چگونه می‌ توان مشکلات کابوس در کودکان را کاهش داد؟

وقتی کودکی با کابوس از خواب بیدار می‌ شود، دوباره به خواب رفتن برایش دشوار است.

چگونه می‌ توان مشکلات کابوس در کودکان را کاهش داد؟

کابوس‌های شبانه در کودکان یکی از مشکلات بسیار رایج است. این مشکل اغلب در کودکان پیش دبستانی بیشتر دیده می‌شود، چرا که در این سن است که ترس‌های طبیعی ایجاد می‌شوند و تخیل کودکان بسیار فعال است. برخی مطالعات نشان می‌دهد که نیمی از بچه‌ها در این سن کابوس دارند، که شامل رویا‌های ترسناک و ناخوشایندی است که باعث ناراحتی یا مشکلاتی در زندگی روزمره می‌شود.

آسیه اناری روانشناس بالینی و مدرس دانشگاه درباره کابوس کودکان گفت: شایع‌ترین اختلالات خواب در کودکان دو نوع است. اختلال کابوس‌های شبانه و دیگری اختلال از خواب بیدار شدن ورفتن به اتاق والدین.

وی بیان کرد: رایج‌ترین سن کابوس در کودکان تقریبا بین ۳ تا ۶ سالگی است که کودکان دچار کابوس‌های شبانه می‌شوند. در این دوره ممکن است بچه‌ها دندان قوروچه داشته باشند و خواب‌های بد ببینند و از خواب بیدار شوند با گریه، پدر و مادرشان را بخواهند.

این روانشناس تصریح کرد: تنها کاری که پدر و مادر باید انجام دهند این است که هول نکنند و با آرامش به سمت کودکشان بروند و کودک را در آغوش بگیرند، اورا آرام کند. کودک در این حالت ممکن است وحشت زده باشد و دیر آرام گیرد، ولی وظیفه والدین این است که سعی کنند فرزندشان را سرجایش بخوابانند.

اناری ادامه داد: به پدر و مادران توصیه نمی‌شود بعد از این که کودک از خواب بیدار شد، او را به اتاق خودشان بیاورند و بخوابند، زیرا این کار سبب تقویت رفتار کودک می‌شود. این کابوس‌ها با افزایش سن در ۶-۷ سالگی به مرور از بین می‌رود.

کابوس دیدن کودک به طور معمول، کاملا از خواب بیدار می‌شود و می‌تواند به هنگام صبح هر آنچه را دیده و پس از آن برایش اتفاق می‌افتد به یاد آورد. کابوس کودکان از بزرگسالان بزرگ‌تر و ترسناک‌تر است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است والدین شاهد یک دوره‌ی به هنجار و طبیعی کابوس‌های شبانه به همراه دندان قوروچه کودکان باشند. اگر تعداد کابوس‌ها زیاد باشد و وحشت زدگی در بیدار شدن طوری باشد که کودک بعد از این اتفاق نتواند بخوابد حتما برای ارزیابی اضطراب ومشکلات دیگر به یک روانشناس کودک مراجعه کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بی ریا
    0

    بااین بازیهای رایانه ای واخبارها وفیلمهای چرند صداسیما که اسمش را انقلاب فرهنگی گداشتند بزرگترهاهم اسایش فکری. روانی ندارند چه رسد به کودکان کابوس چیزی نیست همه روانی شدن خواب نمی رن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها