استفاده از نانوماهواره‌ ها برای مقابله با موشک‌ های مافوق صوت و بالستیک

آژانس دفاعی ایالات متحده آزمایش نانوماهواره‌ هایی برای مقابله با موشک‌ های دشمن در نظر دارد که هر کدام 1.3 میلیون دلار هزینه در بر خواهند داشت و این فناوری جدید می‌ تواند جایگزینی ارزان برای ماهواره‌ های سنتی باشد.

استفاده از نانوماهواره‌ ها برای مقابله با موشک‌ های مافوق صوت و بالستیک

شرکت "وکس اسپیس"(VOX Space) که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت "ویرجین اوربیت"(Virgin Orbit) است، در تاریخ 30 ژوئن چهار ماهواره کوچک برای وزارت دفاع آمریکا به فضا پرتاب کرد که دو ماهواره از این چهار ماهواره، بخشی از آزمایش ارتباطات شبکه‌ای تاسواره‌ای دفاع موشکی آژانس دفاعی آمریکا بوده‌اند.

این مأموریت موسوم به "MDA" می‌تواند به مدت یک سال تمدید شود و بخشی از آزمایش با هدف تولید حسگر ردیابی موشک‌های مافوق صوت و بالستیک در مدار نزدیک زمین است.

"والت چای" مدیر حسگرهای فضایی در برنامه "MDA" گفت: هدف این مأموریت نمایش کارایی فناوری‌های پیشرفته ارتباطی با استفاده از اندازه، وزن و قدرت کاهش یافته در پشتیبانی از معماری ارتباطات دفاع موشکی است.

در حالی که ماهواره‌های سنتی هنوز یک گزینه قابل استفاده هستند، "MDA" در حال بررسی قابلیت استفاده از تاسواره‌ها است تا این کار را به روشی سریع‌تر و مقرون به صرفه‌تر انجام دهد.

تاسواره سازنده ماهواره‌های کوچکتر هستند که وزنی کمتر از 300 کیلوگرم دارند. یک تاسواره در واقع مکعبی با ضلع‌های تقریباً 10 سانتی‌متری است که حداکثر وزن آن حدود 1.5 کیلوگرم است.

تاسواره‌ها با استفاده از قطعات تولید انبوه شده مونتاژ می‌شوند که تولید آنها را نسبتاً ارزان می‌کند. یک تاسواره معمولی را می‌توان با هزینه‌ای کمتر از 1.3 میلیون دلار تهیه کرد، در حالی که هزینه‌های ساخت ماهواره‌های سنتی اغلب به صدها میلیون دلار می‌رسد.

با توجه به اندازه و وزن کمتری که تاسواره‌ها دارند، می‌توان آنها را در مدت کوتاهی از طریق سیستم عامل‌های سازگار مورد استفاده قرار داد و راه‌اندازی کرد. این امر باعث می‌شود تا با کنترل بهتر هزینه، پیشرفت‌های تدریجی در این فناوری ایجاد شود.

"شاری فتح" رئیس اداره نوآوری، علوم و فناوری در برنامه "MDA" گفت: توانایی استفاده از تاسواره‌ها برای دسترسی ارزان به فضا در برنامه‌های آینده دفاع موشکی ضروری چشمگیر است.

از آوریل 2021 تاکنون بیش از 3000 نانوماهواره و تاسواره به فضا پرتاب شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که 2500 مورد دیگر نیز تا شش سال آینده پرتاب شود.

منبع: ایسنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها