بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

شانزدهمین دوره بازی های پارالمپیک در استادیوم ملی شهر توکیو توسط امپراتور ژاپن افتتاح شد.

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

مراسم افتتاحیه پارالمپیک توکیو از ساعت ۲۰ به وقت محلی آغاز شد. این مراسم همانند مراسم المپیک در استادیوم ملی شهر توکیو برگزارشد. زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی پرچمداران کاروان سردار دلها در بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ هستند و
سرپرست معنوی کاروان ایران نیز خانم کونیکو یامامورامادر شهید محمد بابایی است که در مراسم افتتاحیه امروز حضور دارد.

*آغاز مراسم در استادیوم ملی توکیو

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

ورزشگاه توکیو، ورزشگاه ملی ژاپن است که عملیات ساخت و ساز ورزشگاه جدید در همان محل در تاریخ ۱۱ دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد. برنامه‌های تکمیلی ورزشگاه جدید توسط نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه در ژوئیه ۲۰۱۵ تأیید شد. پس از یک اعتراض عمومی به دلیل هزینه‌های زیاد ساختمانی در این طرح، نخست‌وزیر این طرح را رد کرد. قرار بود جام جهانی راگبی ۲۰۱۹ در این ورزشگاه برگزار شود که به دلیل رد این طرح، ورزشگاه برای آن تاریخ آماده نخواهد بود. کنگو کوما، معمار ژاپنی طرح جدیدی را برای ورزشگاه ارائه داد که در دسامبر ۲۰۱۵ برگزیده شد. این ورزشگاه در ۲۱ دسامبر ۲۰۱۹ افتتاح شده است.

*تاکید محدودیت نبودن معلولیت در مراسم افتتاحیه

"ما پرواز می کنیم " تم این مراسم است و در سناریوی مراسم افتتاحیه از اکسسوری های مرتبط با این تم استفاده می شود. این تم بر این تاکید دارد که مشکلات و موانع نمی توانند مانع پیشرفت و بالندگی افراد دارای معلولیت شوند.

*هنرنمایی نیروی هوایی ژاپن

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

پیش از آغاز مراسم افتتاحیه، پرواز نمایشی نیروی هوایی ژاپن بر فراز آسمان توکیو به مناسبت افتتاحیه بازی های پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ برگزار شد.

*رژه ۱۶۲ کشور در افتتاحیه پارالمپیک توکیو

۱۶۲ کشور و تیم پناهجویان در مراسم افتتاحیه رژه می روند که این تعداد نسبت به پارالمپیک ریو، افزایش داشته است. کشورهای بوتان، گرانادا، مالدیو، پاراگوئه و سنت وینسنت پنج کشوری هستند که برای اولین بار در بازی های پارالمپیک شرکت می کنند.

۲۱ کشور نیز به دلایل مختلف از جمله تعلیق از سوی IPC، نداشتن ورزشکار، محدودیت های ایجاد شده به دلیل شیوع کرونا و تصمیم دولت ها مبنی بر عدم حضور ورزشکاران یا عدم حمایت از آنها در بازی های توکیو ۲۰۲۰ حضور ندارند.

*جای خالی تماشاگرها در مراسم افتتاحیه

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

سکوهای ورزشگاه هم عین المپیک بجای تماشاگر با کاغذهای رنگی تزیین شده است و هیچ تماشاگری حضور ندارد. وسط استادیوم سکوی دایره ای شکل برای اجرای مراسم تعبیه شده است و در ضلع غربی ورزشگاه نیز سکویی برای تردد ویلچر تعبیه شده است

به جز تلویزیون و رادیو، حدود ۳۵۰ خبرنگار از کشورهای مختلف نیز از نزدیک افتتاحیه بازی ها را پوشش زنده می دهند. تعداد اندکی از افراد نیز در طبقه دوم ورزشگاه ملی توکیو و در ضلع شرقی مستقر شده اند. مراسم افتتاحیه به پنج زبان زنده دنیا پخش خواهد شد.

*اهتزاز پرچم ژاپن میزبان بازی ها

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

مراسم افتتاحیه با یک ویدیو شروع شد که قدرت ورزشکاران پارا را نشان داد. سایه یک هواپیما نیز بر سر استادیوم افتاد. در ابتدا پرچم ژاپن میزبان بازی ها توسط شش نفر، که پنج نفرشان از ورزشکاران ژاپن بودند، حمل شد و در نهایت هم به اهتزاز در آمد و سرود ملی این کشور نواخته شد.

اندرو پارسونز رییس کمیته بین المللی پارالمپیک، امپراتور ژاپن و یوشیهیده سوگا نخست وزیر ژاپن نیز در استادیوم حضور دارند و از نزدیک نظاره گر مراسم افتتاحیه هستند.

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

*رونمایی از نماد پارالمپیک با بالن های بزرگ

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

پس از اهتزار پرچم ژاپن، با استفاده از بالن های غول پیکر، نماد پارالمپیک که "اجیتوس" نام دارد، نمایش داده شد. برای نمایش این نماد از بالن های آبی، قرمز و سبز استفاده شد.

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

*آغاز مراسم رژه کشورها

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

مراسم رژه کشورها خیلی زود آغاز شد و تیم پناهجویان و ایرلند اولین تیم هایی بودند که در مراسم افتتاحیه، رژه رفتند. افغانستان که هیچ ورزشکاری ندارد پرچمش زمانی که وارد شد، مورد تشویق فراوان قرار گرفت. برای سرعت در انجام مراسم افتتاحیه و شرایط خاص کرونا، ورزشکاران کشورها از دو ورودی وارد ورزشگاه می شوند. در هنگام رژه تیم ها، ورزشکاران کشورهای مختلف با دست تکان دادن و پایکوبی اجرا کنندگان مراسم و رقص نور و نماد پارالمپیک و موسیقی مورد تشویق قرار می گیرند.
کاروان های ورزشی کشورها پس از ورود در محوطه مرکزی استادیوم و در مکان هایی که ا ز قبل مشخص شده است قرار میگیرند. برخلاف المپیک هیچ کشوری پس از رژه استادیوم را ترک نمی کند.

پرچم کشور جزایر سلیمان ، نیوزیلند ، ماداگاسکار هم توسط یکی از داوطلبان حمل شد. اگر ورزشکار کشورها نتوانند در مراسم افتتاحیه کشور شرکت کنند ، داوطلب می تواند پرچم آن کشور را حمل کند.

پرچمدار کشور پرو با توجه به اینکه از ناحیه هر دو دست معلول بود، پرچم را به پشت او بسته بودندو یک تصویر باشکوه را رقم زد که نشان می دهد با وجود معلولیت باز هم می توان پرچمدار کشور خود بود.

* رژه کاروان ایران

ایران نیز به عنوان هجدهمین کشور و با پرچمداری زهرا نعمتی و نورمحمد آرخی رژه رفت. رنگ لباس کاروان ایران نوک مدادی بود و مردان با کت و شلوار نوک مدادی و پیراهن مشکی و زنان با مانتو و شلوار نوک مدادی و مقنعه مشکی و ماسک مزین به پرچم ایران رژه رفتند.

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

*رژه میزبان فعلی و میزبانان آینده بازی های پارالمپیک

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

آمریکا میزبان بازی های پارالمپیک ۲۰۲۸ با تعداد نفرات زیادی رژه رفت و پس از آن، کشور فرانسه میزبان پارالمپیک ۲۰۲۴ در مراسم رژه شرکت کرد. در نهایت هم ژاپن میزبان بازی ها به عنوان آخر کشور رژه رفت و مقامات به احترام ورزشکاران این کشور ایستاده آنها را تشویق کردند.

به این ترتیب با رژه ژاپن، این بخش از مراسم افتتاحیه بازی ها به پایان رسید.

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

ژاپن با ۲۶۰ نفر در مراسم رژه بزرگترین کاروان بود. چین با ۲۵۵ نفر، آمریکا با ۲۴۲ نفر، بزریل ۲۳۸ نفر و بریتانیا ۲۰۱۹ نفر در رده های بعدی قرار دارند.

*نمایش "پرواز می کنیم"

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

شعار بازی های پارالمپیک توکیو"ما پرواز می کنیم" است و به این دلیل این شعار انتخاب شده که نشان دهد، مشکلات فیزیکی نمی تواند مانع پیشرفت شود. پس از رژه تیم ها، استادیوم را به شکل فرودگاه پارا طراحی کردند و در آن یک نوجوان 13 ساله در حکم یک هواپیمای کوچک تک چرخ وارد این باند فرودگاه شد و با نمایشی کمک کردند که او پرواز کند.

*هاشیموتو:ورزش قدرت، تغییر جهان و آینده را دارد

سیکو هاشیموتو رییس کمیته برگزاری بازی های پارالمپیک در مراسم افتتاحیه بیان کرد: در حضورامپراتور ژاپن ، خوشحالم که از شما در افتتاحیه بازی های پارالمپیک توکیو 2020 استقبال می کنم. به ژاپن و توکیو خوش آمدید .من از صمیم قلب به همه شما سلام می کنم. کل جهان با چالش های عظیم ناشی از همه گیری ویروس کرونا مواجه شده است. می خواهم قدردانی و احترام خود از کمیته بین المللی پارالمپیک ، دولت ژاپن و دولت کلانشهر توکیو و بسیاری دیگر ابراز کنم. میزبانی سخاوتمندانه این بازی ها توسط مردم ژاپن انجام می شود.

او ادامه داد:از زمانی که آمادگی برای این بازی های پارالمپیک آغاز شد ، جامعه ما گرد هم آمده است. ورزشکاران و ورزش، قدرت تغییر جهان و آینده ما را دارند و این دقیقاً ماموریت ما است. از همه ورزشکاران ، از زحمات ، فداکاری و پشتکار شما متشکرم.

بازی های پارالمپیک توکیو به طور رسمی افتتاح شد/ عکس

*پارسونز: می خواهیم کل جهان را تغییر دهیم

اندرو پارسونز رییس کمیته بین المللی پارالمپیک نیز در این مراسم گفت:امپراتور ، ورزشکاران ، نخست وزیر سوگا ، فرماندار کویکه ، رئیس کمیته سازماندهی هاشیموتو سیکو ، دوستان جنبش پارالمپیک، طرفداران ورزش در سراسر جهان ، عصر بخیر و به بازی های پارالمپیک توکیو 2020 خوش آمدید. من نمی توانم باور کنم که ما بالاخره اینجا هستیم. بسیاری شک داشتند که این روز اتفاق بیفتد. بسیاری فکر می کردند غیر ممکن است. اما به لطف تلاش بسیاری ، دگرگون کننده ترین رویداد ورزشی روی زمین در شرف آغاز است.

او ادامه داد: دولت ژاپن ، دولت کلانشهر توکیو ، کمیته سازماندهی توکیو 2020 و کمیته بین المللی المپیک هرگز ایمان خود را از دست ندادند و در کنار کمیته بین المللی پارالمپیک ، تلاش بی وقفه ای برای تحقق این بازی ها انجام دادند. ما از میزبانانمان تشکر می کنیم که اعتماد کردند ما می توانیم بازی های بی خطر را برای ورزشکاران و مقامات و همچنین برای جامعه ژاپنی ارائه دهیم. از صمیم قلب ، آریگاتو ژاپن. آریگاتو توکیو. ما به اعتماد شما احترام می گذاریم ، به طوری که میراث برجسته این بازی های پارالمپیک از این کشور خارج می شود و برداشت جدیدی از افراد دارای معلولیت است اما ما بیشتر می خواهیم. ما می خواهیم کل جهان را تغییر دهیم. به همین دلیل IPC و اتحادیه بین المللی معلولین راه اندازی WeThe15 را هدایت کردند.

پارسونز همچنین گفت: WeThe15 طی 10 سال آینده نحوه درک و برخورد 15 درصدی افراد دارای معلولیت در سطح جهانی را به چالش می کشد. با حمایت 20 سازمان بین المللی ، جامعه مدنی ، بخش تجاری و رسانه ها ، 1.2 میلیارد نفر از افراد دارای معلولیت جهان را به طور قاطع در مرکز دستور کار قرار می دهیم.بازی های پارالمپیک مطمئناً بستری برای تغییر هستند. اما فقط هر چهار سال کافی نیست. تک تک ما وظیفه داریم هر روز نقش خود را ایفا کنیم تا جامعه ای فراگیرتر در کشورها ، شهرها و جوامع خود ایجاد کنیم.هنگامی که بشریت باید در مبارزه با کووید -19 متحد باشد ، برخی از آنها خواستار تخریب این هماهنگی هستند.نادیده گرفتن آنچه ما را به هم نزدیک می کند ، تمرکز بر عوامل متمایز کننده ما ، تبعیض را تقویت می کند. این باعث تضعیف آنچه ما می توانیم با هم به عنوان یک نژاد انسانی به دست آوریم.تفاوت یک نقطه قوت است نه یک ضعف و با پیشرفت بهتر ، جهان پس از همه گیری باید جوامعی را در خود جای دهد که فرصت ها برای همه وجود دارد. وقتی بازیها در سال گذشته به تعویق افتاد ، ورزشکاران پارالمپیک چراغ امید بودند.

رییس کمیته بین المللی پارالمپیک در ادامه افزود: هنگامی که سایه عدم قطعیت روی ما بود ، آنها هرگز تمرینات خود را متوقف نکردند ، هیچ گاه از رویاهای خود دست نکشیدند و هیچ وقت از این باور نرسیدند که امشب در این ورزشگاه حضور خواهند داشت. آنها نیروی طبیعت هستند ، نیرویی برای خیر.انعطاف پذیری آنها به بسیاری قدرت می داد. اما آنها این کار را به تنهایی انجام ندادند. پشت سر آنها کمیته های ملی پارالمپیک و فدراسیون های بین المللی وجود داشت که از آنها حمایت می کردند و آنها را در این دوران بی سابقه برای بشریت هدایت می کردند. این نقطه قوت جنبش پارالمپیک است: همکاری با یکدیگر برای فراهم آوردن بهترین بستر برای درخشش ورزشکاران. پارالمپیکی ها!

او در پایان خطاب به ورزشکاران گفت: تمام تلاش خود را کردی تا اینجا باشی. خون ، عرق و اشک. اکنون وقت آن است که مهارت ، قدرت و عزم خود را به جهان نشان دهید. اگر جهان تا به حال به شما برچسب زده است ، اکنون وقت آن است که برچسب بزنید: قهرمان ، قهرمان ، دوست ، همکار ، الگو ، یا فقط یک انسان. شما بهترین انسانها هستید و تنها کسانی هستید که می توانند تصمیم بگیرند که شما کی هستید و چه هستید. تو حقیقت هستی. شما شگفت انگیز هستید. شما انتخاب می کنید که در هر برنامه ای که هستید ، برترین باشید. اجراهای شما می تواند ثروت زندگی شما را تغییر دهد. اما مهمتر از همه آنها زندگی 1.2 میلیاردی را برای همیشه تغییر خواهند داد. این قدرت ورزش است که زندگی و جوامع را دگرگون می کند. تغییر با ورزش شروع می شود. و از فردا ، ورزشکاران پارالمپیک بار دیگر شروع به تغییر به جهان می کنند. دومو آریگاتو. بسیار از شما متشکرم. مویتو اوریگادو

*آغاز رسمی پارالمپیک توکیو توسط امپراتور ژاپن و اهتزاز پرچم پارالمپیک

پس از سخنرانی هاشیموتو و پارسونز، امپراتور ژاپن با خوش آمدگویی، آغاز رسمی بازی های پارالمپیک 2020 توکیو را اعلام کرد. سپس پرچم پارالمپیک وارد استادیوم شد و در کنار پرچم کشور میزبان، به اهتزار در آمد.

*قرائت سوگندنامه ورزشکاران

در بخش دیگر مراسم یک ورزشکار مرد و یک ورزشکار زن سوگندنامه ورزشکاران را قرائت کردند و قسم یاد کردند جوانمردانه و به دور از تبعیض و تقلب در بازی های پارالمپیک توکیو به رقابت بپردازند.

منبع: ایسنا

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها