رئیس جمهور بلاروس استعفا می‌کند

رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرد که بزودی از مقام خود کناره گیری خواهد کرد.

رئیس جمهور بلاروس استعفا می‌کند

به گزارش ریانووستی، الکساندر لوکاشنکو روز دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی به نام «بالشوی رازگاوور» (بروسی گفت وگوی بزرگ) در پاسخ به این پرسش که چه زمانی از مقام خود کناره گیری می کند، اظهار کرد: نیازی به حدس زدن درباره کناره گیری لوکاشنکو نیست در آینده بسیار نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد که بارها به این موضوع فکر کرده است که پس از روی کار آمدن فرد دیگر، در بلاروس چه رویدادهایی رخ خواهد داد.

لوکاشنکو افزود: موضوع تعیین جانشین دشوارترین مساله است.

رئیس جمهوری بلاروس گفت: من می توانم مانند ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و دوست خوب من پاسخ بدهم که هر کس را که ملت بلاروس برگزیند رئیس جمهور خواهد شد.

وی ادامه داد: واقعا این حقیقت دارد و ملت بلاروس به هر کس رای بدهد رئیس جمهور خواهد شد. اینکه چه موضعی را اتخاذ بکنم هنوز تصمیم نگرفته ام. من در این باره فکر می کنم زیرا مقامی که تصدی می کنم ابدی نیست.

به گفته لوکاشنکو گاهی وقت ها می خواهد که زندگی آرامی داشته باشد اما سپس این مساله به خاطرش می آید که تا لحظه مرگ خود، آرام نخواهد زیست.

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس یک سال پیش گفته بود که هم زمان با تصویب قانون اساسی جدید، از مقام خود کناره‌گیری می‌کند.

لوکاشنکو در آن زمان در دیدار با پرسنل یک مرکز درمانی در بلاروس بدون اشاره به زمان تصویب قانون اساسی جدید گفت: من هیچ قانون اساسی را به میل خود اصلاح نمی کنم. پس از تصویب قانون اساسی جدید من به عنوان رئیس جمهوری با شما کار نمی کنم. به همین دلیل آرام بگیرید و با آرامش این دوره را بگذرانید.

رئیس جمهوری بلاروس خاطرنشان کرد که هرگز اجازه نمی دهد که با قانون اساسی جدید کسی اعمال جعل کند یا انتخاباتی را که مطابق قانون اساسی جدید برگزار شود، کسی جعل کند.

به گفته لوکاشنکو، مردم بلاروس خود باید در مورد مسیری که انتخاب می کنند تصمیم بگیرند و بدترین سناریو تحمیل جنگ (داخلی) بر کشور از خارج خواهد بود.

وی همچنین از پیشنهاد مخالفان دولت بلاروس برای تصویب قانون اساسی جدید انتقاد کرد و تصویب چنین قانون اساسی را برای کشور بلاروس مخرب خواند که به گفته وی می تواند عامل فروپاشی کشور باشد.

لوکاشنکو آبان ماه سال ۱۳۹۹ هم در دیدار با مخالفانش در زندان، وعده داد که بار دیگر برای پست ریاست‌جمهوری نامزد نشود.

لوکاشنکو در دیدار با مخالفان خود در زندان با توجه به خواست مردم و اعتراضات سراسری به نتیجه انتخابات اخیر در این کشور، قول داد که دیگر برای پست ریاست جمهوری نامزد نشود.
در عین حال رئیس جمهوری بلاروس گفت که اعتراضات در این کشور از خارج هدایت می‌شود. به گفته وی، اگر عامل خارجی در هدایت اعتراضات نبود، اقدامات تحریک‌آمیز و اعتراضات خیابانی در بلاروس وجود نداشت.

انتخابات ریاست جمهوری بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رای‌گیری، اعلام شد لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا، رییس جمهوری این کشور شده است.

مخالفانی که هفته‌ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شده و به خیابان‌ها ریختند، و این اعتراضات تا ماهها ادامه داشت.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های گسترده در مورد بلاروس وضع کرده و خواستار کناره گیری حکومت این کشور و روی کار آمدن مخالفان غربگرای وی به رهبری سوتلانا تیخانوفسکایا شده اند.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها