در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی

رئیسی: در چینش کابینه تلاش شد جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار گیرد/ معرفی وزرا/ سخنان نمایندگان موافق و مخالف/ حسینی، موافق: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام/ بابایی کارنامی، مخالف: با چه برنامه‌ای می‌خواهید تورم بالای ۴۵ درصد را

رییس جمهور طی سخنانی در صحن علنی مجلس برای دفاع از کابینه پیشنهادی خود گفت: اهالی فرهنگ و هنر بدانند آزادی را ما به شما نداده ایم، خدا داده است. ما در دولت تضمین کننده آزادی های مشروع هستیم.

رئیسی: در چینش کابینه تلاش شد جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار گیرد/ معرفی وزرا/ سخنان نمایندگان موافق و مخالف/ حسینی، موافق: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام/ بابایی کارنامی، مخالف: با چه برنامه‌ای می‌خواهید تورم بالای ۴۵ درصد را

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می شود که پیش بینی می شود که رای گیری روز سه شنبه انجام شود.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رییسی آغاز شد

نمایندگان مجلس بعد از پایان بررسی کلیات برنامه دولت سیزدهم وارد بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی شدند.

رئیس‌جمهور مجلس را ترک کرد

رئیسی پس از سخنرانی درباره برنامه های دولت و حمایت از وزرای پیشنهادی جلسه علنی را ترک کرد.

رئیسی: برنامه تحولی مفصل دولت تا چند روز آینده در اختیار همه قرار می گیرد

بدین ترتیب رئیسی در آغاز دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: برنامه تحولی مفصل دولت سیزدهم‌ تا چند روز آینده در اختیار همه قرار خواهد گرفت. در مرحله اول پیشنویس است و بعد از اخذ نظرات کارشناسی عمومی و نهایی می شود. مانند سند تحولی است که در قوه قضاییه داشتیم اما گسترده تر از آن.

آغاز دومین جلسه بررسی صلاحیت وزرا با حضور رئیسی

جلسه علنی عصر امروز به ریاست قالیباف جهت ادامه بررسی برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم و همچنین شروع رسیدگی به صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی آغاز شد.

قالیباف با شروع جلسه اظهار کرد: با توجه به انصراف آقای میرسلیم به عنوان مخالف پنجم کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم مجددا قرعه کشی صورت گرفت و این فرصت در اختیار آقایان بابایی کارنامی و صباغیان قرار دارد اما از آنجا که در جلسه صبح این دوستان به عنوان مخالف صحبت کردند، با رضایت این عزیزان می گذریم! فلذا از آنجا که مخالف پنجم صحبت نمی کند، موافق پنجم نیز صحبت نخواهد کرد!

در این جلسه نیز همچون نشست صبح ابراهیم رئیسی رئیس جمهور به همراه اسماعیلی رئیس دفتر و مخبر معاون اولش و همچنین وزرای پیشنهادی در صحن علنی حضور دارند.

پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم

پایان اولین جلسه بررسی برنامه‌های پیشنهادی دولت سیزدهم و آغاز شیفت دوم در یک ساعت بعد

رئیس مجلس شورای اسلامی حدود ساعت ۱۲ و ۳۰ زنگ پایان اولین جلسه بررسی برنامه های پیشنهادی دولت سیزدهم را برای تنفس به صدا درآورد و حدود ۱ ساعت و نیم بعد شیفت دوم آغاز شد.

پس از سخنان رییس جمهور ۵ مخالف و ۵ موافق به اظهار نظر در زمینه کلیات کابینه معرفی شده پرداختند.

حسین‌زاده بحرینی: توقع ما ارائه برنامه جامع و منسجم از سوی دولت بود

حجت الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس در جلسه علنی صبح امروز به عنوان اولین مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: آنچه از دولت توقع داشتیم یک برنامه جامع و منسجم بود که هر یک از وزرا اجرای بخشی از آن را برعهده بگیرد. ما امروز مسائل مهمی در کشور داریم که فراوزارتخانه‌ای می‌باشد، اما در برنامه وزرای پیشنهادی نیز دیده نشده است، چرا که به حوزه کاری وزرا باز نمی‌گردد. اما مسائل روز کشور است.

حسینی: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز، باوی و حمیدیه در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: رای بالا به کابینه رئیسی یعنی قدرت و نشانه اقتدار این نظام.

نوروزی: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟

حسن نوروزی نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف کابینه دولت سیزدهم گفت: وزرای پیشنهادی در رابطه با مبارزه با فساد چقدر می‌خواهند کار کنند؟ آیا بناست بانک اسلامی و بدون ربا داشته باشیم یا همچنان وضعیت کنونی را ادامه می دهند؟

فاضلی: کل کابینه دولت برای حل مشکل کرونا وارد میدان شود

ملک فاضلی نماینده سراوان به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم در جلسه علنی با اشاره به مشکلات جامعه اظهار کرد: در حال حاضر اولین مشکل جامعه بیماری کروناست که رفع آن محدود به وزارت بهداشت نیست و باید کل کابینه در خدمت آن باشند. همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند باید واکسیناسیون شرط اول قرار گیرد و برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

مولوی: تقویت معیشت مردم و سرمایه اجتماعی سرلوحه کابینه رئیسی خواهد بود

سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان به عنوان موافق کابینه دولت سیزدهم و در مخالفت با ادعای یک نماینده مبنی بر نبود برنامه مدون وزرا در دولت سیزدهم گفت: اگر دقت می‌کردید و برنامه‌ها را با دقت می‌خواندید، متوجه می‌شدید. ما در چند سال گذشته در زمینه سرمایه اجتماعی آسیب دیده‌ایم. همه تلاش دولت رئیسی احیاء سرمایه اجتماعی خواهد بود.

بابایی کارنامی: با چه برنامه‌ای می‌خواهید تورم بالای ۴۵ درصد را کنترل کنید؟

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: مخالفتم با برنامه شما از باب این است که مشکلات مردم دنبال شود وگرنه همانطور که در انتخابات ارادت خود به شما را اثبات کردم همچنان به شما و روحیه شما اعتقاد دارم. امروز نگرانی مردم از باب گرانی است، مردم از ما می‌پرسند که تورم بالای ۴۵ درصد کِی و براساس چه مدلی قرار است مهار شود؟

سلیمی: با اصول و خط مشی کلی کابینه رئیسی موافق هستم

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در جلسه علنی امروز شنبه مجلس به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: شرایط کشور شرایطی نیست که معطل بمانیم و باید با سرعت عمل کنیم، البته توجه به سرعت به این معنا نیست دقت به حاشیه برود، مجلس رویکرد نظارتی خود را دارد. آقای رییسی هم اشاره کردند که اگر وزرا لحظه ای از برنامه ها و اصول کلی حاکم بر رویکرد دولت تخطی کنند، تعارف نداریم.

ایزدپناه: امروز همه باید در جهت رفع مشکلات اساسی کشور گام بردارند

عبدالله ایزدپناه در جلسه علنی صبح امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: امروز در چنین شرایط سخت و دشواری باید آحاد ملت، نخبگان جامعه و مجلس انقلابی همدل و همراه در جهت رفع مشکلات اساسی کشور و تحقق شعار ایران قوی گام بردارند.

پس از آن مجلس شورای اسلامی جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی وارد تنفس نیم ساعته شد.

مخالفت صریح رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با کابینه دولت سیزدهم

جلال محمودزاده رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم به عنوان مخالف صریح کابینه دولت سیزدهم خطاب به رئیسی اظهار کرد: چه کسی در لیست فعلی وزراء از جناح‌های مخالف است که بگوییم فراجناحی انتخاب کردید؟ با این تیم اقتصادی که فقط از دوستان نزدیک خود انتخاب کرده‌اید، نمی‌توانید به جنگ مشکلات اقتصادی بروید.

سیاهکلی: روحیه انقلابی، جهادی و مبارزه با فساد در کابینه پیشنهادی دیده می شود

لطف الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم بیان کرد: در برنامه های رئیس جمهور نکات مهمی وجود دارد که بنده به برخی از آن ها می پردازم. در کنار مشکلات معیشتی مردم، برقراری عدالت و مبارزه با فساد جزو خواسته های اصلی آنان است که در برنامه رئیس جمهور با کیفیت بالا وجود دارد.

انتقاد محمدیاری از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه

حسن محمدیاری نماینده توالش و رضوانشهر به عنوان مخالف برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم از استفاده نشدن از ظرفیت بانوان در کابینه انتقاد کرد و گفت که بانوان بخش زیادی از جامعه را تشکیل می‌دهند و در کابینه دولت سیزدهم به آنها توجه نشده است.

سعیدی: نبود زنان در کابینه رئیسی تاسف بار است

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس به عنوان مخالف کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: انصافا در کنار برخی وزرای کارآمد و متناسب با بیانیه گام دوم حضرت آقا، ایرادهای جدی بر چینش کابینه وارد است، آنچه حیرت آور و بلکه تاسف بار است عدم استفاده از ظرفیت بی بدیل بانوان در کابینه حضرتعالی می باشد، نمی توان شعار شایسته سالاری داد ولی چشم ها را بر این ظرفیت بی بدیل بست.

ورناصری: دولت از ظرفیت جوانان و بانوان استفاده کند

علیرضا ورناصری نماینده مسجدسلیمان به عنوان موافق برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: نخبگان بزرگی در سطح کشور و در بین جوانان و بانوان حضور دارند که انتظار می رود از آن ها برای حل مشکلات کشور استفاده شود.

زارع: تا کی می‌خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

رحیم زارع نماینده مردم آباده به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: از نمایندگانی که در خصوص جوان گرایی در چینش کابینه انتقاد می کنند تعجب می کنم؛ وضعیت امروز کشور در حوزه های مختلف نتایج عملکرد مدیران پیر است. تا کی می خواهیم به سیکل باطل جابجایی مدیران پیر ادامه دهیم؟

میر تاج‌الدینی: رفع تحریم‌های ظالمانه باید اولویت اول وزارت امور خارجه باشد

حجت الاسلام سید محمدرضا میر تاج الدینی نماینده مردم تبریز به عنوان موافق کلیات برنامه پیشنهادی دولت سیزدهم گفت: اصلاح نظام یارانه‌ای و گمرکی، رفع موانع تولید، رفع خود تحریمی‌ها در برنامه دولت شما باید مورد تاکید قرار گیرد.

صباغیان: رئیسی و کابینه‌اش حقوق و اموالشان را شفاف اعلام کنند

محمدرضا صباغیان بافقی، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان مخالف کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم به ضرورت شفافیت فردی رئیس جمهور و وزرا اشاره کرد و گفت: آقای رئیسی شما باید شفافیت ایجاد کنید لذا به همراه وزرایتان اموالتان را به صورت کتبی و عمومی و همچنین حقوق دریافتی‌تان را اعلام کنید تا شفافیت سراسر کشور را فرا بگیرد؛ البته این کار را نمی‌کنید چون قبلا هم گفته بودید اما به آن عمل نکردید. مردم تشنه عدالت هستند. امروزه اجرای عدالت برای پرداخت حقوق‌ها دارای اهمیت است؛ این مجلس اجازه داد مسئولان ۱۷ برابر از حداقل پایه حقوق بیشتر دریافت کنند لذا باید این قانون را اصلاح کنید. بنابراین نباید به طرح کلیات و صحبت‌های کلیشه‌ای بپردازیم.

قالیباف: برای هر وزیر پیشنهادی، ۵ موافق و ۵ مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نشست علنی امروز پس از دفاع سیدابراهیم رئیسی از وزرای پیشنهادی خود، اظهار داشت: در بحث کلیات برنامه و معرفی وزیران پیشنهادی رئیس جمهور طبق ماده ۲۰۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی۱۵۰ دقیقه فرصت دارند، که از این فرصت به مدت یک ساعت استفاده کرده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: طبق آیین نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور در دو نوبت فرصت دارد که صحبت کند که سر جمع این دو نوبت دو ساعت و نیم خواهد بود، سپس ۱۰ نفر از نمایندگان که ۵ نفر به عنوان موافق و ۵ نفر به عنوان مخالف هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه صحبت خواهند کرد و پس از اتمام صحبت موافقان و مخالفان، رئیس جمهور از وقت باقیمانده خود که یک ساعت و نیم است در پاسخ به سوالات مخالفان توضیحاتی را ارائه خواهد کرد.

وی گفت: چنانچه رئیس جمهور تشخیص دهد که شخص دیگری به سوالات نمایندگان پاسخ دهد، آن فرد پاسخ خواهد داد و پس از اتمام کلیات برنامه وارد شور می‌شویم که تک تک وزرا در صحن مجلس کار خود را ادامه خواهند داد.

نمایندگان: رأی اعتماد به وزرا مخفی باشد

جمعی از نمایندگان مجلس طبق ماده ۱۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس با تدوین نامه‌ای خطاب به هیات رئیسه مجلس خواستار رأی‌گیری برای وزرای پیشنهادی به صورت ورقه‌ای و مخفی شدند.

رییس جمهور: سعی کردیم شایستگان را معرفی کنیم

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی صبح امروز در مراسم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام سجاد (ع)، اظهار کرد: صمیمانه از مردم و هیات ها برای عزاداری در ایام عاشورا با رعایت مقررات بهداشتی تشکر می کنم.

وی ادامه داد: از رییس مجلس، هیات رئیسه، کمیسیون ها و نمایندگان مجلس و ابتکار خوب و ارزشمند در بررسی وضعیت وزرای پیشنهادی و جلسات با وزرای پیشنهادی صمیمانه تشکر می کنم.

رییس جمهور با اشاره به برنامه های کلان دولت، افزود: امانت دار اولین دولت در گام دوم انقلاب هستیم. می دانیم فرصت خدمت کوتاه و مشکلات مردم بسیارند. اکنون نوبت حرکت جهادی و مردمی با استفاده از نظرات نخبگانی و مشارکت مردمی است. سند تحول دولت مردمی بیانیه گام دوم انقلاب، تعالی فرهنگ اسلامی ایرانی و توسعه روابط بین اسلامی است.

رئیسی خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی نتیجه گره زدن اقتصاد به خواست دیگران و شرطی کردن اقتصاد بوده است. تورم بالای ۴۴ درصد یا بیش از ۵۵ درصد، افت شدید ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید خانوارها، رشد بالای نقدینگی و حجم بالای بدهی دولت؛ حل این مسائل امکان پذیر است. اولا نیاز به برنامه دارد و ثانیا نیازمند نیروی کارآمدی است که در جای جای کشور تحول آفرین باشد و شرط سوم پیگیری مدام برای تحول در تمام کشور است. با کمک خداوند دولت با کمک مجلس می تواند بر همه مشکلات فائق آید.

وی ادامه داد: توجه به تخصص و دانش، تعهد کاری، روحیه انقلابی و فساد ستیزی از شاخصه های مورد تاکید در چینش کابینه بوده است. تلاش شده ترکیب جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار بگیرد و از این یک نتیجه کارآمدی بسازد.

رئیس جمهور گفت: ابتدا یک فراخوانی در سایت انجام دادیم. افراد بسیاری معرفی شدند. احزاب، گروه‌ها و دلسوزان چهره‌های بسیاری معرفی کردند. این مشارکت مردم در معرفی نیروهای کارآمد بسیار مفید بوده است. به غیر از دو وزیر محترمی که اواخر مشخص شد، بقیه ده‌ها بار در این سایت پیشنهاد شدند.

رئیسی گفت: این اسامی به نه کارگروه معرفی شدند. استعلام از دستگاه‌های مختلف و همچنین از دستگاه قضایی انجام شد. برای هر وزارتخانه چند نفر مشخص شدند تا هم برنامه‌هایشان بررسی شود و هم مصاحبه شوند. در هر کارگروه پنج نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند نظرات خودشان بررسی شد و نهایت بنده خودم توفیق داشتم خدمت عزیزان برسم و از نزدیک بررسی های انجام شده را نهایی کنم.

وی ادامه داد: تلاش شد سراغ خیلی از نیروهایی که در ذهن شما هستند برویم، اما طبیعتا ممکن است هر دعوتی با مسائلی رو به رو شوند. برخی از دوستان مجلسی ترجیح شان مجلس بود مثل آقایان نیکزاد و امیرآبادی. اصلا رابطه سببی، نسبی، خانوادگی، حزبی و گروهی نبود؛ اصلا در روحیه من نیست. پیشنهاد از سمت دلسوزان انجام شده است، اما تحت تاثیر نبودیم.

رئیس جمهور گفت: ترکیب مختلف است، کابینه که تشکل و حزب نیست. سعی کردیم حقیقتا شایستگان را معرفی کنیم. این جهت هم مورد تاکید و توجه بوده است. حقیقتا در بررسی صلاحیت وزرا تلاش شد محورهایی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است و ما تلاش می کنیم انجامش دهیم مثل کارآمدی و تعهد، ارزشی بودن، مردم گرایی، جوانگرایی مورد نظر قرار بگیرد.

وزارت آموزش و پرورش

رئیسی در ادامه به معرفی وزرا بر اساس حروف الفبا وزارتخانه ها پرداخت و گفت: در وزارت آموزش و پرورش توجه به توانمندی معلمان هم علمی و هم معیشتی مد نظر ماست. فرهنگیان بدانند موضوعاتشان مخصوصا رتبه بندی ها مورد تاکید ماست. توجه به مسئله شورای عالی آموزش و پرورش مورد توجه است، من خودم در موارد مهم در خدمت شان خواهم بود. در همه ادوار مسئله آموزش و پرورش مطرح شده اما باید مورد توجه ویژه باشد. ما در این رابطه گزینه های مختلفی بررسی کردیم. نسبت به آقای بابلی بگویم که در آستان قدس از دانشگاه فردوسی خواستم اساتید برتر را برای ارتباط بین آستان قدس و آموزش معرفی کنند.

وی بیان کرد: همان اوایل عده ای علیه ایشان شب نامه دادند، بررسی کردیم و دیدیم کارش خوب است. بعد از آنکه از مشهد بیرون آمدم عده ای که مشکل شان تعارض منافع بود مجدد شب نامه دادند. تولیت جدید گروهی را از تهران برای بررسی روابط ایشان فرستادند و کارشان خوب بود. ایشان معلمی مهدکودک مدرسه تا دانشگاه را داشته است. شما ممکن است به تجربه اشاره کنید اما اداره چند ساله بخشی با ۷ هزار دانش آموز را می گوییم تجربه. ایشان هم دانش و هم تجربه اش را دارد. ما در گزینه ها بررسی کردیم. نمره داده شد به گزینه‌های پیشنهادی. من هر کسی را هم که خود می شناختم از این کارگروه عبور دادم. علاوه بر شناخت من بررسی شد، به هر حال تصمیم مجلس شورای اسلامی است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

رئیسی در ارتباط با وزیر پیشنهادی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دکتر زارعی پور هم ترکیب تخصص و تجربه است. برنامه ما هوشمندسازی و روشن سازی فضای مجازی و فعال کردن بخش اقتصادی است.

وزارت اطلاعات

رئیس جمهور درباره وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: جناب آقای خطیب هم تجربه و هم علمش را دارد. با روحیه انقلابی و تحولی که دارند ایشان بدنه وزارت اطلاعات را به سمت جلوگیری از فساد، صیانت از همه بخش های نظام و موضوع مهم تر صیانت از مردم می برد.

وزارت اقتصاد

وی درباره خاندوزی گزینه وزارت اقتصاد گفت: بهترین نوع شناخت از یک دستگاه بودن در یک مجموعه است. ایشان را با توجه به شناختی که نسبت به این وزارتخانه دارند انتخاب کردیم. برنامه داریم؛ می خواهیم وزیر مدیریت دارایی ها را سامان دهد، شفافیت مدیریت منافع را دنبال کند و اقتصاد را سامان دهد. چهره فساد گریزی می خواهیم که موضوعاتی مانند گمرک را سامان بخشد.

رئیسی افزود: برای هماهنگی تیم اقتصادی دولت، معاون اول را مسئول هماهنگی گذاشته ایم؛ چه به صورت خاص و چه به صورت عام.

وزارت امور خارجه

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی امور خارجه بیان کرد: آقای امیرعبدالهیان علم و دانش دارد و تمام مراحل وزارت خارجه را دنبال کرده است.

وزارت بهداشت

رئیسی در معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت گفت: افراد مختلفی در این زمینه مطرح بودند که با همه آن ها مصاحبه شد. گزینه های مختلف بررسی شدند. برای نمونه اولویت آقای قاضی زاده هاشمی بخش بهداشت و درمان نبود. عین اللهی وزیر پیشنهادی بهداشت استاد تمام دانشگاه است و در بهداشت و درمان به عنوان چهره انقلابی شناخته شده است. او فردی در میدان و چهره شاخص است و می تواند برای مقابله با کرونا بسیاری از نیروها را به همکاری دعوت کند. او به مردم و ضعفا نگاه دارد.

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی

رئیسی در ادامه در معرفی وزیر تعاون خاطرنشان کرد: عبدالملکی جوان، پاکدست، فسادستیز بوده و تجربه موفقی دارد. او از اساتید دانشگاه است و دکترای اقتصاد دارد. او معاونت اشتغال کمیته امداد را داشته و عضو هیأت امنا هم است یعنی امین رهبری است. بازرسی هم گفته اند که او از افراد موفق کمیته امداد بوده است.

وزارت جهاد کشاورزی

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه مسئله دانش، تخصص و شناخت مسائل کشاورزی اهمیت دارد، گفت: ساداتی نژاد نسبت به این حوزه تسلط کامل دارد و جزو پیشنهادهای اکثر گروه های مختلف به من بوده است. او با رویکرد جهادی و تخصص و دانش می تواند این وزارتخانه را اداره کند، البته ما باید بخش جهاد وزارت جهاد کشاورزی را فعال کنیم.

وزارت دادگستری

وی با معرفی رحیمی به عنوان وزیر پیشنهادی دادگستری گفت: رحیمی آشنا به مسائل قضایی، حقوقی و مجلس است. در دیوان محاسبات حضور داشته و دولت و دستگاه قضایی را خوب می شناسد.

وزارت دفاع

رئیسی در دفاع از وزیر پیشنهادی دفاع خاطرنشان کرد: امیر آشتیانی نیروی مجرب، با علم و آگاهی و از چهره های خوشنام نیروهای مسلح است که با معرفی وی نیروهای مسلح خوشحال شدند.

وزارت راه و شهرسازی

رئیسی همچنین با اشاره به فعالیت های رستم قاسمی در قرارگاه خاتم الانبیاء گفت: مسئله ما ساخت چهار میلیون مسکن در طول چهار سال است که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در این زمینه هم برنامه دارد و هم تجربه خوبی دارد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت

رئیس جمهور در معرفی وزیر پیشنهادی صنعت اظهار کرد: فاطمی امین را از آستان قدس می شناسم. او در آستان قدس همه شرکت ها به جز دو شرکت را شفاف کرد. این شفاف سازی کار مهمی بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت به سلامت، شجاعت، جامع نگری، تخصص، روحیه انقلابی و جهادی نیاز دارد.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

وی با معرفی ذوالفکور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم گفت: او هفت سال مدیریت دانشگاه کلانی را بر عهده دارد و مسئول مجمع بسیج استان هم است. او روحیه بسیجی، انقلابی و تحول گرا داشته و در دنیا هم به عنوان چهره علمی صاحب نام است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیسی در ادامه در مورد وزیر پیشنهادی فرهنگ گفت: علاوه بر اقتصاد، فرهنگ هم از اولویت های موضوعی ما است. در دولت سیزدهم فرهنگ پیشران است. اسماعیلی فردی دارای دانش و تجربه است. من به مسئله وزارت فرهنگ حساس بودم و در جلسه ای با اعضای کارگروه شرکت کردم تا خودم شاخص های انتخاب وزیر فرهنگ را یک به یک بررسی کنم. با آقای صفارهرندی هم صحبت کردم و او گفت اسماعیلی را از سایرین شایسته تر یافتم. من از نظر همه متخصصان در این زمینه استفاده کردم تا به وزیر شایسته برسم. اهالی فرهنگ و هنر هم بدانند آزادی را ما به شما نداده ایم خدا داده است. ما در دولت تضمین کننده آزادی های مشروع هستیم.

وزارت کشور

وی در معرفی وزیر کشور خاطرنشان کرد: آقای وحیدی فردی راهبردی است که در گذشته هم تجربه وزارت داشته است. وزارت کشور نخ تسبیح سایر بخش های کشور بوده است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

رئیس جمهور با معرفی ضرغامی به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی بیان کرد: اقتصاد گردشگری مهم است؛ به علاوه معرفی فرهنگ اسلامی در گردشگری باید توسعه پیدا کند و در این زمینه باید کارهای تحولی انجام شود. هم جذب گردشگر داخلی مهم است و هم خارجی.

وزارت نفت

بر اساس این گزارش، رئیسی درباره اوجی گزینه وزارت نفت گفت: در میان گزینه‌های موجود بررسی شد، کسانی که تحصیلات تکمیلی مرتبط دارند و با پست‌هایی که کسب کردند می توانند این وزارتخانه را اداره کنند معرفی شدند. ایشان دارای تجربه و علم کافی است با حرکت جهادی اقداماتی در وزارت نفت خواهند داشت.

وی گفت: کسانی نگران فروش نفت هستند، نسبت به فروش نفت امکاناتی داریم، نگران نباشید.

وزارت نیرو

رئیس جمهور در مورد وزیر پیشنهادی نیرو نیز گفت: ما در این وزارت‌خانه دارای مشکلاتی هستیم و اگر برنامه ششم انجام می‌شد این مشکلات نبود. مدیریت آب در کشور بسیار مهم است و کمبود آب را با کمک مردم می‌توانیم حل کنیم.

وزارت ورزش و جوانان

رئیسی در ادامه در مورد وزارت ورزش و جوانان گفت: من جلساتی را با نامداران ورزشی داشتم که از من خواستند یک وزیر ورزشی را در این وزارتخانه بگذارم. آقای سجادی روی سکو رفته و دانش و علم در این زمینه را هم دارد. بخش جوانان این وزارت‌خانه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: شرطی که آقا با من کردند من هم با وزرا دارم تا زمانی که وزرا روحیه فساد ستیزی داشته باشند ما هم در خدمتشان خواهیم بود. این را رهبری به عنوان بالاترین مقام نظام فرمودند.

وی افزود: آقایان محترم و بانوان گرامی مردم در بررسی اینکه در رونق اقتصاد، رفع موانع تولید، رفع مشکلات اقتصادی کاری صورت گرفته یا نه، همه ما را باهم می بینند. انتظار همه مردم این است که عنایت کنید.

رئیسی خطاب به مجلس گفت: ما کمیسیون های تخصصی شما را بهترین می دانیم که به ما مشورت بدهند. من به آقای دکتر قالیباف هم این موضوع را گفته‌ام. به آن‌هایی که می گویند مگر می شود، نشان دهیم که ما از اصحاب ما می توانیم هستیم.

وی گفت: به لطف خداوند و کمک اهل بیت، ما موفق خواهیم شد مشکلاتی که پیش پای مردم است را با کمک مردم، مجلس و عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری حل کنیم و گشایشی در زندگی مردم شود.

قالیباف: حواشی کمترین تأثیر را در نظر نمایندگان نسبت به وزرای پیشنهادی می‌گذارد

جلسات بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دوشیفته برگزار می‌شود

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم به صورت دو شیفت در صحن علنی موافقت کردند.

محمد باقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه درباره نحوه برگزاری جلسات رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دوشیفته شدن جلسات را به رای گذاشت که نمایندگان با این امر موافقت کردند.

بر این اساس از ۲۶۹ نماینده حاضر در جلسه علنی، نمایندگان با ۲۴۸ رای موافق با دو شیفت شدن مجلس تا پایان جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی موافقت کردند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ماه فهرست اسامی وزیران پیشنهادی دولت سیزدهم را در نامه رسمی به رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد با اعلام وصول این نامه از سوی رییس مجلس در جلسه روز شنبه ۲۳ مردادماه بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی در کمیسیونهای تخصصی آغاز شد.

به گفته رییس مجلس شورای اسلامی در این مدت ۲۷۰ جلسه تخصصی برای بررسی برنامه ها و صلاحیت وزیران پیشنهادی در کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌ها برگزار شد.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 42
  • ایرانی
    0

    برادر ریسی آیا یکی از دلایل تاخیر در واکسینه مردم همین معاون شما نبود؟؟؟

    نظرات شما -
    • میرزا
      0

      خب بله.آقای مخبر+ یک گروه از کارشناسان! انصافا از اینکه باعث مرگ ومیر مردم شدید وجدان درد ندارید؟! یکی یکی ِداریم کم میشیم! پروژه تان ( تولید واکسن و صادرات آن به خارج) خورد به دیوار.بر اون ذاتتون لعنت که باجون مردم بازی کردید.خیلی نامرد هستید.سگ ....تو این زندگی

    • reza
      0

      مگه برکت رو به امریکا صادر نکردیم؟

  • محمودکریمی
    0

    مجلس بایدهرچه زودتربدون بهانه تراشی به کابینه رییسی رای مثبت دهند.چون هرساعت قیمت هابالامیره .امروزنان را ۵۰ درصدگران خریدیم.کشورانگارصاحب ندارد.دولت روحانی که دگههمه چیزورهاکردند.دولت رییسی هم که درمجلس داره دست پامیزنه

    نظرات شما -
    • علی
      0

      مطمئنید اینها رای بیاورند قیمتها بالا نمی رود؟ البته ممکن است بالادستیها برای آنکه قضیه از ابتدا صورت ناخوشی نداشته باشد در ابتدا نهادهای عظیم غیر دولتی را برای رونق یا لااقل ثبات اقتصادی به کمک دولت بفرستند که شاید نشانه اش شخص انتخاب شده برای معاون اولیست.

    • کاربر ناشناس
      0

      برادر کریمی چقدر ساده هستید شما افراد خیلی نمیتوانند تغییر ایجاد کنند سیاستها باید اصلاح شود در اینده خواهیم دید

    • مجید
      0

      حالا فکر میکنی رئیسی بیاد فورا همه چیز گل و بلبل میشه؟ نه جانم. روزهای بدتری در انتظار ملت ایران هست که حتی در مخیله اشون هم نمی گنجه. روزی برسه که یک وعده در روز بتونی غذا بخوری اونم نصف نون با یک سیب زمینی قد گردو. هنوز روز خوشتون هست. سرنوشت نهایی ما ونزوئلایی شدن ایران هست. مردم از گشنگی علف می خورند. تو سطل آشغال دنبال میوه های پوسیده اقلیت پولدار می گردند. شاید الان به حرف من بخندی و بگی محاله. ولی دو سه سال دیگه این اوضاع رو به چشم خواهی دید.

  • حسن
    0

    نمایندگان حدالمقدور سعی کنند به منظور یکدستی بیشتر، وزرا هم دارای سوابق کیفری بین المللی باشند.

  • کاربر ناشناس
    0

    کابینه ضعیفی است و با شعار و برنامه اقای روحانی همخوانی ندارد نیمی از کابینه وزرای اقای احمدی نژاد هستند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      اقای ریئسی نه روحانی اصلاح میشود

  • ...
    0

    معلوم شد این کلاه هم پشمی نداره.فاتحه.

  • کاربر ناشناس
    0

    لبیک یاحسین گویید

  • الیاس
    0

    جوانگرایی ،همان پیر پاتال ها بهتر بودند چنانچه ۴۳ سال خوردند و بردند شاید سیر شده باشند ولی این جوانها جویای نام خاک مملکت را توبره خواهند کرد و به ثمن خمس خواهند فروخت .

  • حسن
    0

    مدام کلی گویی با چاشنی دهن پرکن انقلابی -جهادی-بسیجی و ....به جای ارایه برنامه ای تخصصی مدون و مشخص.

  • جواد
    0

    خانه از پای بست ویران است خواجه در بند .......،،. زباله گرد ها دیگر حتی نان کپک زده هم در مخازن زباله پیدا نمی کنند چون از سفره مردم فقیر و تنگدست این مملکت نان را هم بدلیل گرانی بریده اند ولی خود در کاخهای لواسان به خوراک بوقلمون هم راضی نیستند .

  • فرهاد
    0

    بیش ۴۰ سال که مردم شاهد این شوی تکراری هستند ، چرا که مجلس و دولت در ولایت اسلامی هیچ کاره بوده و و این مملکت بحران زاده بدست دولتی در سایه با هدایت سپاه پاسداران اداره می شود و این نهاد است که تصمیم می گیرد موشک بسازد ، جهان را تهدید کند ،ملیاردها دلار به حشدالشعبی ، اسد ، نصرالله لبنانی و حوثی ها ببخشد ویا نفت را مجانی با کشتی های عظیم روانه ونزوئلا کند و این همه درحالی انجام می گیرد که مردم ایر ان حتی برای تهیه مواد ی مانند نان و لبنیات و کمبود دارو و ارزاق دیگر دست به گریبان گرانی و کمبود هستند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      احسنت

    • منصور
      0

      افرین عالی گفتید

    • منتقد
      0

      از نظر مردم فقط رنگ عمامه عوض شده و ساختار و نظام و سیاست همان سیاست های به گل نشسته و تنش زا و متحجرانه چهل ساله قبل است ...

  • شیعه ناب
    0

    این یارو عمامه سیاه بر سر گذاشته، نان و نمک دین و مذهب را خورده و حالا نمکدان را شکسته، در دفاع از وزرایش به اسلام و ایمان هیچ اشاره ای نکرده، به قرآن و عترت هیچ توجهی نداشته و تنها نقطه اشتراک را داشتن روحیه فساد ستیزی قلمداد کرده،اینها برای ستیز آمده اند؟ یعنی چهار سال آینده ملت باید شاهد جنگ و دعوا و بگیر و ببند و تبلیغات در این زمینه باشند؟به مولا قسم هیچ کاری از پیش نخواهند برد، شما فساد ستیزید؟راست میگویید؟ بنده یک لیست صد نفری دارم که هر کدام بیش از بیست کارخانه دارند و تولیدات بی کیفیت تحویل داده و مالیات هم نمی دهند و همگی از مقامات هستند،اگر مرد هستید، اعدامشان کنید.شما بی عرضه ها ، ارزش پول ملی را بالا ببرید، بیکاری و تورم را ریشه کن کنید، نقدینگی را کم کنید،اختلاف طبقاتی را از بین ببرید.دولت الکترونیک را به سرانجام برسانید، مگر قرار نبود هر کس با داشتن کارت ملی در همان خانه بنشیند و تمام کارهایش را با همان کارت انجام دهد و بروکراسی و کپی از شناسنامه و مدارک دیگر با وجود کارت ملی حذف شود، حذف که نشده هیچ کپی کارت ملی هم به آن اضافه شد،پیرمردها پیرزن ها در آرزوی سفر حج مردند،کودکان آینده ندارند، جوانان علافند. سربازی فساد زاست.مهریه سنگین زنان فساد زاست، مسوولینی که فرزندانشان ساکن آمریکا هستند نباید در بدنه نظام جایی داشته باشند، بانکها مخالف شرع اسلام مشغول ربا هستند و هیچکس ککش نمیگزد، روغن پالم و برنج پلاستیکی و محصولات تراریخته و سرطان زا و عقیم کننده به خورد مردم می دهند،کسی کاری با آنها ندارد، خودروسازان در روز روشن کلاهبرداری می کنند هیچکس نمی گوید بالای چشمتان ابروست، اقتصادمان هنوز وابسته به منابع طبیعی و زیر زمینی است که تجدید پذیر هم نیستند، ارگانهای نظامی اقتصاد مملکت را در اختیار گرفته اند و هیچکس جوابگو نیست، حالا مجلس طبق معمول یک شو تبلیغاتی با تعدادی نماینده مخالف قلابی و هماهنگ شده از قبل برگزار کرده که مردم بگویند به به،عجب دموکراسیی . مردم می دانند،شمایید که نادانید.زنده باد شیعیان ناب، مرگ بر شیعیان معاویه و انگلیس

  • کاربر ناشناس
    0

    به نطرم دکتر رئیسی باید مراقب باشه. کسانی که این کابینه را به ایشان توصیه کردن منافع و مصالح کشور را به درستی در نظر نگرفنن. اغلب افرادی هستند که‌ در گذشته فرصت‌های زیادی برای تغییر و تحول داشتند ولی نکردن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دکتر رو خوب اومدی

  • رمضانی
    0

    ریاست بدست کسانی خطاست ، که ازدستشان دستها بر خداست . جناب رییسی شعارهای زیبا و دهن پرکن مشکلی را حل نمی کنه همانجور که فرموده بودید زود اقتصاددانها را بخط کنید برای حل عملی مشکلات از روزی که تشریف آوردید بهتر نشده که هیچ بلکه .......

  • منه خودم می دونم
    0

    ممنونم جناب دکتررررررررر رییسسیی عزیز . در این 2 هفته که انتخاب شدین هویج 7 تومنی شده 37 تومن . تخرم مرغ گرونتر شده . مرغ گرونتر شده . خودرو بشدت گرون شده . دلار رفته بالا و ... با همین وضعیت احتمال زیاد 4 سال دیگه همه میگن روحانی روحت شاد و روحانی ما رو ببخش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بزودی باید منتظر شعار روحانی برگرد باشیم

  • بوشهر
    0

    چند روزه،تمام جوانان کشور به فکر مهاجرتن،اونایم که ازدواج کردن و بچه دارن،نگران آینده بچه هاشون توی ای مملکت کوفتیه،آینده بسیار مبهم تو این خراب شده،آیا این دغدغه ها رو حل میکنن

  • کاربر ناشناس
    0

    جوانگرایی و مرد و زن نداره. دلسوزی و تخصص و مسوولیت پذيری و دروغ نگفتن ملاک باشد.

  • گربه نره
    0

    همونجوری که واکسنهای حرام غربی حلال شد،همونطور هم با دادن امتیازهای زیرمیزی و حصول برجام هم موافقت خواهد شد،وگرنه با این وزرای امتحان پس داده در و زارتخانه های کلیدی، چیزی از پیکر نیمه جان ایران باقی نخواهد ماند و وارد چیزی شبیه حکومت نظامی اشکار خواهیم شد.

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    خیلی دارین نمایش انتصاب و رای وزرا را طولانی می کنید و وقت مردم و مجلس را می گیرید. عین زاکانی منصوبش کنید و فرمان و دستور اون بالائی را احرا کنید !!!!

  • ناشناس
    0

    همشون رای میارن چون مجبورا رای بدن

  • ناشناس
    0

    به روباه گفتند شاهت کیه گفت ددم . رأی بالای مجلس انتصابی به کابینت ریس جمهور انتصابی اقتدار است ؟

  • فرشید
    0

    فکر نمی کردم قاضی القضات کشور اینقدر ضعیف عمل کند التبه انتظار من زیاد است کابینه بسیار ضعیف یعنی پس رفت متاسفم بابت ایرانی بودنم

  • منافق
    0

    رئیسی: «در چینش کابینه تلاش شد جوانگرایی و تجربه کنار هم قرار گیرد.» یعنی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تجربه دارد؟ نکنه منظور اینست که وزرا یکی جوان است و‌تون یکی با تجربه! مثلاً وزیر آموزش و پرورش جوان است و وزیر راه و مسکن باتجربه!!؟؟ اینطوریه؟؟؟؟

  • حسین
    0

    جناب رئیسی عزیز، شما ادعا کردید که بعضی از وزرا از طریق پیشنهادهای مردمی معرفی شده اند. این ادعا نشان می‌دهد که شما و مشاورین شما گویا به افکار عمومی توجه دارند و لذا امکان این هست که به این کامنت توجه کنید. جناب رئیس جمهور،شناسایی افرادی که صلاحیت گرفتن پست و‌ کسب تجربه و تبدیل به مهره های کلیدی شدن را دارند، یک هنر است. ولی هنر بزرگتر کار کردن با افرادی است که تبدیل به «مهره های بزرگ» برای نظام شده و قابلیت این را دارند که اهداف نظام را با حفظ منافع آن تامین کنند. البته کار کردن با این افراد برخلاف گروه اول، خیلی ساده نیست. اینها برای کار کردن شرایط خاص دارند که بایستی توجه شود و کار کردن با این‌گروه،«هنر خاص» خودش را میخواهد. من دوست دارم شما را جزو افرادی ببینم که این «هنر خاص»را داشته باشید. جناب رئیس جمهور شما فرصت دارید تا بهترین ها را برای بهترین اهداف و تامین منافع حداکثری نظام انتخاب کنید. این یک فرصت استثنایی برای جنابعالی و نظام است لطفاً آنرا براحتی از دست ندهید.

  • خخخخ
    0

    به نظر بنده دولت موفقی میشود،،،چون هیچ کدومشون نمی تونند به خارج از ایرا ن سفر کنند،و بهانه ای برای عقب موندن کار ها نداردن،،

  • تن طلا
    0

    از این دولت وحکومت دیگه آبی گرم نمی شه

  • ناشناس
    0

    کلا با انتخاب مخبر به عنوان معاون اول! مسعود کاظمی، رستم قاسمی و... از آینده ی کشور ناامید شدیم!!!

  • ناشناس
    0

    آقای رییسی از همین حالا مشخص شد که شما هم عروسکی در دست دولت پشت پرده هستید! چرا شماها که اقتدار و اراده ای از خودتون ندارید انقدر به مردم امیدواری الکی و پوچ میدهید!؟ واقعا با انتخاب علی الخصوص مخبر به عنوان معاون اول که باید به خاطر طمع ورزی در مورد واکسن و گرفتن جان انسانهای بی گناه و عزادار کردن مردم محاکمه بشه مردم رو بیش از پیش ناامید کردید! چرا شماها که تحت فشار هستید مسئولیت قبول میکنید! روحانی که خودش رو فدا کرد حالا نوبت شما شده!؟ مردم که خیلی وقته فهمیدن رییس جمهور و وزرا هیچ کاره اند! چرا خودتون رو بدنام می کنید!

  • کار بر ناشناس
    0

    چینش کابینه نامناسب. دغدغه مخالفا هم همین است. صحبت مخالفین بهتر بود.

  • کار بر ناشناس
    0

    نمی دونم چرا برای کابینه رو جوان گرایب مانور می دن. در چینش کابینه اونم با این وضعیت کشور مافقط لنگ جوان گرایی هستیم؟! سپردن یک وزارت خونه مطرح است نه سپردن یک نهاد کوچک!!

  • کار بر ناشناس
    0

    نمایندگان موافق هم بهتر برن تو مردم حرفای چند نفر افراد خبره رو گوش کنن بعد دفاع سنجیده کنن!بدونن ملت دبن شو ادا کرد پای صندوق های رای رفت دیگه بقیه دوش ایناست دفاع درست و سنجیده نکنن پیش خدا و خلق مسئولن!!

  • ب 11
    0

    برنامه ارایه دادن مهم نیست اجرای برنامه مهم است حرف قشنگ زدن مهم نیست عمل و نتیجه کار مهم است مسولیین ما فقط گفتار درمانی را می کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها