اقدام جالب یک شرکت هواپیمایی در تولید یونیفرم از پلاستیک بازیافتی

شرکت هواپیمایی بریتانیایی ایزی‌جت (EasyJet) اخیرا از تولید یونیفرم جدید برای خدمه و خلبانان خود خبر داده است اما نکته جالب ماجرا این است که این یونیفرم‌ها از پلاستیک‌های بازیافتی تولید شده‌اند.

اقدام جالب یک شرکت هواپیمایی در تولید یونیفرم از پلاستیک بازیافتی

به گزارش دیلی میل، بحران پلاستیک یکی از مشکلاتی است که جهان با آن روبرو است و دانشمندان سراسر جهان در حال تلاش برای حل این بحران هستند. ظروف و مواد پلاستیکی به دلیل داشتن مواد شیمیایی مستقیما بر چرخه طبیعت و زندگی تمام موجودات تاثیر مستقیم و منفی داشته و یک تهدید و چالش جدی محسوب می‌شوند.

حال این شرکت هواپیمایی انگلیسی در اقدامی جالب از این پلاستیک‌ها برای تولید یونیفرم کارکنان شرکت خود استفاده کرده است. گویا از هر ۴۵ بطری پلاستیکی برای تولید یک یونیفرم استفاده شده است.

قرار است سالانه حداکثر نیم میلیون بطری در راستای تولید یونیفرم جدید مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد.

به گفته شرکت ایزی جت آنها طی یک قرارداد پنج ساله قرار است این کار را انجام دهند و نکته جالب این است که با انجام این کار از ورود ۲.۷ میلیون بطری پلاستیکی به گورستان زایدات یا اقیانوس جلوگیری خواهند کرد.

لباس‌های جدید توسط شرکت "Tailored Image" واقع در ایرلند شمالی تولید شده‌اند و در ماه جاری میلادی در اختیار خدمه و خلبانان قرار خواهد گرفت.

مواد مورد استفاده برای ایجاد این یونیفرم‌ها دارای ۷۵ درصد رد پای کربن کمتری نسبت به پلی استر است که در حال حاضر برای تولید لباس کارکنان خطوط هوایی استفاده می‌شود.

در حالی که ایزی جت کربن ساطع شده از پروازهای خود را کمی با این کار جبران می‌کند و اقداماتی را نیز به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای انجام می‌دهد اما به دلیل داشتن پروازهای داخلی کوتاه مدت که رفتن به آنها با راه آهن نیز برای افراد مقدور است، مورد انتقاد سازمان‌هایی مانند صلح سبز قرار گرفته است. صلح سبز(Greenpeace) نام یک سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست است که در بیش از ۴۰ کشور دفتر داشته و بخش هماهنگی‌های بین‌المللی آن در آمستردام هلند قرار دارد.

به گفته شرکت "Tailored Image" پارچه جدید در مقایسه با یونیفرم غیر قابل بازیافت پیشین، در برابر سایش مقاوم‌تر است و از قابلیت ارتجاعی بیشتری نیز برخوردار است.

علاوه بر پارچه بقیه قسمت‌های یونیفرم نیز از پلاستیک ساخته شده است. برای مثال نگهدارنده‌های پلاستیکی یقه با مقوای قابل بازیافت و گیره‌های پلاستیکی لباس‌ها نیز با گیره‌های پیراهنی فلزی و کارت‌های با پوشش سفید غیرقابل بازیافت با کارت مقوایی قابل بازیافت و کاور پیراهن‌ها که از جنس پلی پروپیلن بودند با کاورهای قابل تجزیه جایگزین شدند.

این شرکت هواپیمایی پیشتر نیز اقداماتی مانند ارائه یک کاسه کوچک گیاهی به عنوان نگهدارنده کیسه چای انجام داده است. همچنین برای مشتریانی که یک لیوان قابل استفاده مجدد می‌آورند، ۵۰ پوند تخفیف برای نوشیدنی‌های گرم در نظر گرفته است.

از سال ۲۰۰۰ این شرکت هواپیمایی اقداماتی در جهت کاهش میزان انتشار کربن انجام داده است. این اقدامات شامل معرفی فرش‌های سبک، چرخ دستی و صندلی، تاکسی تک موتوره(single-engine taxiing) و حذف کتابچه‎های راهنمای کاغذی از هواپیما است.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها