هزینه‌ اینترنت ماهواره‌ای برای کاربران ایرانی

اینترنت بدون فیلتر از شهریور می‌ آید؟

در حاشیه بالا گرفتن اعتراض کاربران ایرانی به طرح صیانت، اخباری در گروه‌ها دست به دست می‌شود که به زودی اینترنت ماهواره‌ای به ایران می‌آید و ایرانی‌ها برای همیشه از فیلترینگ خلاص می‌شوند اما این اخبار تا چه حد درست است؟

اینترنت بدون فیلتر از شهریور می‌ آید؟

طرح مجلس برای محدودیت اینترنت این روزها صدای بسیاری از کاربران ایرانی را درآورده است.
کاربرانی که اعتقاد دارند سرانجام این طرح، ایجاد یک شبکه داخلی اینترنت یا در واقع اینترانت است. اتفاقی که مشابه آن در چین رخ داده و حتی برخی پا را فراتر گذاشته و ماجرا را با کره‌شمالی مشابهت‌سازی می‌کنند.
در مقابل اخباری آمیخته با شایعات بین کاربران دست به دست می‌شود که از شهریور ماه اینترنت ماهواره‌ای یا همان استارلینک به ایران می‌آید.
پدیده‌ای تازه در جهان که باعث دسترسی همه افراد به اینترنت آزاد و با سرعت بالا می‌شود. از نظر این کاربران ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران به معنی شکست طرح صیانت مجلس، شکست فیلترینگ و تمام محدودیت‌هایی است که در ایران برای اینترنت اعمال می‌شود
این حدس و گمانه‌ها زمانی تقویت شد که ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم به صدا و سیما آمد و گفت که از شهریور ماه استارلینک به آسمان ایران هم می‌آید و مردم با خرید یک دستگاه گیرنده ۶۰۰ دلاری می‌توانند آن را دریافت کنند.
او حتی توضیح داد که خرید یک دستگاه برای یک مجتمع کافی و به صرفه‌تر است اما این اخبار تا چه اندازه با واقعیات همخوانی دارد؟
واقعیت این است که ورود اینترنت ماهواره‌ای به خاورمیانه و ایران صرف نظر از اینکه در فازهای بعدی توسعه این پدیده اتفاق می‌افتد و به سرعت رخ نمی‌دهد برای کاربران ایرانی با چند چالش مواجه است.
نکته اول گرانی خدمات این نوع اینترنت است و برخلاف تصور بسیاری از کاربران ایرانی صرفا به خرید یک دیش یا گیرنده خلاصه نمی‌شود.
شرکت اسپیس ایکس که از حامیان پروژه استارلینک است برای کاربران ای‌میلی ارسال کرده و در آن ای‌میل قیمت خدمات خود را برای کاربران آمریکایی متشکل از ۴۹۹ دلار هزینه خرید دیش ماهواره‌ای و ۹۹ دلار هزینه ماهانه سرویس اعلام کرده است.
اگر همین اعداد را برای کاربران ایرانی در نظر بگیریم، با دلار ۲۵ هزار تومانی، کاربران ایرانی ناچار هستند ماهانه حدود ۲.۵ میلیون تومان حق اشتراک بپردازند.
صرف نظر از رقم گزاف هزینه این نوع اینترنت، مشترکان ایرانی در شرایط تحریم و مشکلات نقل و انتقال پول چگونه می‌خواهند حق اشتراک ماهانه خود را بپردازند؟
از این گذشته طراحان استارلینک اعلام کرده‌اند که استفاده از آسمان کشورها برای استقرار ماهواره‌ها باید مطابق قوانین جهانی و اجازه دولت‌ها باشد. آیا دولت ایران این اجازه را خواهد داد؟
هرچند که استارلینک خیلی پیش‌تر اشاره کرده بود که اینترنت آزاد و ارزان را برای کشورهای فقیر و محدود از نظر دسترسی به اینترنت اختصاص خواهد داد اما به نظر نمی‌رسد که این مساله در فازهای اول بهره‌برداری از این نوع اینترنت محقق شود.
نکته دیگر بحث‌های فنی ماجراست که برای استارلینک هم هنوز مبهم است. استقرار هزاران ماهواره برای دسترسی میلیاردها کاربر به اینترنت پرسرعت، چه مشکلاتی در اتمسفر زمین ایجاد می‌کند و آیا اصولا امکان‌پذیر است؟
و در آخر اینکه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی هم به عقیده بسیاری از کارشناسان اغراق‌آمیز است و امکان اجرای آن ضعیف است.
آنها به تجربه شکست‌آمیز اپلیکیشن ارتباطی سروش اشاره می‌کنند که از نظر فنی و با وجود هزینه‌های گزاف نتوانست ۱۰ میلیون نفر کاربر را پشتیبانی کند.
همچنین پروژه‌های شکست خورده موتورهای جستجوی جایگزین گوگل مانند یوز و پارسی‌جو و با وجود هزینه‌های گزاف هم از این دسته هستند.
به جز این طرح شکست خورده ای‌میل ملی هم در همین جرگه قرار می‌گیرد و اصولا به نظر می‌رسد بدون تمام این زیرساخت‌ها و زیرساخت‌های ریز و درشت دیگر، اجرای اینترنت ملی به این سادگی که عموم مردم تصور می‌کنند، نیست

منبع: تجارت نیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 27
  • محمد
    0

    خوب این ملت چطور میتونن ماهی ۲۵۰۰۰۰۰ بابت آبونمان پرداخت کنند لعنت به مسببین فقر و بدبختی مردم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این دو میلیون و پانصد هزار تومان برای یک دیش است که ۲۰۰ کاربر می تواند از آن استفاده نماید هر کاربر ۱۵۰ مگ سرعت بدون افت سرعت!!!!!!. بیخودی خط ندهید و ذهن مردم را مشوش نکنید می دانید که اگر فضای مجازی بدون محدودیت و فیلترینگ در اختیار مردم قرار گرفت یعنی فاتحه مع الصلوات.

    • ممد
      0

      ناشناس معلومه وضعت خوبه

  • بارناو
    0

    این اخباردرمورد اینترنت فقط برای رد گم کردنه ! گرونی وفساد از در ودیوار مملکت می باره بعد این روزها کار آقایون شده اینترنت

    نظرات شما -
    • م
      0

      اندکی صبر سحر نزدیک است.

  • فریاد
    0

    آیا کسی هم هست که از اوضاع مملکت روبه سقوط خبر نداشته باشه! الکی مردم رو سرگرم نکنید مسله اصلی اوضاع بی سروسامان اقتصاد و سیاست‌های غلط شماست نه اینترنت

  • جوکر
    0

    شما دارین با این کارها ذهن مردم رو از گرونی و مشکلات دیگر مملکت بسمت یه چیز درجه دوم می برین تا جیبه خودتونو پر کنید

  • تحلیل
    0

    این گزارشی که تهیه کردی این نکته رو اشاره نکردید که اولا اگر آمریکا بخواد اولا هزیته آبونمان رو مجانی میکنه در ثانی هزینه رسیور رو هم خیلی کم و سهولت دسترسی جهت بهره برداری و ایجاد انقلابهای مخملی و رنگی .. البته زمانبر خواهد بود از نظر امنیتی دیگه عزیزان سرکوبگر نمیتونن اینترنتو قطع کنن و با کوچکترین اعتراضی امنیت کشور میره زیر سوال و حکومتی باقی نمیمونه که طرح صسثیانت یا همان خفقان اینترنتی رو اجرا کنه

  • ناشناس
    0

    با سلام و احترام کاش صادقانه به مردم اطلاعات بدهید. ۱. مدار قرار گیری ماهواره های استارلینک همگی از ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری شروع تا ۳۶۰۰ کیلومتر ادامه دارد. ۲. هیچ گونه محدودیت قانونی و بین المللی برای ارسال فرکانس از مدار ۵۰۰ تا ۳۶۰۰ و بالاتر برای هیچ کشوری وجود ندارد چون ملک کسی نیست. ۳. به طنز گفته شده ما ماهواره استارلینک را با موشک بزنیم!!!!! جهت اطلاعتون دوربرد ترین موشک قاره پیمای کره شمالی یا حتی روسیه و چین و آمریکا ۱۴ تا ۲۰ هزار کیلومتر افقی برد دارد در حالیکه حداکثر ارتفاع بالا رفتن آنها ۲۵ تا ۴۰ کیلومتر است که یقینا تا ۵۰ سال آینده هیچ ابرقدرتی امکان زدن ماهواره در ارتفاع مداری ۵۰۰ تا ۳۶۰۰ کیلومتری را ندارد مگر در اختیار داشتن ماهواره نظامی مسلح در ارتفاع بالاتر از ۳۶۰۰ کیلومتر که فقط آمریکا روسیه کانادا چین و آلمان و فرانسه دارند پس ایده رویایی زدن ماهواره را تا ۵۰ سال آینده برای غرب و تا ۲۰۰ سال آینده برای ایران از سر خارج کنید. ۴. هر رسیور استارلینک یک اکانت روتر قابل شیر بدون افت بین ۲۰۰ زیر اکانت را دارد که فعلا قیمت آن بطور متغیر بین ۳۹۹ تا ۵۹۹ دلار است که در خود آمریکا در حال تولید انبوه بوده و بر اساس پیش بینی ظرف یکسال آینده تا ۱۰۰ دلار کاهش خواهد داشت . هزینه اشتراک هم فعلا متغیر و از ۹۹ دلار سالانه برای یک اکانت تجاری تا ۶۰۰ دلار برای یک اکانت انبوه روتری ۲۰۰ گانه است. پس برای یک مجتمع ۲۰ واحده ۶۰۰ دلار ۲۵ هزار تومانی میشه ۱۵ میلیون تومان سالانه تقسیم بر ۲۰ میشود ۷۵۰ تومان یعنی ماهی ۶۲۵۰۰ تومان!!!! ۵. نادانی نماینده های ۵ درصدی مجلس باعث شد استارلینک برای بازار ایران ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار کشش مالی متصور شود و پدیده برادران و آقازاده های قاچاقچی کلید بخورد.

    نظرات شما -
    • پاسخگو باش
      0

      حماقت داری این طرح و اراجیفت اگه واقعیه چرا از طرح ترس داری. بذار استارلینگ بیاد برو بخر پس جوش طرح رو نزن. زدن ماهواره الان توسط چین ممکنه با موشک راحت میزنه ماهم دیر یا زود بهش میرسیم الان تاد تا ۱۵۰ کیلومتری و استاندار ۳ تا ۷۰۰ کیلومتری ارتفاع رو میزنه. و ماهوارهای اسنارلینگ حداکثر ۵۰۰ کیلومترن

    • ناببتد
      0

      تو خودتمفهمیدی چی گفتی ای کیو

    • فرهاد
      0

      لطفاً یک نفر از منظر علمی ثابت کنه کامنت آقای ناشناس اشتباه است

  • سید حسین
    0

    برادران ....چنان پارازیت ارسال می کنند که خود آمریکا هم تعجب خواهد کرد

  • حسین گلشن
    0

    عزیز دل برادر نمایندگان حد اقلی هدف اصلیشون سوق دادن مردم به سوی استارلینگ د هست و اسکله های خاص آقازاده ها هم در خدمت واردات وقاچاق بدون دردسر این اقلام هستند و خواهند بود در حقیقت مثل چای خارجی که واردات آن توسط مجلس ممنوع هست و سالانه ۱۸۰ هزار تن مصرف داخل کشور هست

  • 000
    0

    احتمالا به هر بسیجی که بتونه به فضا بره و ماهواره استارلینک رو دستگیر کنه یکسال تی تاپ بجز ساندیس خواهند داد . موفق باشی اخوی " التماس باطوم

  • ==
    0

    فعلا باید توجه مردم را بین چند موضوع پخش کرد تا با فراغ بال موضوعات اساسی قدرت را سناریو نویسی کرد . این طرح احتمال اجرا شدن اش به شکل گسترده بعید است چون کاهش درامد هنگفتی که از فروش انترنت بی کیفیت داخلی و چند نرخی بودن انواع ترافیک و فیلتر شکن فروشی عاید اپراتورها و شرکت های دلال و خود دولت می شود قابل تحمل نخواهد بود .

  • کاربر ناشناس
    0

    هروقت هر زمان توان اینو داشتید که قیمت اقلام ضروری زندگی مردم رو ثابت نگه دارید پس اینترنت ملی رو هم راه اندازی میکنید، مردم زیر بار گرانی هستند شما چسبیدی به اینترنت؟!!!! اینترنت که از نان شب واجب تر نیست

  • ترباپ
    0

    خبر فوری هم کارششده آب رو گل آلود کردن

  • ایرانی
    0

    طرح یک سوال بسیار مهم .درحالیکه توصیه میشود وایفای خانگی به دلیل تشعشعات بافاصله وهنگام عدم استفاده خاموش شود آنهم با سرعت بسیار محدودش آیا با پروژه استرلینک باتوجه به قدرتش و امواج انبوه ماهواره از فضا این خطر تشدید نمیشود ؟ آیا همزمانی پرتاب ماهواره های بیشمار این پروژه وکم کم فعال شدن آنها با شروع از آمریکا که با آتشسوزیهای گسترده کالیفرنیا وحتی کانادا ویا سیلهای عجیب وآتش سوزی جنگلی در اروپا وآتش سوزی غیر قابل تصور در آنتالیای ترکیه ارتباط معنی داری وجود ندارد؟ آیا پرتوهای الکترومغناطیسی در حجم انبوه ماهواره ها باعث تغییر در یونیزاسیون گازهای جوی وایجاد گرماهای شدید نقطه ای نمیگردد؟آیاوجود ویا تغییرات مکرر کوید19 براثر تاثیر امواج روی میکرو ارگانیسمها مانند ویروسها حادث نشده است؟به هر صورت وظیفه مجلس وسازمان محیط زیست است که در خصوص مضرات احتمالی محیط زیستی از طریق سازمانهایی مانند هوا وفضا تحقیقات ویژه صورت گرفته وبدون هرگونه گرایش سیاسی ویا منفعت طلبی واضح وبه اطلاع عموم رسانده شود

  • چرچیل
    0

    اگر خواستید کشوری را ویران کنید،.... ها را بر آنها مسلط کنید.

  • ناشناس ایرانی
    0

    طرح صیانت فقط دو فایده داره . اول اینکه مردم ایران مشکلات خوزستان رو فراموش کنن همونجوری که یکماهه سیستان رو فراموش کردیم . دوم اینکه ابزار اداوات دیش اینترنتی رو خوداشون وارد کنن و بعدش هم بریزن جمع کنن و بعدش هم باز بفروشن و بعد جمع کنن و بعد بفروشن و بعد ....

  • hadad
    0

    فقط نگران انتقال ارز نباشید که دهها شرکت و فرد در ایران مشغول واریز ارز برای چاپ مقاله، اشتراک و... هستند. امدن اینترنت ناهواره ای و فشار داخلی موجب فرار میلیون ها دلار ارز خواهد شد. ورود تجهیزات هم بسیار ساده است، هم قاچاق از مبادی مجاز داریم و هم کولبر.

  • حسین
    0

    به نظرتون با این طرح چند درصد از اون شرکت میگیرین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پول خوبی میشه. دیگه پول فیلترشکن کفافشون نمیکنه

  • سامی
    0

    جالبه که همه کامنت ها و لایک ها هم سو هستن آیاساندیسیان ومتحجرین این گزارش رو نخوندن

  • کریمی قدوسی
    0

    انشاءالله جمهوری اسلامی با پارازیت جلوی این عامل فساد را خواهد گرفت. اجرکم عندالله

    نظرات شما -
    • ایرانی
      0

      همانطور که اجداد جمهوری اسلامی با دوش حمام و شناسنامه و واکسیناسیون و انرزی خورشیدی و ..... مخالف بودند و هیچ کاری نتوانستند بکنند ؛ در این رابطه هم کاری نمیتوانند بکنند !!!!!!!

  • ایرانی
    0

    یک سوال:در حالیکه توصیه میشود دستگاه مودم بافاصله نصب شود وهنگام عدم استفاده از وای فای به علت تشعشعات مضر خاموش شود،آنهم با سرعت فعلی که ازتوان تابشی کمتری برخورداراست آیا در روش استارلینک این تابشها تشدید نمیشود؟آیا همزمانی ارسال ماهوارهای بیشمار این پروژه به فضا و فعال شدن تدریجی آنها در طی سالهای اخیر ارتباطی با جنگلسوزها وخشکسالیها وسیلها وبیماری کوید 19 ندارد؟آیا پرتوهای انبوه آنها باعث گرمایش نقطه ای در زمین ونهایت آتش سوزی جنگلها ویا انفجارات مشکوک در کارخانه جات نشده است ؟آیا پرتوهای آنها منجر به یونیزاسیون گازهای وترکیبات ناموزون جوی نشده ؟چرا باید اغلب آتشسوزیها از جنگلهای فلوریدا که اولین نقاط فعالیت این ماهواره ها هستند شروع شود والان با فعال شدن در اروپا شاهد بروز سیل نامتعارف ویا جنگل سوزیها در ترکیه باشیم؟چرا باید نسبت مرگ ومیر کوید 19 در آمریکا چند برابر میانگین جهانی باشد؟ آیا پرتوهای آنها باعث تغییر ژنوم ویروس ونهایتا تولید کرونا ویروس نشده ؟فکر میکنم لازم است این موضوع مهم مورد مطالبه اداره محیط زیست ومردم قرارگرفته وبایک طرح پژوهشی وکمک گرفتن از دانشمندان وسازمان هوا فضا پاسخ علمی خارج از گرایشهای سیاسی ومنفعت طلبی داده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها