خبر فوری مرور می‌کند

تلخ ترین و عجیب ترین صحنه های المپیک؛ از لگد تکواندوکار کوبایی به سر داور، سوختن کبوترها در مشعل المپیک تا کشتار و بمب‌گذاری

المپیک در کنار همه زیبایی‌هایش گاهی با صحنه های تلخی همراه شده؛ از کبوتران سوخته در آتش مشعل بگیرید تا صحنه‌های خونین انسانی.

تلخ ترین و عجیب ترین صحنه های المپیک؛ از لگد تکواندوکار کوبایی به سر داور، سوختن کبوترها در مشعل المپیک تا کشتار و بمب‌گذاری

به گزارش خبر فوری ، المپیک همواره محلی برای آشتی و مودت بین مردم دنیا بوده است. کم نبوده اند عکس ها و فیلم هایی که دوستی و محبت بین المپین ها را نشان می دادند، تصاویری که بر جان هر بیننده ای نشسته و المپیک را یکی از زیباترین رخدادهای دنیا کرده است.

با این حال، صحنه های زشت و تلخ هم در تاریخ المپیک مشاهده و به ثبت رسیده است. هر چند در مقایسه با زیبایی های المپیک، این صحنه ها بسیار کم هستند اما با این حال، بد نیست به آنها اشاره ای داشته باشیم.

در این گزارش می خواهیم مروری بر 6 مورد از زشت ترین صحنه ها و وقایع به ثبت رسیده در المپیک داشته باشیم:

الف. کشتار مونیخ

در المپیک 1972 مونیخ یکی از تاریک ترین اتفاقات تاریخ المپیک رخ داد. "کشتار مونیخ" حمله ‌ای بود که به ‌وسیله اعضای گروه "سپتامبر سیاه" در جریان بازی‌های المپیک در مونیخ آلمان غربی علیه اعضای گروه ورزشی رژیم صهیونیستی انجام و به گروگان ‌گیری و کشتن آن‌ها و یک پلیس آلمانی انجامید. گروگان گیران این حمله را به یاد دو روستای فلسطینی مسیحی که ساکنانشان در 1948 به ‌وسیله اسرائیلیان تبعید شده‌بوند «ایکریت و بیرام» نامیده‌ بودند.

بعد از این اتفاق رژیم صهیونیستی و فلسطینی ها وارد یک دوره طولانی از درگیری شدند. اسرائیل به تلافی واقعه مونیخ در عملیاتی تحت عنوان "خشم خدا" به فلسطینیان حمله کرد و بسیاری از آنها را به اتهام شرکت در این عملیات ربود و به قتل رساند.

ب. بمب گذاری در پارک المپیک

شاید نتوان کتمان کرد که یکی از مهم ترین وقایع مربوط به المپیک 1966 آتلانتا بمب گذاری در پارک سنتنیال (مشهور به پارک المپیک) این شهر بوده است. در این انفجار، دو نفر کشته شدند. یک نفر در جا از دنیا رفت و دیگری هم چندی بعد در بیمارستان جان خود را از دست داد. در اثر این انفجار همچنین بیش از 100 نفر مجروح شدند.

ماجرای پلیسی بعد از این انفجار هم در نوع خود جالب است. بعد از حادثه، پلیس ابتدا یک نگهبان به نام ریچارد جوئل را دستگیر کرد اما مدتی بعد متوجه شد که اشتباه کرده است و به همین علت دنبال مظنون دیگری گشت. سرانجام عامل اصلی انفجار در پارک المپیک دستگیر شد. نام این شخص اریک رابرت رادولف بود. رادولف به چندین بمب‌ گذاری با هدف ضدیت با سقط جنین و ضدیت حقوق همجنس ‌گرایان در ایالت‌های جنوبی ایالات متحده در بین سال‌های 96 تا 98، که منجر به مرگ سه نفر و زخمی شدن ۱۵۰ نفر شد، محکوم شد.

ج. تحریم المپیک 1980

بعد از حمله شوروی به افغانستان، روابط آمریکا و شوروی به هم ریخت. جیمی کارتر از روس ها خواست به سرعت خاک افغانستان را ترک کنند اما شوروی از این درخواست امتناع کرد. جیمی کارتر هم به تلافی، المپیک 1980 را که در مسکو برگزار می شد تحریم کرد. به دنبال این اتفاق، برخی کشوهای عضو بلوک غرب مثل آلمان غربی، ژاپن و ایران هم این المپیک را تحریم کردند.

اتفاقات سال 1980 باعث خشم بسیاری از مردم جهان شد. این المپیک نشان داد که سیاست به راحتی در ورزش دخالت کرده و دوستی های آن را به ناراحتی و جدایی تبدیل می کند. این بایکوت باعث شد بسیاری در داخل خاک آمریکا هم منتقد جیمی کارتر شوند.

د. مرگ دردناک کنوت ینسن در المپیک رم

المپیک رم از جهات مختلفی یک رویداد نوین و تاریخی به حساب می آمد. این نوین بودن به خصوص به این علت بود که برای اولین بار این بازی ها با بهترین دوربین ها فیلمبرداری و از تلویزیون پخش شد. با این حال، این المپیک از جهتی بسیار ناراحت کننده است و ما را به یاد یک واقعه دردناک می اندازد. در این المپیک دوچرخه سوار مشهور دانمارکی یعنی "کنود ینسن" هنگام مسابقه تصادف کرد و همان روز بر اثر شدت جراحات و شکستگی جمجمه از دنیا رفت. این اتفاق وحشتناک باعث شوکه شدن جامعه ورزشی شد و آن طور که شاهدان می گویند کل مسابقات و المپیک را تحت پوشش خود قرار داد.

ه. کبوترهایی که در آتش سوختند

در افتتاحیه المپیک 1988 سئول کره جنوبی یکی از افتضاحات تاریخ المپیک رخ داد. این اتفاق هولناک که مستقیما از تلویزیون نیز پخش می شد دل هر بیننده ای را به رنج آورد.

در 17 سپتامبر 1988 هزاران ورزشکار و بیننده وارد استادیوم المپیک سئول شدند. همه چیز خوب پیش می‌رفت تا هنگامی که مراسم روشن شدن مشعل به پایان‌ اش نزدیک شد. قرار بود چند کبوتر به آسمان رها شوند تا نشانه شروع رسمی بازی‌ ها باشد. سه دونده مشعل به دست برای روشن کردن دیگ عظیم به بالای مکان مورد نظر رفتند و همه تشویق می‌کردند. با این حال یک مسئله جزئی وجود داشت. کبوترها به طرف دیگ عظیم رفته بودند و بینندگانی که در تلویزیون تماشا می‌کردند شاهد آنها بودند. این سه ورزشکار که در حال صعود بودند، متوجه نشده بودند و هواداران امیدوار بودند که با رسیدن آنها به قله، کبوترها پرواز کنند یا حداقل شعله‌های آتش افروخته نشوند. هیچکدام از این وقایع اتفاق نیفتاد و سه ورزشکار ندانسته در مقابل جمعیتی که در ورزشگاه المپیک حضور داشتند و همچنین میلیون ها بیننده تلویزیونی، شاهد به آتش کشیده شدن کبوترها بودند.

ی. تکواندوکاری که با لگد به صورت داور زد

یکی از اتفاقات عجیب و زشت المپیک 2008 پکن حرکت باورنکردنی "آنجل ماتوس" تکواندوکار کوبایی بود. آنجل در المپیک 2000 سیدنی موفق به کسب مدال طلا شده بود اما به دلیل صدمات وارده به مدت هشت سال از رقابت های المپیک دور بود. این مساله او را به اندازه ای عصبی و افسرده کرده بود که در سال 2008 و بعد از دریافت امتیاز منفی از سوی داور تاب نیاورد و اعتراض خود را با ضربه ای به سر داور بیچاره نشان داد.

این ضربه آخرین ضربه آنجل ماتوس در شیاپ چانگ محسوب می شود چون به دنبال حرکتش، کنفدراسیون جهانی برای همیشه او را از حضور در رقابتهای تکواندو محروم کرد.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • سرباز کوروش
    0

    ولی واسه ما ایرانی ها، تلخ ترین صحنه المپیکی رویارویی دو بانوی هموطن، تو این المپیک بود،.....باعث و بانیشو، شما بگید.........

    نظرات شما -
    • علی
      0

      بازی راببین چیکار داری کی به کیه

  • دالذ
    1

    حرکت تکواندو کار کوبایی حرکتی سریع قاطع انقلابی مردمی بود

  • سوشیانت / sooshiant
    0

    جیمی کارتر 96 ساله اهریمنی..>>>. مرگ مرگ مرگ مرگ بر تو و همدستانت ((اهریمنان))که دشمن خونین ما بودی و هستی و خواهی بود /

    نظرات شما -
    • جیمی
      0

      الله اکبر... الله اکبر... ای وای... ای داد بیداد... چه فاجعه ای...!!

  • پرویز مظفری
    0

    با سلام برای ما این المپیک و دیگر المپیکها باعث سردرد و نازاحتی مردم است . ورشکاران ما غیرت را معنی میکنند به والیبال و بسکتبال و ... چشم بیندازید بخدا حلال نیست پئلی که صرف این ادمها میکنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها