کوکی‌ چیست؟ حریم خصوصی را نقض می‌کنند؟

کوکی‌ها در همه جای فضای شبکه هستند، اما آیا باید به آن‌ها اجازه دهیم که به مرورگرهای ما بچسبند؟

کوکی‌ چیست؟ حریم خصوصی را نقض می‌کنند؟

پنجره‌هایی که صرفاً با قبول کردن کوکی‌ها باز می‌شوند یکی از بزرگ‌ترین مزاحمت‌های اینترنتی هستند. تقریبا در هر ساعت از وبگردی یک اعلان به ما داده می‌شود که «این وب سایت از کوکی‌ها برای بهبود تجربه شما استفاده می‌کند. موافقید؟» یا چیزی مشابه با این عبارت. به طور معمول ما بدون فکر کردن روی بله کلیک می‌کنیم، چون می‌خواهیم محتوا را ببینیم، اما آیا باید کوکی‌ها را قبول کنیم؟

کوکی دقیقاً چیست؟

کوکی‌ها اساساً جمع‌آوری‌کننده و ردیاب اطلاعات در قالب فایل‌های متنی کوچک ذخیره شده در مرورگر شما هستند و توسط سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید اطلاعات شما را ذخیره می‌کنند. البته برخی از آن‌ها مفید هستند. به عنوان مثال، کوکی ذخیره شده در مرورگر شما باعث می‌شود که مجبور نباشید هر بار که از یکی از وب سایت‌های مورد علاقه خود بازدید می‌کنید، اطلاعات ورود به سیستم خود را دوباره وارد کنید. کوکی‌ها همچنین می‌توانند خرید‌های مورد علاقه شما را به خاطر بسپارند تا هنگام بازدید از وب سایت جست‌وجوی شما را جهت دهند. با این حال، از طریق کوکی‌ها نحوه استفاده از یک وب سایت، تعداد دفعات مراجعه به آن، آدرس IP، شماره تلفن خود، انواع چیز‌هایی که به آن‌ها نگاه می‌کنید یا می‌خرید را در اختیار دیگران می‌گذارید.

آیا باید کوکی‌ها را بپذیرید؟

بسیاری از شرکت‌ها از شما می‌خواهند «بله» را کلیک کنید تا با قوانین فعلی حفظ حریم خصوصی مطابقت داشته باشد. این بدان معناست که هنگامی که کلیک می‌کنید، به شرکت اجازه می‌دهید تا از اطلاعات شما به‌نحوی که مناسب است بدون نگرانی از واکنش قانونی استفاده کند. بیشتر اوقات، کوکی‌ها چیز مهمی نیستند. هر چند مواردی وجود دارد که باید کوکی‌ها را رد کنید. نگران نباشید اگر در موقعیتی قرار گرفتید که به هر دلیلی نیاز به انصراف دارید یا به سادگی می‌خواهید آن را رد کنید، اکثر وب سایت‌ها بدون جمع آوری اطلاعات شما به خوبی کار خواهند کرد. همچنین باید یاد بگیرید که چگونه کوکی‌ها را در تلفن خود پاک کنید تا اطلاعات شما ایمن باشد.

سایت‌های تقلبی

هنگام استفاده از یک وب سایت رمزگذاری نشده (این وب سایت‌ها دارای نماد قفلِ قفل شده در بخش آدرس وب هستند) مراقب باشید. هکر‌ها می‌توانند اطلاعات جمع‌آوری شده توسط کوکی‌ها را ردگیری کنند، زیرا هیچ امنیتی برای جلوگیری از آن‌ها وجود ندارد. بهترین گزینه هنگام استفاده از Wi-Fi عمومی این است که از حالت خصوصی یا ناشناس مرورگر خود استفاده کنید. در این حالت، کوکی‌ها به طور پیش فرض اطلاعات جمع آوری نمی‌کنند. همچنین می‌توانند کوکی‌های برخی از مرورگر‌ها را به صورت دستی خاموش کنید. مراقب باشید که وای فای عمومی یکی از ناامن‌ترین فضا‌ها هستند.

کوکی‌های واسطه‌ای

اگر در پنجرۀ باز شده کوکی‌های شخص ثالث ذکر شده است، روی «رد» کلیک کنید. پذیرش این کوکی‌ها به وب سایت این حق را می‌دهد که رفتار مرور شما را به یک کارگزار داده و شرکت تبلیغاتی بفروشد. سپس کارگزار رفتار شما را در یک وب سایت با اطلاعات سایر وب سایت‌ها ترکیب می‌کند و مشخصات بسیار مفصلی از شما به عنوان یک مصرف کننده ایجاد می‌کند. بعد از آن هم پروفایل جست‌وجوی شما به کسانی که می‌خواهند شما را بازاریابی کنند فروخته می‌شود. ترسناک است، اما واقعیت دارد!برخی از کوکی‌های شخص ثالث حتی پلید هستند و شما را قربانی سرقت می‌کنند. این زمانی است که یک هکر به مرورگر دسترسی پیدا می‌کند و از کاربران تقلید می‌کند تا بتواند کوکی‌های آن مرورگر را بدزدد. اگر هکر‌ها موفق به سرقت کوکی‌هایی شوند که اطلاعات شخصی یا اطلاعات کارت اعتباری شما را ذخیره می‌کنند، شما در معرض انواعی از سرقت قرار می‌گیرید. اگر نگران هستید که ممکن است به طور تصادفی کوکی‌های شخص ثالث را بپذیرید، راهی آسان وجود دارد به مرورگر خود بروید و انتخاب کنید که فقط کوکی‌های مورد نیاز یا کوکی‌های «شخص اول» مجاز باشند.

وقتی از اطلاعات خصوصی استفاده می‌کنید

اگر نمی‌خواهید اطلاعاتی را که در یک وب‌سایت استفاده می‌کنید با دیگران به اشتراک بگذارید از کوکی‌های آن سایت استفاده نکنید. وقتی از بانک‌ها، سامانه‌های هویتی، پزشکی و ... استفاده می‌کنید از کوکی‌ها استفاده نکنید.

اگر می‌ترسید که قبلاً کوکی‌هایی را در وب‌سایت‌هایی که نمی‌خواهید اطلاعات شما جمع آوری شوند، پذیرفته باشید، به مرورگر خود بروید و از گزینه «پاک کردن کوکی ها» استفاده کنید. این کار در آینده از جمع آوری اطلاعات شما توسط سایت‌ها جلوگیری می‌کند، به شرط آنکه دفعه بعد که سایتی از شما بخواهد کوکی‌های آن را بپذیرید رد کنید.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها