مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی:

میزان سازش در طلاق‌های توافقی فقط ۱۴ درصد است/ از روابط زوجین طی ۵ سال اول زندگی در تهران و کرج مراقبت می‌کنیم

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: در طلاق‌های توافقی طرفین تصمیم خود را برای جدایی گرفته‌اند و مداخله در این طلاق‌ها بسیار سخت است.

میزان سازش در طلاق‌های توافقی فقط ۱۴ درصد است/ از روابط زوجین طی ۵ سال اول زندگی در تهران و کرج مراقبت می‌کنیم

بهزاد وحیدنیا درباره سامانه تصمیم گفت: سامانه تصمیم سامانه‌ای است که به تناسب قانون حمایت از خانواده و مواد ۱۷ و ۱۸ این قانون، قوه قضاییه را ملکف کرده است که مراکز مشاوره‌های طلاق را در کشور ایجاد کند، تبصره‌ای در این مواد قانونی وجود دارد که قوه‌قضاییه می‌تواند از مراکز مشاوره روانشناختی بهزیستی برای این منظور استفاده کند. همچنین براساس ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی بوده و مرجع صدور پروانه تاسیس و فعالیت کلینیک‌های روانشناسی است که خوشبختانه ما به این تصمیم رسیدیم که از این ظرفیت مشترک برای کشور بهره‌برداری مناسب داشته باشیم.

وی با بیان اینکه خوشبختانه گام‌های جدی در این خصوص برداشته شده است، ادامه داد: در سال ۹۹ توانستیم پوشش کشوری را به صورت سراسری ایجاد کنیم و از مراکز استان‌ها به تمام شهرستان‌های دارای بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت برسانیم. این خدمات مشاوره روانشناختی کاهش طلاق به دنبال این بود، افرادی که دچار مشکلات حاد زناشویی و خانوادگی هستند، تصمیمات پخته‌تری را در مرحله تصمیم به طلاق بگیرند. این برنامه از مشاوره برای طلاق‌های توافقی شروع شد و به تدریج در ۵ استان مشاوره‌های سایر انواع دعاوی را نیز به آن اضافه کردیم.

در طلاق‌های یکطرفه میزان سازش بیشتر است

مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در طلاق‌های توافقی طرفین تصمیم خود را برای جدایی گرفته‌اند و مداخله در این طلاق‌ها بسیار سخت است. در این دسته از مداخلات متوسط سازشی که ایجاد شده است ۱۴.۶ درصد بوده است. اما در طلاق‌های یک طرفه در ۵ استانی که این برنامه را شروع کرده‌ایم به نظر می‌رسد توفیق بهتری را در مداخلات سازشی داشته‌اند و نتیجه‌اش این است که میزان سازش و تاثیر مداخلات بیشتر از طلاق‌های توافقی بوده است.

وحیدنیا تصریح کرد: این آمار نشان می‌دهد که ما باید سیر حرکتی مداخلات کاهش طلاق را به سمت سایر انواع دعاوی پیش ببریم از همین‌رو برای امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم ۱۲ استان دیگر را وارد فاز مداخلات سایر انواع دعاوی کنیم و بتوانیم به سازش در مداخلات بیشتر دست پیدا کنیم.

منبع: ایلنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها