عوارض جبران ناپذیر مصرف همزمان داروهای شیمیایی و گیاهی

یک متخصص طب سنتی گفت: تداخل مصرف دارو‌های شیمیایی و گیاهی عوارض جبران ناپذیری دارد.

عوارض جبران ناپذیر مصرف همزمان داروهای شیمیایی و گیاهی

محمدرضا حاجی حیدری اظهار کرد: امروزه نه تنها در ایران بلکه در اغلب کشور‌های جهان شاهد استقبال مردم از طب سنتی و مکمل‌های آن برای درمان بیماری‌ها هستیم.

او افزود: متاسفانه بسیاری از مردم بر این باورند که گیاهان دارویی عوارض جانبی نداشته و با دارو‌های شیمیایی نیز تداخلی ندارد در حالی که این یک باور نادرست است. باید با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی این باور غلط را اصلاح کرد زیرا بسیاری از گیاهان دارویی هم دارای عوارض است هم با برخی دارو‌های شیمیایی تداخل دارد.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: یکی از موارد تداخل معمول گیاهان دارویی افزایش یا کاهش تاثیر یک یا چند داروی شیمیایی است برای مثال استفاده از گیاه گزنه ممکن است باعث افت قند خون در بیماران دیابتی شود. کاهش شدید قند خون می‌تواند باعث کاهش سطح هوشیاری و عوارض ناخواسته دیگر شود.

او گفت:چای سبز که یک گیاه دارویی در دسترس و پر مصرف است با دارو‌های ضد انعقاد تداخل دارد و مصرف آن در بیماران قلبی عروقی که دارو‌های ضد انعقاد مصرف می‌کنند خطرناک است.

این متخصص طب سنتی بیان کرد: آویشن، سیاه دانه، سورنجان از گیاهان دارویی هستند که مصرف همزمان آنها با دارو‌های کاهنده فشار خون تداخل داشته و ممکن است باعث افزایش فشار خون شود، بنابر این افراد مبتلا به پر فشاری خون باید با احتیاط این داروهای گیاهی را مصرف کنند. همچنین بابونه، زعفران و گاو زبان و بسیاری از گیاهان دارویی دیگر با وارفارین که یه داروی ضد انعقاد و رقیق کننده خون است، تداخل داشته و خطر خونریزی را افزایش می‌دهند.

حاجی حیدری گفت:گیاه گاو زبان حتما باید به صورت دم کرده استفاده شود و جوشاندن آن باعث آزاد شدن مواد سمی آن می‌شود؛ بهتر است در دوران بارداری و شیردهی مصرف نشود.

این متخصص طب سنتی یادآوری کرد: به طور کلی به دلیل تداخلات احتمالی گیاهان دارویی و دارو‌های گیاهی با دارو‌های شیمیایی و عوارض جانبی این نوع گیاهان باید مصرف آن‌ها زیر نظر پزشکان متخصص طب سنتی باشد. در صورت تداخل گیاهان دارو‌یی با دارو‌های شیمیایی بهتر است دارو‌های گیاهی بیمار قطع یا تعدیل شود.

او در پایان گفت: مصرف همزمان گیاهان دارویی با دارو‌های شیمیایی به خاطر تداخلات احتمالی ممکن است اثرات دارو‌های شیمیایی را کاهش یا افزایش دهد و ممکن است در درمان بیماری‌ها اختلال ایجاد کرده و عوارض ناخواسته گا‌ها خطرناکی را برای بیمار ایجاد کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها