استاندار خبر داد:

تنش آبی در خراسان جنوبی/ ۴۲ درصد آب روستاها هدر می رود

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی بی سابقه و وجود تنش های آبی در استان گفت: ۴۲ درصد آب روستاها در خراسان جنوبی به دلیل فرسودگی لوله‌ها هدر می‌رود.

تنش آبی در خراسان جنوبی/ ۴۲ درصد آب روستاها هدر می رود

حمید ملانوری در جلسه قرارگاه آب استان با تاکید بر مسئولیت همه افراد جامعه در موضوع آب اظهارداشت: هیچ فرد یا دستگاهی وجود ندارد که در موضوع آب غیر مسئول باشد، لذا همه دستگاه‌ها به نوعی متولی مدیریت منابع آب هستند.

ملانوری با تشبیه موضوع آب به فرهنگ عمومی تصریح نمود: آب، مثل فرهنگ عمومی است و همانگونه که متولی فرهنگ عمومی آحاد مردم جامعه اند، در موضوع آب نیز همه اشخاص، متولی مدیریت منابع آبی می‌باشند.

به گفته وی همه افراد جامعه باید در قبال این موضوع به وظیفه و مسئولیتشان عمل نمایند تا بتوانیم آب را به خوبی مدیریت کنیم.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه پیش بینی‌ها، وجود تنش آبی را نشان می‌داد، لذا با بهره گیری از سوابق سال‌های قبل، قرارگاه آب را با محوریت معاونت هماهنگی امور عمرانی راه اندازی کردیم تا با استفاده از همه ظرفیت‌ها، اعم از سازمان‌های دولتی، بخش‌ها و نهادهای عمومی و نیز مردم، موضوع را مدیریت کنیم.

ملانوری ضمن تقدیر از معاونت هماهنگی امور عمرانی و دیگر دستگاه‌های مرتبط، گفت: اعضای قرارگاه، موضوع آب را با حساسیت دنبال می‌کنند، لذا محورهایی که می‌توانند منابع آبی را مدیریت کنند، باید در دستور کار این حوزه قرار گیرند.

وی افزود: در حال حاضر تأمین آب شرب انسان و دام باید در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی از هدر رفت بالای آب در بخش‌های مختلف گفت و بیان داشت: با توجه به نوع آبیاری در کشاورزی، هدر رفت در این بخش بسیار بالاست.

ملانوری با اشاره به میزان هدر رفت آب در صنعت، گفت: با تکنولوژی به کار رفته در بخش صنعت، مصرف آب مدیریت شده و آب به چرخه تولید بر می‌گردد.

وی هدر رفت آب در بخش شرب را نیز نامتعارف خواند وخاطر نشان کرد: میزان ۵ درصد هدر رفت آب در بخش شرب، مربوط به انشعابات غیر مجاز، خراب و خارج از شبکه آب بوده و بخش دیگری از ۴۲ درصد هدر رفت آب در شبکه آب روستایی و به میزان کمتر در شبکه شهری، مربوط به فرسودگی شبکه هاست.

به گفته وی با عنایت به اینکه آب، ضروری‌ترین موضوع استان است، بنابراین در توزیع اعتبارات هم باید به این مبحث توجه ویژه ای شود.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه به اهمیت و ضرورت آبرسانی سیار اشاره کرد و خاطرنشان کرد: از آنجایی که تأمین آب شرب مردم بخصوص در ماه‌های گرم سال، برای ما بسیار حائز اهمیت است، این موضوع باید به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

ملانوری افزود: باید موضوع آب شرب در مناطقی که منابع آبی پایدار دارند، با وضعیت شکننده مواجهند، در تأمین آب شرب پایدار مشکل دارند و یا به نقطه بحرانی رسیده اند، احصاء و معرفی شوند.

منبع: مهر

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها