شهردار اصفهان:

پورتو خواهرخوانده اصفهان شد

با امضای تفاهم‌نامه‌ای میان شهردار اصفهان و پورتو، این شهر به جمع خواهرخوانده های اصفهان پیوست.

پورتو خواهرخوانده اصفهان شد

شهردار اصفهان در مراسم امضای تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با پورتو که عصر امروز (سه شنبه_۵مردادماه) از طریق ارتباط تصویری برگزار شد، با ابراز خرسندی از تحقق خواهرخواندگی اصفهان و پورتو، اظهار کرد: این پانزدهمین تفاهم‌نامه خواهرخواندگی اصفهان است و در آینده نزدیک حیدرآباد هند به عنوان شانزدهمین خواهرخوانده اصفهان معرفی خواهد شد.

وی با بیان اینکه اصفهان و پورتو نقاط مشترک زیادی دارند، گفت: بخشی از میراث تاریخی هر دو شهر در یونسکو ثبت شده و در معماری جایگاه ویژه‌ای دارند و هر دو شهر از مقاصد مهم گردشگری هستند.

وی افزود: قرارداد خواهرخواندگی بین دو شهر به امضا می‌رسد اما زمینه تعامل نهادهای مختلف در دو شهر را تسهیل می‌کند و امیدوارم این قرارداد نیز تسهیلگر فعالیت همه علاقه مندان در این حوزه‌ها باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه از امروز می‌توانیم تجربیات خود را به یکدیگر انتقال دهیم، تصریح کرد: یکی از زمینه‌های تعامل می‌تواند در حوزه استارت آپ ها باشد. همچنین حمایت از انجمن دوستی ایران و پرتغال و برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در پورتو و پورتو در اصفهان از زمینه‌هایی همکاری است که تجربه آن را با خواهرخوانده های دیگر اصفهان داریم.

استقبال از برگزاری رویدادهای فرهنگی در اصفهان و پورتو

«موری یرا» شهردار پورتو نیز در این مراسم اظهار کرد: تاکنون به اصفهان نیامده‌ام اما دو سال قبل پسرم به این شهر سفری داشت که نه تنها از زیبایی های اصفهان، بلکه از فضای دوستانه این شهر برایم گفت.

وی با بیان اینکه ما نه تنها کشور ایران، بلکه شهر اصفهان را به لحاظ فرهنگی و تاریخی می ستاییم، افزود: هر دو شهر اصفهان و پورتو تاریخی و دارای میراث ثبت شده هستند و اساسا میراث برای مردمان بسیار مهم است. ما احترام بسیار زیادی برای فرهنگ ایرانی و به ویژه شعر قائل هستیم و تمایل داریم اشعار فارسی را به زبان پرتغالی ترجمه کنیم.

شهردار پورتو با اشاره به اینکه شهروندان ایرانی زیادی در پورتو زندگی می‌کنند، از برگزاری رویدادهای فرهنگی دو شهر به ویژه در حوزه کودکان و موسیقی استقبال کرد.

وی همچنین با بیان اینکه در حوزه ورزش نیز هر دو شهر می‌توانند همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند و این جنبه در روابط دو شهر بسیار مهم است، ادامه داد: در حوزه اقتصاد نیز می‌توانیم در راستای تقویت ارتباطات اقتصادی دو کشور پیوند برقرار کنیم. برای من و شهروندان پورتو این لحظه مهمی است که تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان دو شهر به امضا می‌رسد.

برگزاری هفته فرهنگی پورتو در اصفهان

مرتضی دامن پاک سفیر ایران در پرتغال نیز در این مراسم با بیان اینکه دو کشور ایران و پرتغال از دیرباز با هم در ارتباط بوده اند و اصفهان به عنوان پایتخت صفویه ارتباطات گسترده ای با پرتغال داشته است، گفت: اصفهان و پورتو هر دو شهر مهم در حوزه فرهنگ و هنر هستند و میراث فرهنگی ارزشمندی دارند و از مقاصد گردشگری دنیا محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه فارع از بحث های فرهنگی و تاریخی، دو شهر در حوزه ورزشی نیز شاخص هستند، گفت: باشگاه ورزشی سپاهان درحال امضای تفاهم‌نامه همکاری با باشگاه پورتو است.

سفیر ایران در پرتغال با اشاره به فعالیت انجمن دوستی ایران و پرتغال، خاطرنشان کرد: اتاق های بازرگانی دو شهر نیز همکاری نزدیکی دارند، بنابراین اقتصاد نیز می‌تواند یکی از زمینه‌های همکاری دو شهر خواهر خوانده باشد. دامن پاک به آغاز تعامل دانشگاه‌های اصفهان و پورتو اشاره و اظهار امیدواری کرد این تعامل ادامه پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر امضای این تفاهم نامه خواهرخواندگی، قصد داریم برنامه فرهنگی بین دو شهر را تقویت کرده و سال آینده هفته فرهنگی پورتو را در اصفهان برگزار کنیم.

پورتو پایتخت فرهنگی و دومین شهر مهم پرتغال پس از پایتخت این کشور محسوب می‌شود.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها