پایان سوخت های فسیلی؛ کدام کشورها اکتشاف و استخراج را ممنوع کرده‌اند؟

به دنبال انتشار یکی از جامع‌ترین گزارش‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی در جهان، کارشناسان اقلیمی خواستار پایان استفاده از سوخت‌های فسیلی شدند.

پایان سوخت های فسیلی؛ کدام کشورها اکتشاف و استخراج را ممنوع کرده‌اند؟

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که گزارش «کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات»‌ اعلام « کد قرمز برای بشریت است».

پنج سال گذشته گرمترین سالهای ثبت شده از ۱۸۵۰ تاکنون بوده است و بدون تعهدات اقلیمی دولتهای سراسر جهان، ما نمی توانیم گرمایش زمین را محدود کنیم. نویسندگان این گزارش می گویند برای متوقف کردن یا احتمالا معکوس کردن افزایش دما، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی را تا سال ۲۰۳۰ به نصف و تا سال ۲۰۵۰ به صفر برسد.

این گزارش خواستار پایان دادن به استفاده از زغال سنگ و سوخت های فسیلی است قبل اینکه سیاره ما نابود شود. آنها خواستار آن هستند که کشورها به اکتشاف و تولید سوخت های فسیلی جدید پایان و یارانه ‌های سوخت های فسیلی را به انرژی های تجدید پذیر اختصاص دهند.

در این گزارش خواهیم دید که چه کشورهایی در زمینه ممنوعیت اکتشاف و استخراج سوخت های فسیلی در جهان پیشرو هستند.

فرانسه

در سال ۲۰۱۷، پارلمان فرانسه قانون مبنی بر ممنوعیت تولید نفت و گاز در تمام مناطق این کشور تا سال ۲۰۴۰ تصویب کرد. در فرانسه هیچ گونه مجوز جدیدی برای استخراج سوخت های فسیلی صادر نمی شود و مجوزهای کنونی نیز قابل تمدید نمی باشند.

این ممنوعیت تا حد زیادی نمادین است زیرا این کشور فقط معادل ۸۱۵ هزار تن نفت در سال استخراج می کند، معادل مقداری که عربستان سعودی در عرض چند ساعت تولید می کند. با این حال قانونگذاران امیدوار بودند که این قانون باعث شود که تولید کنندگان بزرگ سوخت های فسیلی از این روش پیروی کنند.

روش بحث برانگیز شکست هیدرولیکی یا فرکینگ در سال ۲۰۱۱ در فرانسه ممنوع شد.

گرینلند

ده سال پیش، گرینلند به یکی از مراکز مهم اکتشاف و حفاری تبدیل شد. در گزارش سال ۲۰۰۷ سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا برآورده شده است که معادل بیش از ۳۱ میلیارد بشکه نفت در شمال شرقی این کشور وجود دارد.

در اوایل سال جاری، دولت جدید این کشور به رهبری سوسیالیست ها مسايل اقلیمی را در مرکز سیاست های خود قرار دادند و بعنوان یکی از اولین اقداماتشان، این کشور اکتشاف جدید نفت را در ماه ژوئیه ممنوع اعلام کرد و به جاه طلبی ۵۰ ساله برای تبدیل شدن کشور به یک کشور نفتی خاتمه داد.

دولت گریلند اعلام کرده است که این کشور از نظر منابع نفتی و معدنی غنی است اما هزینه استخراج هم از نظر اقتصادی و هم محیطی زیستی بالاست. آنها اعلام کرده‌اند که تصمیم به این ممنوعیت به خاطر طبیعت مان، بخاطر ماهیگیر و صنعت گردشگری و تمرکز بر پتانسیل های پایدار گرفته شده است.

دانمارک

در سال ۲۰۲۰ دانمارک با ممنوعیت اکتشاف جدید و پایان تولید نفت و گاز در دریای شمال تا سال ۲۰۵۰ موافقت کرد. این تصمیم بخشی از تلاش های این کشور برای دستیابی به وضعیت کربن صفر در دهه های آینده است که شامل تعهد قانونی این کشور است که تا سال ۲۰۳۰، به هدف ۷۰ درصد انتشار کمتر گازهای گلخانه ای تولید شده در کشور در سال ۱۹۹۰ دست یابد.

دانمارک دومین کشور اروپایی پس از فرانسه است که تارخی خروج کامل از نفت و گاز را اعلام کرده است. دانمارک یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قاره اروپاست که سالانه بیش از ۷ هزار تن نفت استخراج می کند.

دانمارک اعلام کرده است که در حال پایان دادن به دوران استفاده از انرژی فسیلی هستند.

بلیز:

بلیز در آمریکای مرکزی برای محافظت از صخره‌های مرجانی حساس و آسیب پذیر خود در سال ۲۰۱۸ قانونی را تصویب کرد که به اکتشاف و استخراج نفت در تمام آبهای این کشور پایان می دهد.

باریکه صخره‌ای بلیز پس از استرالیا بزرگترین در نوع خود در جهان است و حدود ۱۴۰۰ گونه مختلف جانوری را در خود جای داده است. این اکوسیستم در معرض خطر خانه لاک پشت‌های در حال انقراض، دلفین‌ها، دال ماهی خالدار و شش گونه کوسه در معرض خطر است.

نشت نفر در اینجا یا آبهای اطراف پیامدهای فاجعه باری برای این زیستگاه حیاتی و صنعت گردشگری که نقش اساسی در اقتصاد این کشور دارد، خواهد داشت.

اگر چه این کشور تنها حدود ۳ هزار بشکه نفت در روز تولید می کند با این حال ممنوعیت استخراج و اکتشاف نفت پیروزی بزرگی برای حامیان محیط زیست بودکه از سال ۲۰۰۶ برای این ممنوعیت تلاش می کردند.

اسپانیا:

اسپانیا در ماه مه ۲۰۲۱ قانون مرتبط با اقلیم را تصویب کرد که به تولید سوخت های فسیلی در تمام مناطق این کشور تا سال ۲۰۴۲ پایان می دهد. این کشور در مورد اهداف کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از دیگر کشورهای اروپایی عقب تر است اما حامیان محیط زیست امیدوارند که این قانونی جدید گامی در جهت درست باشد.

این قانون تمامی اکتشافات جدید زغال سنگ، نفت و گاز را شامل می شود و همچنین ممنوعیت استفاده از خودروهایی سوخت فسیلی تا سال ۲۰۴۰. هدف تولید ۷۴ درصد برق این کشور از انرژی های تجدید پذیر تا سال ۲۰۳۰ است.

ایرلند:

در اوایل سال جاری، ایرلند قانونی را برای ممنوعیت مجوز اکتشافات جدید نفت و گاز وضع کرد.

وزیر محیط زیست ایرلند پس از تصویب این قانون گفت: «تصمیمی که امروز برای ممنوعیت اکتشاف و استخراج جدید نفت وضع کردیم پیامی قوی در داخل ایرلند و در سطح بین ‌المللی دارد که ایرلند از سوخت‌های فسیلی به سمت آینده‌ای تجدید پذیر حرکت می کند.»

ایرلند اعلام کرده است که قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ به هدف کربن صفر دست یابد.

منبع: یورونیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها