پایان تنش دولت و مجلس در دوران پساروحانی؟/ مزایای یکسو شدن حاکمیت از نگاه عضو جامعه روحانیت مبارز

عضو جامعه روحانیت مبارز و امام جمعه موقت اصفهان گفت: مطالبه‌گری و نظارت گری وظیفه مجلس است. منتهی اگر با دولتی هم‌آوا نباشد، تنش ایجاد می‌شود اما هم‌سو بودن باعث از بین رفتن تنش می‌شود.

پایان تنش دولت و مجلس در دوران پساروحانی؟/ مزایای یکسو شدن حاکمیت از نگاه عضو جامعه روحانیت مبارز

محمدتقی رهبر به بیان نکاتی درباره تعامل مجلس یازدهم با دولت سیزدهم، حفظ نقش مطالبه‌گری و نظارت توسط مجلس، مزایا و معایب حاکمیت یکدست پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.

*ارزیابی‌تان از مراودات مجلس یازدهم با دولت سیزدهم چیست؟ فکر می‌کنید به تعامل می‌رسند یا همچنان تنش بین دولت و مجلس وجود دارد؟

فکر نمی‌کنم تنشی وجود داشته باشد بلکه هماهنگی، همراهی و همدلی میان دولت و مجلس وجود داشته باشد. زیرا تفکر مجلس، تفکر انقلابی، اسلامی، کارآمدی و مردم‌داری است و این موارد همان‌هایی هستند که آقای رئیسی در پی آنند. امیدواریم همانطور که در دیدارهای‌شان این مطالب را مطرح کرده‌اند، همراهی و همدلی بیشتر باشد. اکثریت مجلس یا تقریبا کل مجلس با رئیس‌جمهور منتخب هم‌آوایی و هم‌صدایی داشته باشند. آن گونه که من مجلس این دوره را می‌شناسم، برای حل مشکلات کشور و برآوردن خواسته‌های ملت با دولت همکاری خواهند کرد.

 پایان تنش دولت و مجلس در دوران پساروحانی؟

*یعنی مجلس آن نقش مطالبه‌گر و نظارت گر خود را دارد یا ۱۰۰ درصد از دولت آقای رئیسی حمایت می‌کند؟

مطالبه‌گری و نظارتگری هر دولتی بیاید، از وظایف مهم مجلس است. منتهی اگر با دولت هم‌آوا نباشد، تنش ایجاد می‌شود اما هم‌سو بودن باعث از بین رفتن تنش می‌شود. مطالبه‌گری یعنی مجلس امری را از رئیس‌جمهور بخواهد و رئیس‌حمهور پاسخگو باشد. مجلس همچنین نظارتگر است و اگر ایراد یا نکته‌ای باشد، ناصحانه تذکر می‌دهد. تذکر دادن و نظارت داشتن، در همه حال وظیفه مجلس بوده اما به معنای تنش نیست. نظارت یعنی ناظر خوب پیش رفتن و صحیح انجام شدن کارها باشد. اگر سوالی نیز پیش بیاید، گفتگو صورت می‌گیرد تا به تفاهم برسند. در اخر این که ما این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

*از نظر شما خطرات و مزایای یکدست شدن قدرت و حاکمیت چیست؟

مزایای یکسو شدن حاکمیت این است که روی تنش‌های سیاسی برخی جریانات خط می‌کشیم و به مسائل و مشکلات کشور، ملت، دین و انقلاب توجه کرده و آن‌ها را هدف قرار می‌دهیم. مشی سیاسی هر فرد به جای خودش اما خواسته‌های ملت که همانا استقلال، رفاه، اسلامی شدن بهتر، جلوگیری از فساد و درست آن گونه رهبری و اسلام می‌خواهد عمل شود، مشکلی وجود نخواهد داشت. اختلاف سلیقه همیشه وجود داشته اما در مبنانی و اصول اثیری ندارد.

منبع: خبرآنلاین

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 15
  • کیان
    0

    یک سوال در ذهن خیلی از مردم ایران هست همسو شدن می‌تواند فلاکت بار و باعث نابودی محبوبیت شود یکی از این موارد همسو شدن تخلفات شهرداری تهران؟؟ و هم سو شدن با پست آقایی منتصب بود و چرا پرونده هیچ وقت شفا برسی نشد و در همان زمان مجلس قانون معافیت قضات از مالیات تصویب کرد بر عکس همان موقع مردم برای دو شونه تخم مرغ باید در صف های طویل با وجود شیوع کرونا می‌ایستادند و چطور ولی مجلس به جای رسیدگی به چنین مصیبت هایی وقت گران بها رو برای آیا این یک جور رشوه به دستگاه قضا بود ؟؟ و جرا برادران امنیتی چنین نفوذی در قوه قضائیه دارن که آقای باقر در حضور قاضی به وکیل شهرداری می‌گویند خف شو تا زیپ دهانت را نکشیدم یعنی باقر میخوایی دارو دسته ارازل و اوباشی رو که سفارتخانه عربستان رو تخریب کردن بریزی رو سر وکیل؟؟ پس این یک نمونه از همسوی بود وای به حال چهار سال آینده که تمام مسائل کشوری را در بر می‌گیرد اینست که خیلی از افراد دل سوز هم سوی رو عامل فساد و ناتوانی یک دولت میدانن والان هم که مردم اهواز از تشنگی دارن تلف می‌شوند برای تخریب دولت قبل جای این که وقت بگذارن تا به فکر مردم بی گناه باشن با دوستان تندرو هم سو شدن و طرح مسدود کردن فضای مجازی رو در صحن مجلس به رای گیری گذاشتن

  • ناشناس
    0

    روحانی تا لاریجانی رو تو مجلس داشت غم نداشت رئیسی هم دستش باز تره چون ۲۳۱ نفر از نماینده ها طرفدار خودشن

  • حقگو
    0

    خدا به داد مردم برسه نمایندگان شش درصدی با دولت هجده درصدی چه شود

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      آقای حقگو لطفا حق رو بگو نمایندگان 12درصدی تکرار و رییس جمهور 36درصدی تدبیر و امید چه گلی سر شما و ملت گذاشت خز خرابی - تباهی - چپاول وووووو چیز دیگری به شما داد ؟

  • محمد
    0

    دزدها همیشه جمع هستندمفتخورها

  • یوناتان
    0

    آیا همسو بودن مجلس ششم با دولت اصلاحات (خاتمی) از تنشهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی کشور کاست آیا همسو بودن مجلس دهم معروف به تکرار با دولت روحانی از تنشهای اقتصادی و فرهنگی کشور کاست هر دو قوه در گیر مسایل حاشیه ای بودن مجلس ششم از نامه نگاری با کنگره آمریکا و ابستراکسیون (نصاب انداختن مجلس) گروهی و جناحی تا تحصن در مجلس درگیر بود کی به فکر مشکلات مردم بود تا این مجلس دهم که با اجنبی سلفی میگرفت برای خود در اینستا جشن تولد میگرفت بیانیه های سیاسی که چرا کنسرت تعطیل شد ووووو ولی از تورم و گرانی مسکن و دلار و ارز و سکه خودرو گوشت و مرغ و روغن وووووووو صداش درنیومد

  • آگاه
    0

    همسویی موجب میشود اختلاس ها، دزدی ها و چپاول بیت المال توسط اصولگرایان پنهان بماند! و اگر کسی آن را افشا کرد به زندان می افتد و بی آبرویش میکنند! ما که گذشته را دیدیم و به این یقین پیدا کرده ایم. شک نکنید با آمدن رئیسی، بابک زنجانی از زندان نرفته، آزاد میشود.

  • کریمی قدوسی
    0

    با وجود دانشمندان و افراد فرهیخته ای چون حضرت آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی دامت برکاته و جناب آقای دکتر سید سردار خلبان قالیباف مد ظله العالی دوران خوشی را برای ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران پیش بینی می کنم .موفق باشید

    نظرات شما -
    • پ
      0

      زاررررررررت .... نه واقعا زارررررررررررت

  • غریبه
    0

    جناب قالیباف اینکه شما خیلی درویش وار زندگی میکنید که همه میدانند .. اما یه آدرس بده یه پیراهن برات پست کنم این لباس خیلی کهنه شده

  • صمد
    0

    دزدي ،دروغگويي ،اختلاس ها ،پنهان مي ماند از مزايايي يكدست شدن حكومت ،بدبختي وبي خبري مردم

  • مهرداد سربندی
    0

    یکدستی حکومت یک وسیله است برای رسیدن به هدف . دو دستی حکومت هم یک وسیله است برای رسیدن به هدف. در یک نگاه این هدف است که انتخاب وسیله را توجیه می کند و در نگاهی دیگر شان و قداست هدف بالاتر از آن است که به هر وسیله محقق شود. از طرفی شمشیر یکدستی حکومت به دست عبدود باشد یا علی با هم فرق می کنند. والا کره شمالی هم یکدست است. حکومت های دیکتاتوری معمولا ماهیتی یکدست دارند. زیرا نه دست دیگری را تحمل می کنند نه انتقاد را می پذیرند. بنابراین یکدست کردن حکومت اگر برای برجسته تر کردن نقش مردم در سربلندی و دین و میهن و رفاه جامعه باشد خوب است و اگر برای حذف جمهوریت و ایجاد خفخان باشد با رژیم های طاغوتی و زورگو هیچ فرقی ندارد.

  • عباس
    0

    هیچکدامشان مقبولیت عمومی ندارند ومشروعیت ندارند

  • متین
    0

    از مزایای اتحاد و همسو شدن اینا اختلاس های بی سروصداتره

  • امیر 1
    0

    همسو شید ببینید از کجا می توانید از مردم غارت کنید تا کسری بوجه را تامین کنید حیف که دیگه بورس قدیمی شده این بار می خواهید چه کار کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها