سهم اندک خوزستان از کاروان اعزامی کشورمان به المپیک، آینه تمام نمای ورزش استان است

ورزش خوزستان چند سالیست که از روزهای خوب خود فاصله گرفته است و ضعف مدیریت در آن بخوبی نمایان شده است. سهم اندک خوزستان از کاروان اعزامی کشورمان به المپیک توکیو می تواند آینه تمام نمای این روزهای ورزشی استان باشد.

سهم اندک خوزستان از کاروان اعزامی کشورمان به المپیک، آینه تمام نمای ورزش استان است

پس از ماهها شایعه در خصوص انتقال امتیاز دومین نماینده خوزستان در مسابقات لیگ برتر فوتسال باشگاههای کشور سرانجام، باشگاه سپاهان اصفهان امتیاز تیم اهورا بهبهان را خریداری کرد تا یکی دیگر از تیم های ورزشی خوزستان به حیات خود پایان دهد. اهورا تیمی بود که از پایین ترین سطح فوتسال کشور فعالیت خود را آغاز نمود و پس از سالها تلاش راهی لیگ برتر شد. اما متاسفانه این تیم جوان و آینده دار نیز مورد بی مهری قرار گرفت و شرایط به گونه ای رقم خورد که مالک اهورا بهبهان عطای حضور در لیگ برتر را به لقایش ببخشد.

حضور تنها امین میرزازاده، حامد حدادی و سیدمحمد موسوی در میان ورزشکاران شرکت کننده کشورمان در ژاپن نشان وجود بحران شدید و سقوط آزاد ورزش در خوزستان است. البته حامد حدادی و سید محمد موسوی ۲ قهرمان ورزش خوزستان سالهاست از استان خارج شدند و با عملکرد بسیار خوب خود در بهترین باشگاههای جهان و کشور حضور دارند و حمایت مدیران خوزستان کمترین نقش در موفقیت آنها ایفاء کرده است.

مدیران ورزش استان نیز بجای حمایت از استعدادیابی و کشف ستارگان جدید در سایه نام حامد حدادی و محمد موسوی پناه گرفته اند! براستی هیئت والیبال و بسکتبال خوزستان چند بازیکن در حد و اندازه ستارگان کنونی پرورش داده اند؟ آیا استعدادیابی در ورزش خوزستان وجود دارد؟

چرا استان خوزستان به عنوان قطب کشتی فرنگی ایران تنها دارای یک نماینده در تیم ملی در المپیک بود؟ قاطعانه می توان گفت شکست و ناکامی میرزازاده در توکیو نمای گویای ضعف بزرگ مدیریت در ورزش خوزستان است. متاسفانه مسئولین به جای بررسی کارشناسانه این ضعف، علت تعداد کم ورزشکاران اعزامی را کم لطفی دیگران عنوان می کنند! کدام مربی است که بهترین نفرات را بر مسابقات مهمی همچون المپیک کنار می گذارد و ورزشکاران ناآماده را همراه خود می برد؟

باورکنید هیچکس به ورزشکاران خوزستان کم لطفی نکرده است، بلکه عدم وجود برنامه ریزی دقیق و پیگیری نکردن شرایط ورزشکاران موجب شده سرمربیان تیمهای ملی بازیکنان استان را از لیست تیم ملی خط بزنند!؟

براستی چه کسی باید بر عملکرد هیئت های ورزشی نظارت کند؟ چرا هیئت های بدمینتون، والیبال، انجمن های ورزشی، بیماران خاص و… به حال خود رها شدند و انتخابات آنها برگزار نمی شود؟ خروجی مهم هیئت والیبال در ۲ سال اخیر چه بوده است؟ چند مسابقه والیبال استانی در سالهای گذشته برگزار شده است؟ خروجی هیئت تنیس خوزستان چه شده؟ آیا مدیرکل و معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان خوزستان از آخرین وضعیت هیئت ووشو خبر دارند؟ رییس جدید این هیئت براساس کدام تجربه این مسئولیت را برعهده گرفته است؟ در هیئت ورزشهای سه گانه چه می گذرد؟

افشین حیدری مدیرکل ورزش و جوانان خوزستان از بهمن ماه ۱۳۹۵ که این مسئولیت را برعهده گرفته است، چند نشست با هیئت های ورزشی برگزار کرده که خروجی برای آینده ورزش استان داشته باشد؟ چند درصد از کسانی که در این ۵ سال در هیئت های ورزشی به عنوان رییس انتخاب شدند سابقه یا تحصیلات ورزشی دارند؟

برای ورزش بانوان در سالهای گذشته چه کارهایی صورت گرفته است؟ چرا ملی پوشان فوتبال بانوان خوزستان باید در استانهای دیگر ایران فعالیت کنند؟ مگر هزینه تیمداری در فوتبال بانوان چقدر است که خوزستان با این همه ارگانهای صنعتی و دولتی قادر به تامین آنها نیست؟ آیا نمی شود باشگاهی همچون فولاد خوزستان بجای خرید بازیکنان گران قیمت اما ضعیف از نظر فنی در فوتبال بانوان سرمایه گذاری کند؟ سرمایه گذاری که با توجه به وجود استعدادهای فراوان بدون ضرر خواهد بود. (مدیران ورزش استان می توانستند با متقاعد کردن این باشگاه ها بخش بانوان را به خوبی فعال نمایند)

ورزشکاران زیادی در رشته های دوچرخه سواری، جودو، تنیس و کشتی ترجیح دادند دیگر در ورزش خوزستان نمانند و به استانهای مثل اصفهان بروند! ورزشکارانی که از امکانات اولیه مانند شغل و بیمه رنج می برند. هیئت های ورزشی در بلاتکلیفی به سر می برند و بسیاری از شهرستانها در پایین ترین سطح امکانات قرار دارند! (مدیران ورزشی خوزستان در توسعه فنی ورزش استان مانده اند، چه برسد بخواهند برای شغل، بیمه و… ورزشکاران تلاش کنند)

از سویی دیگر ضعف مدیریت در این اداره کل باعث شده امکانات ورزشی خوزستان نیز به مخروبه تبدیل شوند. ورزشگاه غدیر اهواز، ورزشگاه شانزده هکتاری به علت اینکه به صورت نامناسب تا کنون نگهداری شده اند با بازسازی کامل نیز دیگر قابلیت استفاده را ندارند! سرانجام ورزشگاه شهید مجدیان دزفول چه شد؟ بهره برداری این مجموعه ورزشی به حیات مدیریت سلطانی فر در ورزش کشور نرسید، کسی که قرار بود سال ۹۷ با حضور در دزفول و افتتاح آن، ورزشگاه را در اختیار علاقمندان قرار دهد!

همچنین از این مجموعه مدیریتی بی حال و کم پیدا باید پرسید چگونه است مصوبه شورای انقلاب فرهنگی در خصوص موضوع اشتغال قهرمانان و مدال آوران ورزش جانبازان در استانهای دیگر اجرایی شده است اما در خوزستان حتی با دستور شریعتی استاندار سابق نیز اجرا نشد؟!

به هرحال ورزش خوزستان با آن سابقه درخشان روزهای بسیار ناخوش و مریض احوالی، را سپری می کند و با میراثی که از مدیریت کنونی ورزش به یادگار می ماند، چند سال برای جوانه زدن مجدد آن باید صبر کرد. جوانه زدنی که ابتدا به یک تغییرات اساسی در تمامی سطوح مدیریتی این اداره کل نیاز است.

منبع: هور نیوز

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها