پای مرغ چه خاصیتی دارد؟

پای مرغ از جمله غذا‌هایی است که در ایران استقبال چندانی از آن نمی‌شود، اما باید توجه داشت که مصرف آن به دلیل وجود کلاژن، بسیار بر سلامت بدن خصوصاً سلامت پوست تاثیرگذار خواهد بود.

پای مرغ چه خاصیتی دارد؟

خواص پای مرغ

پای مرغ دارای انواع ویتامین‌های A، E، ۱۲ B، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات، سلنیم، کلسیم، آهن، پتاسیم و فسفر است.
یکی از خواص پای مرغ که در ابتدا به آن اشاره شد کلاژن طبیعی موجود در آن است که جهت حفظ الاستیک پوست بسیار مورد نیاز است. کلاژن باعث افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش چربی می‌گردد. همچنین باعث قوی شدن ساختار استخوان‌ها شده و از شکننده بودن آن‌ها جلوگیری می‌کند و به جذب کلسیم و پروتئین بسیار کمک می‌کند.
علاوه بر کلاژن موجود در پای مرغ هیالورونیک اسید و کندرویتین سولفات موجود در پای مرغ باعث سلامت و زیبایی پوست خواهد شد.
مواد معدنی موجود در پای مرغ از جمله مس، منیزیم، فسفر، روی و کلسیم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.
کلسیم و پروتئین موجود در پای مرغ نیز به بهبود سریع‌تر زخم‌ها بسیار کمک می‌کند. علاوه بر آن در احیای اعصاب، ماهیچه‌ها و استخوان‌ها نیز تاثیرگذار است.
کلسیم، پروتئین، غضروف و کلاژن موجود در پای مرغ به تقویت مفاصل بسیار کمک می‌کند و از آنجا که با افزایش سن میزان کلسیم بدن کاهش پیدا می‌کند و بدن در بازسازی سلول‌ها دچار مشکل می‌شود، مصرف پای مرغ بسیار کمک کننده خواهد بود.
مصرف پای مرغ در درمان و جلوگیری از پوکی استخوان، نرمی استخوان و همچنین جلوگیری از پوسیدگی مفاصل و غضروف‌ها مفید است.
از دیگر مزیت‌های پای مرغ میتوان به حفظ و سلامت ناخن‌ها اشاره کرد. کلاژن موجود در پای مرغ باعث استحکام ناخن‌ها می‌گردد.
آهن و سایر املاح موجود در پای مرغ نیز به درمان کم خونی کمک می‌کند.

محبوبیت پای مرغ در مناطق مختلف جهان

آفریقای جنوبی: در این کشور پای مرغ را به صورت کبابی تهیه می‌کنند به همین منظور ابتدا پای مرغ را در آب داغ قرار می‌دهند تا پوست آن نرم شود و سپس پوست آن را جدا کرده و سپس با ادویه‌های مناسب آن را طعم‌دار کرده و کبابی می‌کنند.
کره: در این کشور نیز پای مرغ را بصورت کبابی پخته و همراه با سس چیلی سرو می‌کنند.

چین: اولین کشور پر مصرف پای مرغ چین است که به صورت‌های مختلفی پای مرغ را طبخ می‌کنند. معمولاً در رستوران‌های خیابانی و اسنک بار‌ها پای مرغ را بصورت سرخ کرده و سوپ تهیه می‌کنند.

فیلیپین: یکی از مواد غذایی بسیار پرطرفدار در رستوران‌های فیلیپین پای مرغ است. برای تهیه پای مرغ به روش فیلیپینی ابتدا آن را با شکر قهوه ای، ادویه جات و لیموترش مزه دار کرده و سپس آن را بصورت کبابی میپزند.

ایران: در ایران نیز اگر چه پای مرغ محبوبیت زیادی ندارد، ولی معمولاً از عصاره‌ی آن در سوپ و در برخی از مواقع خورشت‌ها استفاده می‌کنند. تهیه عصاره‌ی پای مرغ ممکن است کاری زمان بر به نظر برسد، اما شما می‌توانید با تهیه آن و فریزر کردن در هر وعده غذایی برای تهیه خورشت و سوپ استفاده کنید.

روش دیگری هم که در تهیه عصاره‌ی پای مرغ میتوان بکار برد استفاده از زودپز است که زمان پخت را بسیار کاهش می‌دهد.

در کنار مزیت‌های گفته شده موجود در پای مرغ باید توجه داشته باشید تا در مصرف کردن آن اعتدال را رعایت کنید، به خصوص افرادی که دچار بیماری‌های قلبی و کلسترول بالا هستند در مصرف این غذا احتیاط لازم را داشته باشند. درست است که پای مرغ خواص درمانی زیادی دارد، اما به تنهای نمیتوان از آن برای درمان مفاصل و استخوان استفاده کرد بنابراین نباید از آن انتظار معجزه را داشت.

منبع: برترین ها

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها