نماینده سیرجان در گفتگو با خبرفوری:

نمایندگان مجلس نباید وارد دولت شوند / یکدست شدن قوا می‌تواند نقد سازنده در نهادهای حاکمیتی را کمرنگ کند

یک نماینده در گفتگو با خبرفوری درباره تبعات ورود نماینده‌ها به کابینه رئیسی هشدار داد.

نمایندگان مجلس نباید وارد دولت شوند / یکدست شدن قوا می‌تواند نقد سازنده در نهادهای حاکمیتی را کمرنگ کند

ش هباز حسن‌پور نماینده سیرجان و بردسیر در گفتگو با خبر فوری ، به پرسشها درباره مسائل روز پاسخ داده است.

مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:

باتوجه به لیست های متعددی که درباره ترکیب دولت آیت‌الله رئیسی شنیده می‌شود، آیا جنابعالی در این دولت هستید؟ نظر کلی شما در رابطه با حضور نمایندگان در دولت چیست؟

بنا بر توصیه مقام معظم رهبری در نشست ویدئو کنفرانس خردادماه سال جاری بمناسبت اولین سالگرد آغاز بکار مجلس یازدهم، ایشان فرمودند: " یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی است... حالا یک وقت در مواردی یک حالت اضطراری ممکن است رخ بدهد که آن موارد استثنایی را من کاری ندارم، امّا به‌طور معمول نمایندگان محترم از این مسائل اجرایی باید کناره بگیرند. وارد شدن در این مسائل و با مسئول اجرایی در این زمینه گفتگو کردن و توافق کردن و امثال اینها خطراتی دارد؛ از این بایستی اجتناب بشود ." همچنین رهبر انقلاب در توصیه ای دیگر جایگاه مجلس را جایگاهی مهم دانستند که نباید از آن برای رسیدن به پست های اجرایی مثل وزارت بهره گرفت. بنده ترجیح میدهم ضمن اطاعت از فرمایشات معظم له در کسوت نمایندگی مردم شریف حوزه انتخابیه بمانم و قطعاً نیز میتوانم برای مردم حوزه انتخابیه مثمر ثمر تر باشم و اما کوچ نمایندگان از انتخابی‌ترین قوه جمهوری اسلامی به دولت امری عجیبی نیست و مسبوق به سابقه است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند در موارد اضطراری توجیه دارد اما در شرایط عادی با توجه به اینکه نمایندگان با رأی مردم حوزه انتخابیه جهت انجام نمایندگی آنها انتخاب شده اند بی توجهی به رأی مردم و رها نمودن پست خدمت گذاری آنها و محروم نمودن حوزه انتخابه از داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه ۳ سال دیگر از این دوره نمایندگی باقی مانده است و امکان برگزاری انتخابات میان دوره ای هم میسر نیست قاعدتاً امری پسندیده نیست.

نظرتان در مورد یکدست بودن دولت و مجلس چیست؟ این همراهی سیاسی، چه تاثیراتی برای اداره کشوردارد؟

استفاده از کلمه یکپارچه بودن در این زمینه کلمه مناسبی نیست اگر منظور تعامل هست، تعامل بین دولت و مجلس سبب می شود عملکرد یکدیگر را خنثی نکنند و هم سو با یکدیگر با حفظ استقلال قانونی برای رسیدن به هدف مشترک خدمت به مردم در جهت بهبود وضعیت اقتصادی، معیشت مردم و کاهش تورم حرکت کنند، و امری پسندیده و مورد انتظار است که همان همسویی و هماهنگی بین قوا و اثر هم افزایی دارد و از هدر رفت انرژی ها و فرصت خدمت رسانی جلوگیری می نماید ولی چنانچه منظور از یکپارچه بودن یکنواختی از لحاظ گرایش سیاسی باشد در بسیاری از موارد می تواند اثرات سوء و مخربی داشته باشد منجمله اینکه استقلال قواء و فرصت نقد و مخالفت سازنده از بین می رود مصداق سخن سعدی علیه الرحمه ( متکلّم را تا کسی عیب نگیرد، سخنش صلاح نپذیرد)

از نظر بخشی از افکارعمومی، دولتمردان ما سهم عمده‌ای در مشکلات بوجود آمده در تحریمها و کرونا دارند. نظر شما در این رابطه چیست؟

مشکلات موجود معلول علت های زیادی است منجمله تحریم های ظالمانه استکبار جهانی و مشکلات ناشی از شیوع و همه گیری بیماری منحوس کرونا اما همه علت ها این ها نیست اگر چه سهم قابل توجهی دارد ولی من معتقدم برای هر مشکل و مسئله ای راه حل بهتری وجود دارد و بایستی کوشید و بهترین راه حل را از بین راه حل های موجود یافت. خوشبختانه کشور ما هم از لحاظ منابع غنی طبیعی و هم از برخورداری منابع توانمند انسانی سر آمد کشور های جهان هست و علاوه بر آن از نعمت رهبری بسیار هوشمند و آینده نگر برخوردار است اما چنین وضعیتی سزاوار چنین مردم شریف و همیشه همراهی نیست قطعاً چنانچه منویات و فرامین رهبری معظم مورد توجه جدی قرار میگرفت همان ایده اقتصاد مقاومتی برای دور زن و خنثی کردن تحریم ها کفایت می نمود. اما افسوس که عدم اتکاء به توانمندیهای داخلی و چشم به بیرون دوختن جهت حل مشکلات تحریمی و گذاشتن همه تخم مرغ ها در سبد برجام و بسیاری خودرأیی‌ها اوضاع را به این سمت و سو کشاند و مردم را با گرفتاریهای طاقت فرسایی مواجه ساخت که من امیدوارم با تعامل خوبی که با روی کار آمدن دولت جدید بین مسئولین نظام پیش بینی می شود هر چه سریعتر شاهد پایان این مشکلات باشیم

مجلس برای بهترشدن اوضاع اقتصادی کشور، چه کمکی را به دولت اینده می‌تواند انجام دهد؟

مجلس آمادگی کامل دارد تمامی طرح ها و لوایحی که در جهت حل مسایل و مشکلات مردمی مخصوصاً معیشت مردم دارد به صورت دو فوریتی و خارج از نوبت رسیدگی نماید و بعنوان یک کارشناس عرض می نمایم بهترین فرصت برای دولت است که مجلس هماهنگی کامل را با دولت خواهد داشت.

پیشنهادات شما برای جلوگیری ازخام فروشی معادن و راه اندازی صنایع پائین دستی، باتوجه به اینکه معادن مهمی در حوزه انتخابیه جنابعالی سیرجان قرار دارد، چیست؟

خوشبختانه از بحث خام فروشی در کشور جلوگیری کردیم و سالهاست به این موضوع پرداخته ایم یک روزی سنگ آهن را به صورت خام به عمان چین سوید و بعضا در کشور به اصفهان و خوزستان صادر می‌کردیم که به لطف خداوند در سیرجان سنگ آهن استخراج و خردایش شده و به کارخانه های کنسانتره که بیش از ۲۶ میلیون تن تولید می شود منتقل و سپس به کارخانه گندله و بعد از آن آهن اسفنجی تبدیل می شود که بیش از ۷ میلیون تن آهن اسفنجی به تولید شمش می رسد که آرزوی دیرینه مردم استان کرمان تولید شمش بود.

بعد از آن شمش تولیدی به مقاطع فولادی اعم از میلگرد و آهن تبدیل می گردد و به حول قوه الهی بزرگترین شرکت تولید ورق در توسعه آهن گل گهر با ظرفیت ۶۶ میلیون در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

با این حال دیگر چیزی به معنای خام فروشی در حوزه صنعتی و معدنی در سیرجان وبردسیر نداریم.

لازم بذکر است از ابتدا تاکنون مجوز بیش از ۳۰ مجموعه فولاد در این دو شهرستان صادر شده و ان شالله به قطب تولید فولاد کشور تبدیل خواهیم شد.

شمادر زمان انتخابات به طور قاطع از آقای رئیسی حمایت کردید و بیانیه دادید. به نظر شما در انتخاب کابینه آقای رئیسی چه رویکردی باید دنبال شود؟

آقای رئیسی را اصلح می دانستم و از ایشان حمایت کردم در بحث حمایت افتخار می کنم ولی در بحث کابینه و رویکرد آن قطعا ملاک بنده تجربه صلاحیت توانمندی می باشد ایشان باید وزیری انتخاب کند شجاع دلیر جسور تصمیم ساز و تصمیم گیر و وزیری عمل گرا باشد و اختیارات را به استانها تفویض نماید و همچنین وزیری باشد که ویژگی هایی که در قانون اساسی و کمیسیون آیین نامه مجلس مشخص نموده ایم داشته باشد.

چنانچه وزیر معرفی شده دارای این ویژگی ها باشد قطعا به آن رای خواهم داد و چنانچه چنین ویژگی های نخواهد داشت به عنوان مخالف رای خواهم داد.

چه طرح های در زمینه صنایع معدنی و اشتغالزایی در شهرستان سیرجان دنبال می کنید، و در چه وضعیتی قراردارند؟

اتفاقی که تاکنون در حوزه انتخابیه صورت گرفته با مشارکت مردم و حمایت های مدام و پیگیری های مسوولین و عزیزانی که در زمینه های مختلف مطالعه و مشاوره می دهند یک طرح باید پیوست های که در زمینه زیست محیطی که آینده زیستی مردم را به مخاطره نندازد پیوست فرهنگی داشته باشد که با منطقه همخوانی داشته باشد بخصوص آمایش فولادها که در کشور طراحی شده و خوشبختانه در سیرجان به نحوی آمایش شده است

که امسال بیش از ۱۰ کارخانه بزرگ در مجموعه های مختلف اعم از هلدینگ خاورمیانه تا مجموعه شرکت های سرمایه گذاری ماهان در بخش های مختلف از معدن گرفته تا کنسانتره تا گندله آهن اسفنجی الی آخر در مجموعه گل گهر هم عزیزان و مهندسین گل گهر بدنبال طرح های بسیاری هستند و برنامه ریزی های متعددی دارند همچنین در مجموعه گهر زمین نیز پروژه های مختلفی نیز کلنگ زنی شده و در حال ساخت است. مجموعه توسعه آهن و فولاد، منطقه ویژه و شهرک های صنعتی یک و ۲ نیز به نوبه خود طرح های قابل توجهی را در دست اجرا دارد.

با توجه به موفقیت مدیران بومی گل گهر و انتخاب مدیر بومی درمعادن وشرکت های معدنی،چه تاثیراتی برای حل مشکلات شهرستان داشته است؟ لطفاتوضیح بفرمائید !

قطعا یکی از خیرات و برکات مجموعه مدیرانی است که اشرافیت کامل به آن مجموعه داشته باشد و در آن کار کرده باشند. مدیران بومی نیز تا کنون موفق بوده و رضایت مندی مردم و همکاران را در برداشته اند هر چند انتظار بیشتری می رود که مدیران بومی نسبت به حل مشکل زیر ساخت های شهرستان و نسبت به مطالبات کارگری بیشتری کار کنند و به گونه ای مطالعات و زیرساختها را انجام دهند که تا ۲۰ سال آینده تکلیف پروژه ها روشن یعنی طرح آمایش ۲۰ سال سیرجان در دست عموم مردم جهت سرمایه گذاری قرار گیرد و تکلیف مردم روشن شود و اینجاست که جلوی رانت و فساد گرفته می شود و اینجاست که مردم با چشم باز نسبت به آینده روشن تصمیم گیری می کنند.

درجلسه ای که اخیرا با وزیر تعاون، کار و امواجتماعی داشتید، چه موضوعاتی مطرح و دنبال کردید!

هفته ای نبوده است در این ۱۳ سال با وزرا و مسوولین مختلف از جمله ایمیدرو، تهیه و تولید (منابع طبیعی)، فنی و حرفه ای نشست نداشته باشم.

یکی از این نشست ها را مطلع شده اید بنده در یک ماه گذشته سومین نشستی بود که با وزیر رفاه و تامین اجتماعی داشته باشم در این نشست نسبت به مسایل مختلف کارگری بیمه مردم بیمه عشایری و روستایی بیمه کارگران ساختمانی بیمه قالیباف ان و مسایلی همچون مجموعه ورزشی وزارت کار که چندین سال رها شده و به صورت نمیه تمام می باشد و همچنین جهزیه معلولان بهزیستی و افراد زیادی که در نوبت تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هستند پیگیری شده و به لطف خدا نتایج خوبی در پی داشت و در حد توان و بضاعت وزارت خانه همکاری و همراهی داشتم

در پایان چه پیامی برای مردم سیرجان دارید ؟

بنده خادم مردم سیرجان، پاریز، بلورد، هماشهر، خواجو شهر، زیدآباد، چهارگنبد و بردسیر، دشتکار، نگار، لاله زار و توابع و نیز خادم عشایر و روستاییان این دو شهرستان هستم.

در یک کلام خادم همه مردم زن و مرد و پیر و جوان و اقشار مختلف از جمله فرهنگیان، کارگران، مهندسین، پرسنل شهرداریها و دهیاری ها و هچنین همه نیروهای نظامی، انتظامی، دریایی و راهبردی تا تیپ تکاور سپاه و ارتش و خانواده بزرگ ایثارگران، جانبازان و شهدا هستم و به این خادمی خود افتخار می کنم و از یکایک آنها بابت قصورات کم کاری ها عذر خواهی می کنم بخصوص بابت مشکلاتی که در سال گذشته پیش آمد از جمله سرما زدگی، تحریم های ظالمانه، کرونا و اصناف و بازاریان در طی یک سال و نیم گذشته ضررو زیان های زیادی را متحمل شده اند از جمله کرایه مغازه، پول آب و برق و گاز را از جیب هزینه کرده اند بدون آنکه ریالی در آمد داشته باشند بسیاری نیز با توجه به مشکلات کارگران خود را اخراج نکردند و حتی بیمه آنها نیز پرداخت نموده اند پس هر کاری برای این مردم انجام دهیم کم است و شرمندگی آن برای خدمت گذاران باقی خواهند ماند.

و آنچه برای این مردم عزیز و با صفا انجام می دهم کم است هر لحظه خدا را شاکر و سپاسگذار باشیم در ضمن با وجود کم آبی ها و بارش ها و حدود ۴۷ میلی متر بارندگی بدترین سال آبی را در طول ۵۰ سال گذشته را تجربه کرده ایم.

که از ابتدای سال گذشته سرما زدگی نیز مضاف شد و تاکنون که با شما صحبت می کنم بیش از ۱۵۰ آتش سوزی در کوهستان ها و مراتع شهرستان های سیرجان و بردسیر داشته ایم در این وضعیت بی آبی و گرما خیلی از قنوات خشک شده امید است که دولت جدید مستقر شده و به بخشی از مسائل و مشکلات این دو شهرستان پاسخگو باشد.

در بخش نهادهای دامی دولت می بایست با سرعت بیشتری وارد عمل شود هنوز متاسفانه در بخش آب شرب بیش از ۷۰۰ روستا با تانکر آبرسانی می شود و دولت با خدمت رسانی مضاعف با قدرت و قوت وارد عمل شود.

در مدت یک سال گذشته بیش از صدها تذکر به مسوولین و وزرا و رئیس جمهور داده شده و این اطمینان را به مردم خواهم داد هرچه توان داشته باشم در حل مشکلات مردم در طبق اخلاص خواهم گذاشت و لحظه ای کوتاه نخواهیم آمد.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • کیان
    0

    یکی از فرق های آدم های موفق این است که سخن از آینده نمیزنن ولی نگاه مثبتی به آن دارن و تمام تلاش خود را معطوف به حال می‌کنند و بهنرین عمل کرد را در زمان حال دارن خوب زمان در حال گذر هست وقتی به پایان روز یا ماه یا سال می‌رسیم قبل از آن می‌شود گذشته و شک نکنید که چنین افرادی گذشته بسیار خوبی دارن و چون در زمان حال بهترین عملکرد رو دارن به طبع آینده خیلی خوبی برای آنان می‌توان متصور شد حالا این عمل کرد ها رو بیارید در ایران چینش کنید در همین مدت مجلس بدترین عملکرد رو در زمان حال دارد به سوراخ دعا را با اهداف از پیش تعین شده و هر روز با به تصویب رسانیدن یک قانون بی اثر و غیر کارشناسی بدترین عملکرد رو داشتن به طب وقتی برمیگردیم و عملکرد از روز اول تا امروزشان را برسی میکنیم یکی از بدترین عملکردها رو در گذشته داشتن که هیچ سودی در بهبود معیشت و زندگی مردم نداشته اکثر مصوبات آنان کاملا جناحی و خارج ار عرفه یک مجلس کارآمد بوده و به این نتیجه می‌رسیم چون عملکرد حال این دوستان بسیار خلاف پیشرفت و آبادانی ایران بوده پس هیچ عقل سلیمی از گذشته آنان هم راضی نمی‌تواند باشد همان طوری که نبوده و با این عملکرد مردم را به آینده این مجلس بدبین کرده که از لحاظ علمی کاملا درست است حالا بیاید همسو شدن این بی خاصیت ها را با آینده دولت در یک کفه ترازو قرار دهید و به طور یقین آینده خوبی نیز در انتظار ایران نخواهد بود حالا به این غقده سرطانی همسوی و تعارفات سیاسی رو هم اضافه کنیدو به این مشکلات در سر داشتن قدرت در در 1404 قلی جمهور رو هم اضافه کنید و خیلی هم زود شروع کرده به تبلیغات دوره بعد و کاملا الگو برداری از ترامپ داشته الان سفر اخیر ایشون به سوریه تحت عنوان مسائل اقتصادی هست مگر مجلس محترم اتاق تجارت و و داد و ستد است و این امور دخالت مستیم در کار کابینه آقای منتصب محصول می‌شود شما میتوانستید با نمایندگان مجلس سوریه داشته باشید و این امر حقه تیم بازرگانی و هيئت بلند مرتبه ار دولت آقای رئیسی بود که با سفر به دمشق در زمینه های مختلف گفتگو و به تفاهم برسند و سند همکاری امضاء کنند و به نظر خودم که آقایی رئیسی از آینده روشن از همسو بودن میزنن خیالی غیر از واقعیت هست حالا وای به حالی که از مجلس ریپوو را در اصراف خود به کار گیرد

  • کیان
    0

    لطفا یک طرح جمع اعداد در ارسال جایگزین کنید الان داریم متن رو ویرایش میکنیم یا تمام نشده کوچکتری لمسی به گزینه ارسال بشود متن ارسال می‌شود

  • ذوالقرنین
    0

    والا دزدها در همه ارکان حکومتی هستن لباس وحزب نشانه پاک بودن نیست باید از بالا دست مجلس وریاست جمهوری تغییر ایجاد بشه تا همه تابع قانون بشن

  • محسن
    0

    هیچ اتفاقی نخواهد افتاد حتی به اندازه افتادن پر مگس بر زمین هر کاری دلتان می خواهد بکنید. اجرکم عندالله

  • احمدی
    0

    نشان دهنده فساد در دستگاه قانونگذاری هست

  • رضا سان
    0

    خب همینه دیگه وقتی شخص یا نهادی پشتوانه مردمی نداشته باشد، اعتماد به نفس خود را از دست میدهد.الان هم اینطور شده........حالا اشخاص ونهادهایی که موجب پیروزی ایشان را شدند ابراز سهم من چی شد؟ میکنند........... پشتوانه مردمی به آدم غرور استقامت اعتماد به نفس و شادابی میدهد( وآن شخص از استرس بدور است)........ مردم در راس امورند

  • رضا..
    0

    وقتی تصمیم گیرندگان اصلی نظام تصمیم گرفتند با اعمال نظر شورای نگهبان تمام آرایش سیاسی در قوای انتخابی کشور از یک جناح باشد و قوای انتصابی هم که 30 سال است در دست همین جناح هست پس لطفا گله نکنید حرفی دارید با تصمیم گیرندگان اصلی بزنید. لطفا دیگه هم لاف جمهوریت نزنید این جمهوری و دموکراسی نیست بلکه نمایش جمهوریت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها