عباس عبدی: اینکه مردم در یک فضای عمومی آب بازی کنند کدام خط قرمز به هم می ریزد؟

یک تحلیلگر اجتماعی نوشت: در چارچوب حکومت‌داری فقط باید به رفتارهایی پرداخت که نظم اجتماعی را مختل می‌کند، نظمی که برآمده از خواست عمومی است و نه نظمی که محصول اراده عده معدودی در حکومت است.

عباس عبدی: اینکه مردم در یک فضای عمومی آب بازی کنند کدام خط قرمز به هم می ریزد؟

عباس عبدی در ادامه یادداشت نوشت:

در چنین نظمی تعداد خطوط قرمزی که به عنوان محدوده رفتار شهروندان تعیین می‌شود به نسبت محدود است. در هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند تعداد خطوط قرمز آنقدر زیاد باشد، چنانکه دیگر خط قرمزی دیده نشود، همه جا صفحه قرمز باشد. هر چه تعداد خطوط قرمز را بیشتر کنیم، به‌طور اجتناب‌ناپذیری خط قرمز را بی‌اعتبار می‌کنیم.

حکومت مقتدر حکومتی نیست که خطوط قرمز آن زیاد باشد و بدتر اینکه افراد زیادی از آن عبور کنند. حکومت مقتدر، حکومتی است که به مردمش اعتماد دارد و تعداد خطوط قرمز آن اندک است و اکثریت قاطع مردم از روی علاقه آنها را رعایت می‌کنند. چنین حکومت مقتدری، منطقه آزاد رفتاری مردم را گسترده می‌بیند و فقط به اموری که نظم اجتماعی مورد قبول اکثریت را مختل می‌کند، می‌پردازد.

اینکه مردم در تابستان گرم در یک محل گردشگری آب‌بازی کنند، چه نظمی را به هم می‌زند، جز اینکه خطوط قرمز بی‌ارتباط با نظم اجتماعی برای رفتار مردم تعریف شده است؟ مردمی که در اماکن غیر عمومی رفتارهای به مراتب آزادتر از آن را انجام می‌دهند، ولی در فضای عمومی دچار محدودیتی می‌شوند که غیر قابل تحمل می‌نماید.

از سوی دیگر واکنش و حساسیت مقامات و حکومت نسبت به هر رفتاری که مخل نظم اجتماعی است، باید متناسب باشد. مردم واکنش‌های حکومت را در برابر بسیاری از اتفاقات تاثرآور و ویرانگر نظم می‌بینند، سپس آن را با دیگر رفتارهای حکومت مقایسه می‌کنند. در میان جرایم شاید اسیدپاشی یکی از بدترین جرایم از حیث ایجاد ترس و نگرانی و اختلال در نظم باشد، ولی هنگامی که می‌بینند اسیدپاشی اصفهان به دختران بی‌گناه، واکنش جدی در مقابله با آن ایجاد نمی‌کند، ولی یک آب‌بازی ساده به سرعت با واکنش تند و قاطع مواجه می‌شود، به معنای آن است که فلسفه نظم به نفع فلسفه‌ای دیگر که مدعی هدایتگری است، عقب‌نشینی کرده است. به نظر می‌رسد که نظم مورد نظر ساختار رسمی متفاوت از نظم مورد نظر مردم است.
پس به عنوان اولین گام باید دید که مردم کدام خطوط قرمز را رعایت نمی‌کنند، در حالی که از نظر حکومت لازم‌الرعایه است! ماهواره، بخش فیلتر فضای مجازی، دو نمونه روشن آن است. لطفا در اولین گام این‌گونه خطوط قرمزی که زاید است را حذف کنید، تا خطوط قرمز واقعی، دیده و رعایت شود.

منبع: روزنامه اعتماد

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • یک ایرانی
    0

    خیلی ممنون که حرف دل ما رو زدید . کاش تمامی افراد فرهیخته و مطرح جامعه به فکر شادی مردم باشند . از قدیم گفته اند می خورده را می میرسد غم خورده را غم . همان جذب انرژی های مثبت . یعنی اگر مردم شاد باشند شادی هم می رسد ، به امید خدا .

  • دن کیشوت
    0

    عباس عبدی،زمانی که از دیوار سفارت آمریکا بالا کشیدید،به این چیزها هم فکر می کردید؟بله جناب ریاکار؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      به ... خوردن انداختید مملکت را با آن اشغال سفارتداحممقانه

  • ایرانی
    0

    عبدی خان! حالت خوبه! صبحها چه میزنی عزیزدل برادر! همه چیزمردم راشماکدخداپرستان اصلاح ودرست کردید فقط کمبودآب پاشی روی هم داشتندکه نبوغ وخلوص شما آنراهموار کرد! تواگرنبوذی ملت چه کارمیکرد!؟منجی!

  • فرزاد
    0

    نظرتون خوب بود.... ولی ای کاش الان فقط تمرکز به این گرونیهای بی حساب وکتاب اجناس کالاهای اساسی مردم میکردید هیچکس درباره این هرج ومرج اقتصادی حرفی نمیزنه

  • حقوق بشر
    0

    چون حکومت اسلامی و مردم هزاران کیلومتر از هم فاصله دارند، و هیچ کس حرف دیگری را قبول ندارد. ولی این حکومت است که بلایستی تابع مردم و یا حداقل تابع اکثریت باشد.سرقت. مواد مخدر. اختلاس و رانت و سو استفاده از قدرت خطوط قرمزی هستند که همه انها را قبول دارند. بقیه خطوط قرمز مورد تایید مردم نیستند، بلکه مثل داعش و طالبان عده ای قلیل این خطوط را تعریف و می خواهند بر اکثریت تحمیل کنند و در این راه از خدا پیر پیغمبر و دین هم سو استفاده خواهند کرد که بزرگترین ظلم به دین و دینداری است

  • علی
    0

    چنین تفاسیری در زمانی که تورم خود خواسته دولت نفس مردم را بریده ، فقط با هدف هدایت ذهن به امور غیر مرتبط است . اکنون زمانی است که هر سیاستمداری و هر انسان با شرفی باید به فکر رفع فقر فراگیر باشد . بیش از چهل سال است که آمریکا به عنوان مقصر تمام بدبختی ها و مشکلات اقتصادی مردم معرفی شده است . از فرزندان دانشجویانی که در تسخیر سفارت آمریکا شرکت داشتند هستند کسانی که در آمریکا زندگی می کنند و والدینشان در ایران شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند . آقایان و خانم های مسئولی که تمام بد بختی ما به گردن شماست ، دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس تان را .

  • اتتربل
    0

    الام مشکلات مردم آب بازی و این حرفاست ؟ تا کی میخواهید به این بحث های پوپولیستی آب بازی و استادیوم و ... ادامه بدین

  • 0

    خمینی می گوید شما مسئولین ولی مردم نیستید و باید نظر اکثریت مردم را اجرا کنید ولو خلاف نظر شما باشد.نظر اکثریت مردم این است که گشت ارشادی ها بروند.

  • ناشناس
    0

    به حسن تون می گفتی این یه بندوهم به دستاوردهای برجام اضافه کنه .آب پاشی مردم روهم بابرجام حل می کنيم .خداوکیلی اینا اینقدر میزنن بربدن نمیدونن درد مردم چیه دغدغه آقا زاده های خودشون واسه مردم تجویز می کنن

  • ناشناس
    0

    مثل اینکه ایشون با رفقاش هماهنگ نیست همه اصلاح طلبان میگن این حرف های عوام فریبانه دیگه جواب نمیده باید به فکر تاکتیک عوض کردن باشیم دارن دروغ هاشونو هماهنگ می کنن واسه چهارسال دیگه ولی ایشون اینقدر خورده وخوابیده که از درس جامونده

  • محمد
    0

    از دیوار بالا رفتن خط قرمز هست یا نه ?

  • ناشناس
    0

    عبدی مهر علیزاده هم از آب بازی دختر وپسر توپارک تو مناظره میگفت که اشکالش کجاس ؟؟؟؟؟؟؟؟ آیاگرفتاریهای اقتصادی مردمونمیبینین مشکل مردم نه آب بازی نیست. کلن کجا زندگی میکنی که خبر از. مشکل مردم ندارین

  • امین
    0

    اخه مرتیکه الان مشکل و درد مردم و مملکت اب بازی نکردنشون توی فضای باز هست ؟!! مملکت رو با روحانی به فلاکت کشوندید حالا دارید این اراجیف رو میگید که مثلا چی ؟ شما مسکن و تورم و بورس و مرغ و گوشت و .... رو درست میکردید مردم به اب بازی نکردن رضایت داشتن .

  • ناشناس
    0

    آقای عبدی چرا مزخزف میگی تمام بی نظمی ها همین گونه توجیح میشود زمانی در موردقلیان هم همین گونه نظر میدادند،اول رابطه زن ومرد را حل کنین بعد اینگونه نظر برودهید در ایران به مرور تمام خط قرمزها در حال ریختن است گردشگری آیا اسلامی است یا تور ها تبدیل به مکان شده آب بازی همه با هم محرم بودندرابطه دختر وپسر آزاد شد ونتیجه را میبینیم اسلامی است البته کسانی که حکومت میکنند بی دینی را با لباس دین تبلیغ میکنند از جمله شخص شما، شما که قدرت را از دست دادین شروع به شانتاژ وتبلیغات عوام فریبانه کرده ایدتا افکار عمومی نزدیک به خود را بسیج کنید تا شاید فرجی بشود نجاست به مقدار نیست به زات است کناههای کوچک هموار کننده کناهان بزرگ است ومردان کوچک ژست مردان فرحیخته را میگیرند با بازی ذهنهای کوچک

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      چی میگی؟ تویک بیماری.اصول را ول کردی وچسبیدی به فرع؟حتما سودت در این است.

  • بهروز
    0

    فقط یک کلام خفه شوید گند زدید به مملکت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها