ هستش راستش راباکمک نیروی انتظامی ثابت کنید شما که میتونید درعمل ثابت کنید واینهمه دروغ هم‌ به مردم تحویل ندید

  • اسدس
    0

    دروغ نیست راسته...مردم گول خبر فوری رو نخورید...خاک بر سر اسلامی که اینا درست کردن

  • مهرداد سربندی
    0

    در اینکه دشمن همواره قصد ضربه زدن به ایران را دارد شکی نیست. اما آن بخش از ضربات که از طریق نشر شایعات و فریب اذهان است باید باور پذیر باشد تا اثر کند. مثلا اگر امریکا بگوید هر کدام از مسئولین جمهوری اسلامی قابلیت غیب شدن دارند کسی باور نمی کند چون با عقل جور در نمیاید اما اگر بگوید هر کدام از مسئولین ایران یک خانه ویلایی در امریکا و اروپا دارند بخش کثیری از افراد جامعه ممکن است باور کنند زیرا این مسئله باور پذیر تر است. از طرف دیگر دشمنان آنقدر ابله نیستند که روی سوژه ها و موضوعات یر قابل باورسرمایه گذاری کنند. زیرا انتشار یک خبر دروغ در سطح وسیع هزینه هایی به همراه خواهد داشت.لذا دشمن هم دقیقا میداند که باید اصل باور پذیری را رعایت کند. اما سئوال اینجاست که چرا مردم باور می کنند که در میان ارکان و جواره و احشاء نظام دزد فراوان است. خب چه کسی این زمینه را فراهم کرده تا دشمن به دنبال چنین باور پذیری هایی برود. حال خدا وکیلی اگر هفت هشت ده تا از این مسئولین غیب می شدند آیا شایعه غیب شدن ماباقی مسئولین باور پذیر نمی شد؟ بنابراین پند اخلاقی امروز ما این است که دزدی نکنید. دزدی نکنید دزدی نکنید.

  • ناشناس
    0

    با عرض پوزش اگر چنین اخباری دروغ بود رئیس جمهور جنجالی معجزه هزاره سومتون چندین مرتبه آن را تکرار نمی کرد. اگر هم ایشان چنین دروغ بزرگی که اصل نظامتون را نشانه گرف را مطرح می کرد که جاش قرص و محکم در مجمع تشخیص مصلحت نظامتون نبود. اتفاقا اگر به اصل خبر در آن زمان مراجعه کنید هیچ وقت صحبت از یک تریلر نبوده بلکه 18 میلیارد دلار طلا در جاسازی در کامیونهای متعدد که دولت ترکیه هم رسما آن را اعلام کرد. مردم حافظه دارند خوب هم دارند!!

  • کاربر ناشناس
    0

    اردوغان کشف تریلرهای طلا رایک معجزه الهی خواند ...۱۹ملیارد دلار

  • کاربر ناشناس
    0

    خاک برسرشان دزدان بی شرف

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها