واکنش وزیر نیروی دولت اصلاحات به انتقادات از پروژه های انتقال آب خوزستان/ تحت فشار سیاسی مدیریت برنامه ریزی مصرف آب را به هم زده اند

وزیر نیروی دولت اصلاحات گفت: بیشترین خدمات به استان خوزستان در میان دولت های قبل و بعد از انقلاب، زمان دولت آقای خاتمی انجام گرفته و سدّهای کرخه و ... شبکه های آبیاری اگر نبود الآن اصلاً خوزستان قابل سکونت نبود.

واکنش وزیر نیروی دولت اصلاحات به انتقادات از پروژه های انتقال آب خوزستان/ تحت فشار سیاسی مدیریت برنامه ریزی مصرف آب را به هم زده اند

حدود یک هفته از اعتراضات مردم خوزستان به مشکل کمبود آب و خشکسالی می گذرد و در این مدت تقریبا تمام کارشناسان و فعالان سیاسی و اجتماعی که در مورد مشکلات خوزستان اظهار نظر کرده اند در یک مورد اتفاق نظر دارند. قریب به اتفاق آنها سدّ سازی های دولت های قبل و انتقال آب از سرچشمه های این استان به فلات مرکزی را عمده دلیل بحران آب در خوزستان می دانند.

حتی فیلم و کلیپ هایی مربوط به سال های قبل دست به دست می شود و از جمله آنها اظهارات جاسم شدیدزاده نماینده مردم اهواز در مجلس ششم است که آن زمان در حضور وزیر وقت نیرو، یعنی حبیب الله بیطرف، هشدار داده بود که «وقتی آب را از سر شاخه های کارون بزرگ به یزد، کرمان، قم، محلات و جاهای مختلف می برید مطمئنا شهرستان های پایین دست در آینده نزدیک با مسائل و بحران های اجتماعی مواجه خواهند شد. میلیاردها تومان هزینه می کنند که آب را از سرشاخه ها بردارند و به این مناطق ببرند. آیا منافع ملی این طور تعریف می شود؟!»

یکی دیگر از این اظهارنظرهایی که اخیرا در فضای مجازی منتشر شده کلیپی از سخنرانی محمدحسین پاپلی یزدی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در سال 94 است که تأکید دارد «30 سال تمام، فقط 3 درصد بودجه وزارت نیرو درباره آب زیرزمینی بوده است. برای اینکه شرکت های گردن کلفت مشاور نمی توانستند در آب های زیرزمینی و مدیریت آب های زیرزمینی پروژه های میلیاردی بگیرند، 97 درصد از بودجه به سمت آب های سطحی رفته است. رفته اند سدّ و شبکه بسازند که میلیاردها پول در آن است و صنایع بزرگی پشت آن جمع شده است».

در گفت و گو با حبیب الله بیطرف، وزیر نیرو در دولت اصلاحات، سعی کردیم پاسخ این ابهامات و دلایل مشکلات امروز خوزستان در زمینه کمبود آب را بپرسیم.

مشروح گفت و گو با بیطرف را در ادامه می خوانید:

برخی تلاش دارند بگویند مشکل آب خوزستان زمان وزارت شما در دولت آقای خاتمی هم وجود داشته و طرح هایی که در دوره شما اجرا شده ناموفق بوده و این قضیه به وضع کنونی کشیده شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

خیر؛ عملا خلاف این بوده است. بیشترین خدمات به استان خوزستان در میان دولت های قبل و بعد از انقلاب، زمان دولت آقای خاتمی انجام گرفته و سدّهای کرخه، کارون 3، کارون 4، توسعه سدّ شهید عباس پور، سدّ رامشیر، شبکه های آبیاری و زهکشی و نیروگاه حرارتی آبادان زحمات دولت آقای خاتمی است. اگر اینها نبود الآن اصلا خوزستان قابل سکونت نبود.

مشکل امسال که عده ای می خواهند گردن دیگری بیندازند بحث «خشکسالی» است. بارندگی امسال 52 درصد کمتر از سال گذشته و 40 درصد کمتر از متوسط بارندگی سال های گذشته است. یعنی آورد کارون بزرگ که 24 میلیارد متر مکعب در سال است، امسال حدود 14 میلیارد متر مکعب بوده و 10 میلیارد متر مکعب آب کمتری به خوزستان آمده و این امر مهمی است که اگر تا الآن هم اداره شده ناشی از ذخایر سدّها بوده است.

البته این دولت هم خیلی ضعیف عمل کرده و به خاطر اینکه در زمستان کمبود سوخت داشتند آب سدّهای کارون را رها کردند که این آب ها نباید رها می شد. ولی اگر طرح های دولت آقای خاتمی نبود تا کنون دشت های حاصلخیز خوزستان کاملا خشک شده بود.

زمان وزارت شما یک سری طرح های آبرسانی مثل «آب حیات» انجام شد که کارشناسان خوزستانی تأکید دارند این طرح هم از جمله طرح های ناموفق و هزینه بی فایده از بیت المال بوده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

خیر؛ پروژه انتقال آب از گتوند به آبادان و خرمشهر را داشتیم که اجرا شد و مقداری آب این خط انتقال را به شادگان بردند و آن طرح در حد انتظارات خودش کارآیی داشت و بحران آن موقع را برطرف کرد. اما مدیریت ها در هر مقطعی کاری می کنند که باید ادامه پیدا کند و مدیریت های بعدی هم باید بر همان روال باشند نه اینکه به دنبال کارهای تبلیغاتی بروند و آخر کار بخواهند دیگران را مورد اشاره قرار دهند.

برخی از کارشناسان معتقدند که یکی از دلایل کمبود آب خوزستان انتقال آب این استان به شهرهای مرکزی ایران مثل کرمان، اصفهان و یزد است و در چند روز اخیر مطالب فراوانی در این خصوص گفته و نوشته شده است. نظر شما در خصوص انتقال آب از سرچشمه ها به فلات مرکزی ایران چیست؟

برای نیاز شُرب و تا حدودی صنایع، در برنامه ریزی های بلند مدت کشور انتقال آب حوضه به حوضه مطرح هست و این نه تنها در جنوب ایران بلکه در خیلی از مناطق شمالی و شرقی انجام گرفته و پروژه های انتقال آب گسترده ای در ایران اجرا شده است. انتقال آب از زرینه رود به تبریز، از چاه نیمه به زاهدان، از سدّ دوستی به مشهد با 300 کیلومتر طول لوله و از سدّ کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد به همه شهرهای مسیر از بهبهان تا بندر لنگه در هرمزگان با 760 کیلومتر لوله از جمله این طرح ها است.

اگر این آب برای شُرب استفاده شود هیچ کس مشکلی ندارد، اما مشکل آنجا است که برای مصارف صنعتی و کشاورزی آب خوزستان را به مرکز ایران منتقل می کنند.

برای کشاورزی استفاده نمی شود، عمدتا برای شُرب و مقداری هم صنعت است؛ کسانی که گفته اند برای کشاورزی است اشتباه می گویند و جوّسازی است. کارون بزرگ سالیانه 24 میلیارد متر مکعب آورد دارد و مصرف تمامی اراضی کلاس یک و دو و سه کشاورزی و مصارف شُرب و صنعت استان خوزستان به کمتر از 20 میلیارد متر مکعب نیاز دارد و مابقی مازاد است و باید به خلیج فارس برود.

دولت -هم قبل از انقلاب و هم بعد از انقلاب- این را برنامه ریزی کرده است. مجموع طرح های انتقال آب به فلات مرکزی، عمدتا اصفهان، کمتر از یک میلیارد متر مکعب است. ما در کارون بزرگ بیش از 4 میلیارد مازاد آب داریم که هر سال به خلیج فارس می رود. این آب را چه کار کنیم؟ یک میلیارد از آن برای نیاز ضروری فلات مرکزی یعنی استان های اصفهان، کرمان و یزد برنامه ریزی شده که کار خیلی عاقلانه و کارشناسی است و در همه دنیا صورت می گیرد. در دنیا انتقال های آب در فواصل هزار کیلومتری هم صورت گرفته است.

سیاسی کردن بحث کارشناسی و علمی جفای به حق ملت و کشور است و باعث رکود این تصمیمات اساسی می شود. الآن مردم نارضایتی دارند و برخی هم دنبال بهانه می گردند؛ یک روز بنزین، یک روز برق و یک روز آب. من نمی خواهم بگویم آب و برق و بنزین مشکلاتی ندارند، بلکه بحث های امروز ایران سیاسی است

علت دیگر بحث خشکسالی است. بارندگی امسال 52 درصد از سال گذشته و نزدیک 40 درصد از میانگین سال های گذشته کمتر بوده است. وقتی این مقدار آب کم باشد معلوم است که خشکسالی اثر می کند. در همه کشورها، حتی اروپایی سال های کم باران بخشی از اراضی کشاورزی را نمی کارند و بیمه خسارت می دهد. در ایران باید این برنامه ریزی ها صورت بگیرد نه اینکه در سال «فوق العاده خشک»، همه تصور مصارف ترسالی داشته باشند. مثلا در هیچ جای دنیا هیچ کارشناسی اجازه نمی دهد که در اقلیم های خوزستان و اصفهان برنج بکارند و برنج فقط برای گیلان و مازندران است. متأسفانه امسال در این استان ها به مقدار زیادی برنج کاشته اند.

همان طور که اشاره کردید در پشت سدّ کرخه خشکسالی است. اما در دو سه روز اخیر خروجی سدّ کرخه افزایش پیدا کرده است. به نظر شما این موضوع در دو سه ماه آینده خوزستان را با مشکل جدی تر از امروز مواجه نمی کند؟

قطعا این کار را می کند. تحت فشار سیاسی مدیریت برنامه ریزی مصرف آب را به هم زده اند. کما اینکه در زمستان سال گذشته هم با اینکه خشکسالی بوده ولی آب سدّهای کارون را برای تولید برق باز کردند. این کار اشتباهی بوده است. تصمیمات اشتباه و برنامه ریزی هایی که مقداری تحت فشارهای اجتماعی و سیاسی صورت می گیرد، کار را خراب می کند. به جای اینکه به مردم بگویند امسال به دلیل خشکسالی تولید برق آبی محدود است و باید در زمان های پیک تابستان انجام بگیرد، این اشتباهات وجود داشته است.

الآن مردم از هر جهت ناراضی هستند و سر هر مسأله یک معضل اجتماعی پیش می آید و جریان های ضد انقلاب هم دنبال ایجاد شکاف در بین اقشار و استان های کشور هستند. این برنامه ریزی های دشمنان را هم باید در نظر گرفت و کاری نکرد که آنها به اهدافشان برسند و مردم ایران هم دلگیر شوند و ناراحتی آنها شدت پیدا کند.

منبع: جماران

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • محمد
    0

    ایشان مطالب مهمی را مطرح کرده اند صدا و سیما باید افکار عمومی را نسبت به انتقال آب اقناع کند بخصوص اینکه همین الان هم آبهای زیادی به خلیج فارس می ریزد

  • سیاوش سلطان
    0

    ۱ - راننده اتوبوس عصبانی یا تصادف می کند یا چپ ، در موقع رانندگی با راننده کل کل نکنید ۲- راننده اتوبوس خط نابلد مستقیم میره ته دره ۳- راننده اتوبوس مست ، هر سه اتفاق را رقم می زند ۱- ۲- ۳ - بی طرف وقتی امثال شما نقطه بحران را نمی شناسید و در ماکزیمم تصمیم می گیرید و به منافع آنی جیب مبارک و دوستان خود توجه می کنید نتیجه همین توجیحات الکی می شود ، سد اگر برای ماگزیمم ساخته شده در مصرف و کاربرد نیز باید ماکزیمم باشد و به صورت مولتی و چند کاربره ، حالا میکروفون یک طرفه پیدا کردی و تخته گاز میروی خوش به حالت ، مدیران سطح بالای کشور که شما هستید نتیجه اگر این است المنته لله ، خنده دارترین نظر کارشناسی که خوانده بودم ، شما وقتی به مسافرت میروی یک چهارلیتری خالی نبری یعنی خیلی خری ، حداقل حالا ۱۰ لیتری باشه عالیه ... سد سازی ایران عده زیادی را میلیاردر کرد، بدون در نظر گرفتن سرریز کشاورزی ، بقیه با خواننده

  • رحیم اب منگل
    0

    لعنت بر بانی وضع کنونی ممد خاتمی

    نظرات شما -
    • رحیم آب منگل گووووززز هستم
      0

      من غلط کردم اشتباه کردم پاتو لیس میزنم آقای ممد خاتمی من یه گونی سیب زمینی بیرگ گرفتم تا پاچه خوار باشم قول یه بسته ساندیس هم دادند نمی دانم بدهند یا ندهند بیجا کردم اشتباه کردم پاتو لیس میزنم

    • رضا سان
      0

      دیواری کوتاه تری از این بنده خدا پیدا نکردید اونکه تو روسای جمهور قبلی مکتوب از مردم خوزستان رسما عذر خواهی کرد.ما ملتی هستیم که جنبه عذر خواهی از طرف مقابل نداریم

  • ناشناس
    0

    عامو قبول کردیم ما مردم مقصریم ک زنده ایم

  • مماشات
    0

    تف به شرف نداشته همتون که همه خرابکاری های خودتان را به دشمن فرضی نسبت می دهید.

  • احمد
    0

    خدا لعنت کنه باعث و بانی انتقال آب زاینده رود به یزد و ... که موجب خشکی رودخانه زاینده رود و تالاب گاوخونی شد.

  • مهدی
    0

    اون موقع که کارشناسان به شما التماس میکردند ومیگفتند سد گتوند را در جایی که اب شیرین را شور میکنه احداث نکید ایا گوش شنوا داشتید الان بیشتر دردسر از همان سدی که مطالعه نشده و غیر اصولی ساخته شده نشات میگیره تمام اب چاه منطقه اطراف سد شور شده خبر داری

    نظرات شما -
    • ب مهدی
      0

      کار سعید محمد است از او بپرس

  • مردم
    0

    اصلا نه در دوره شما و نه در دوره معجزه هزاره سوم و نه در دولت فعلی پیر و فرسوده هیچ اشکالی وجود نداشته و ندارد. همه اش کار امریکا است!!!!!!!!

  • قلندر واقعی
    0

    روح جنگل سرد و خاموش مه گرفته بیشه ها را میزند دستی تبردار ساقه ها و ریشه ها را در چنین قرنی بلا خیز در شب تاریک و تردید یک نفر با قلب من گفت مردی می آید ز خورشید مردی ستم سوز مردی از نسل محمد ص بر تنش شورای طوفان آخرین منجی ایران روحش از آیینه برتر مرررردی می آید ز خورشید مردی می آید ز خورشید مرد مردستان طاها مرررردی می آید ز خورشید درود بر شرف آیت‌الله العظمی دکتر سید محمد خاتمی مقتدر بزرگ عصر ایران خداوند دشمنانش را خوار بگردان الهی آمین .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرسی. یاد این آهنگ بخیر، سالها بود از ذهنم پاک شده بود

    • بهنام
      0

      خداوند در آن دنیا با ابی‌لهب و امروعاص و خاتمی محشور شوی ،

  • ستم‌دیده
    0

    خجالت‌بکشید‌از‌این‌دلقک‌بازیهای‌کی بود‌کی‌بود‌من‌نبودم‌همتون‌گندیدی

  • هموطن
    0

    اگر اب به خلیج فارس نریزد ،اب خلیج فارس برمی گردد و همه نخل ها و کشاورزی ابادان از بین می رود ایجاد تغییر گسترده در طبیعت مثل همین انتقال اب باعث می شود در بلند مدت اثرات آن مشخص شود راه حل مشکل اب ایران استفاده از اب دریا و تصفیه آن بوسیله اب شیرین کن ها و اصرار نکردن به اینکه کویر اباد و جلگه خشک شود

  • رضا..
    0

    متاسفانه در بیشتر صنایع مادر و پروژه های ملی مطالعات تخصصی یا صورت نگرفته یا اگر گرفته مورد استفاده نبوده و بیشتر مباحث سیاسی و مسائل زود گذر مد نظر بوده مثال آن سد گتوند یا احداث پالایشگاه و صنایع سنگین در استان‌های کم آب یا خشک و همه و همه دست به دست هم داده تا حالا که سال کم باران بوده بحران خودش را نشان دهد و دولت و حاکمیت عاجز از مدیریت آن. واقعا هنر میخواد کشوری با این همه ثروت و استعداد و نیروی انسانی را به اینجا برسانیم که هر جا نگاه میکنی بحران و رکود است انگار داریم به زمین سوخته تبدیل می‌شویم.

  • سید محسن موسوی راوی
    0

    بهترین دولت در طول انقلاب دولت جناب آقای خاتمی بود هی روزگار لعنتی چه روزگاری داشتیم خوش بودیم و پر برکت زندگیمان کاش دوباره می آمد جناب خاتمی درود بر شرف و مردانگی و غیرتت درود بر آزادگیت خاتمی بعد تو برکت رفت و مصیبت آمد

  • ا...د
    0

    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است تمام این سد سازی ها بیشتر بخاطر گرفتن اعتبارات کلان بوده که به جیب بزنند و نتیجه اش میشود این نمونه اش همان سد گتوند که قبلا محلش مورد تایید قرار نگرفته بود.

  • نادر
    0

    بعد از تمام جفنگیاتی که گفتی برای خالی نماندن عریضه و طبق معمول چاپلوسی قدرت، یادی هم از جریان‌های ضد انقلاب و دشمن و زمین و زمان کردی که یه وقت به پَر قبای کسی بر نخوره!!!!!!!

  • ح
    0

    شبکه های زهکشی و کانال ها که مال قبل از انقلاب هستند،شما طرح ۵۵۰۰ هزار هکتاری را دارید که هنوز بعد از ۲۵ سال دارید انرا وصله پینه می کنید و آن قسمتی را هم که اجرا کردید بعد از چند سال کانال ویران و غیر قابل استفاده می گردد‌.وجدانا بروید کانال های۶۰ سال پیش را با کانال های بدون کیفیت الان مقایسه کنید تا حقیت کشف گردد.مثل جاده هرازتان و جاده شمال تان که بعد از ۴۰ سال هی وعده این سال و ان سال را به مردم میدهید و معلوم نیست چند نسل دیگر باید چشم انتظار شعار درمانی شما باشند،

    نظرات شما -
    • حسین کرمانی
      0

      آز جناب بیطرف سوال کنید آبی اصفهان میاید کجاست ازمانی شما.زاینده.رودخشگ.شد.بخاطری.خیانت شما به.اصفهان آبی اصفهان را انتقال دارین به یزد و این شهررانابودکردین.ایاخداونداز.اقایبیطرف میگذرد بااین همه نفرین وناله.مردم.اصفهان

  • ایرانی
    0

    اقای بیطرف شماوفامیل رئیس جمهورتان کلادراموراقتصاد ی وغمرانی بیکاروبیطرف بودید؟دائم مثل امروزدرحال اپوز سیون بازی ومملکت روبه اختشاش کشیدن از۷۸کوی شروع ومتاسفانه تاامروزعوامل استعمارمشغول خدمت به اربابشان هستند؟

  • کاربر ناشناس
    0

    آقای.بیطرف.شماابی.زایندهرودراناجوانمردانه.انتقال.دادی.به.اردکان.ویزد.واصفهان.را.نابودکردین.خدالعنت.کند.عوامل.انرا.دوملیون.کشاورز.بخاطری.کاری.شما بدبخت شدن

  • حضرت والا
    0

    شما چه میگوئید رعیتان بی نوا نفهمم که بخواهید خدایی ناکرده به بی آبی و بی برقی و بی پولی و هر خاکی که بر سرتان ریخته ایم اعتراض کنید( البته ببخشید چاکران می‌گویند اغتشاش) اینک پیغام داده اند که رعیت خوزستان به سرا آمده و درخواست آب دارند!!!!! تا فردا به قول فرنگی ها این جنگولک بازی ها را تمام میکنید وگرنه می‌دهیم چوب در تنبانتان فرو کنند که دیگر به سرا نیامده و با دشمنانمان همراه نشوید!!!! (توجه توجه این جمله زمانی استفاده می‌شود که قصد سرکوب قانونی دارند) و به مثال گران کردن بنزین تمامتان را در علوف دونی انداخته و آنجا با شیشه نوشابه از خجالتتان در می آییم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها