دختری که اسطوره افغان ها شد/ شیرین تن به اسارت نداد و خود را از کوه پایین انداخت

طالبان تندیس مشهور «شیرین هزاره» را در باغ زنانه شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی تخریب کرد. اما این زن کیست؟

دختری که اسطوره افغان ها شد/ شیرین تن به اسارت نداد و خود را از کوه پایین انداخت

به گزارش خبر فوری ، طبق اخبار منتشر شده توسط برخی منابع افغانستانی، طالبان تندیس مشهور «شیرین هزاره» را در باغ زنانه شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی تخریب کرد.

این اتفاق واکنش بسیاری را در بین هزاره ها به وجود آورد. بسیاری از آنها شیرین را یکی از شخصیت های ملی و قومی خود می دانند و توهین به تندیس آن را نوعی توهین قومی به حساب آورده اند.

شیرین هزاره یا شیرین بیگم قهرمان افسانه‌ای (برخی معتقدند واقعی) هزاره ها و یکی از چهل (یا چهل و سه) دختری است که از ترس بدنام شدن توسط لشکریان عبدالرحمان خان، شاه سابق افغانستان خود را در ولایت ارزوگان از کوه پایین انداخته و کشته شد.

بد نیست در این گزارش مروری بر داستان این دختر و همراهانش داشته باشیم.

داستان چهل زن مقاوم

درباره شیرین بیگم داستان های راست و دروغ بسیاری روایت شده است. آنچه مشخص است این است که حتی اگر چنین شخصیتی واقعی باشد، افسانه های مختلف چنان پیرامونش را گرفته که دیگر تبدیل به اسطوره شده است.

اگر روایات عجیب و دور از ذهن را کنار بگذاریم، می توانیم تا حدی به ماجرای این دختر و کشته شدنش پی ببریم.

ماجرای شیرین بیگمِ افسانه ای یا واقعی به حدود صد سال قبل باز می گردد. در آن زمان، در آبرفت شمال غرب اروزگان دو قوم می زیستند. در قسمت جنوبی نخعی ها و در شمال هزاره ها حضور داشتند. این دو قوم تا مدت های مدید در کنار هم می زیستند اما در زمان امیر عبدالرحمن به این مناطق حمله شد و هزاره ها توسط نیروهای عبدالرحمن از آنجا بیرون رانده شدند.

در انتهای آبرفت اروزگان یک رشته کوه مشهور وجود دارد که به تمام این منطقه مشرف است. در زمان حمله سپاهیان عبدالرحمن خان به خانواده های هزاره، مردم بی دفاع به این رشته کوه ها پناه می آوردند تا در امان باشند اما دشمن آنها را در درون این کوه ها نیز تعقیب می کرد.

گروهی از زنان و کودکان پناه آورده به این کوه وقتی مورد تعقیب نیروهای دشمن قرار می گیرند به مقاومت دست می زنند. رهبر این زنان دختری شجاع به نام شیرین بیگم بوده است. این زنان ابتدا با چند تفنگ در مقابل سربازان قرار می گیرند اما وقتی می بینند کاری از دستشان بر نمی آید و محاصره تنگ تر و تنگ تر می شود، ترجیح می دهند به سمت قله های کوه ها فرار کنند.

این زنان به قله یکی از کوه های بلند می روند اما سربازان به تعقیب آنان ادامه می دهند. شیرین بیگم و حدود 40 زن دیگر که در قله یکی از کوه های مرتفع گیر افتاده بودند با سنگ به مبارزه با سربازان دشمن پرداخته و این سنگ ها را از قله به سمت سربازانی که در حال بالا آمدن از کوه بوده اند پرت می کنند.

با این حال، سربازان انبوه دشمن پس از چندی از کوه چهل دختر (این نام امروز به این کوه اطلاق می شود) بالا می آیند و به سمت دختران بی پناه می روند. در این لحظه شیرین بیگم و زنان همراهش تصمیم مهمی می گیرند. شیرین به همراهانش می گوید که قصد دارد خود را از بالای قله به پایین پرت کند تا به دست دشمن نیفتد چرا که مرگ را به ننگ کنیزی برای امرای قندهار و کابل یا کلفتی برای امیر عبدالرحمن ترجیح می دهد. زنان دیگر با شیرین بیگم هم صدا شده و همگی خود را از بالای کوه بلند به پایین پرت کرده و به زندگی خود پایان می دهند. سربازان دشمن با دیدن این حرکت بهت زده و حیران به دره نگاه می کنند و بر شجاعت و جسارت و غیرت این زنان درود و احسنت می فرستند.

اتفاقاتی که بعد از مرگ شیرین و چهل زن همراهش افتاد

برخی معتقدند بعد از جنگ گروهی از مردم محلی به این منطقه رفته و بعد از پیدا کردن جنازه 43 زن و دختر همه را در همان دره ای که فرود آمده بودند دفن کرده اند. مشهور است که بعد از پایان آتش افروزی امیر عبدالرحمن خان و قتل عام هزاره های اروزگان، اندک مردان و زنان هزاره به کوه چهل دختر آمده و شب ها در سوگ این زنان نوحه سرایی می کردند.

همچنین مشهور است که تا چند سال نوعروسان هزارستان نام دختر اول خود را شیرین می گذاشتند تا یاد و نام این دختران همواره زنده بماند.

منبع: خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • کاربر ناشناس
    0

    اینا دختربودن دختران روسری سفید بدست گرفته بامردان خلوت کرده وعکسشون پخش شده هم،،،دخترند

  • گ
    0

    مرگ بر تروریست های طالبان و داعش و مرگ بر هر کس که از داخل ایران انها را حمایت کلامی و عملی کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مرگ بر طالبان تروریست و هر که از این قوم وحشی حمایت می کنه

    • ج
      0

      به حرف گربه سیاه، بارون نمیآد، حرس نخور پوستتت چروک بر میداره اونوخت مجبور میشی از کرم سحر قریشی استفاده کنی

    • در جواب به ج
      0

      واقعا آدم بايد بي غيرت باشه كه همچين جوابي بده، براي دشمن خودشم نبايد همچين اتفاقي بيفته، ادمايي مثل شما بايد ناموس خودشون به دست طالبان بيفته ببينيم اونوقت ميرن به پوستشون از كرم هاي بازيگرا بزنن يا نه؟؟؟؟

  • سیاوش سلطان
    0

    جلال الدین خوارزمشاه افسانه نیست ، شیرین هم افسانه نیست ، انسان های بزرگ کم نیستند ... سیب زمینی ها زیادند

  • hadad
    0

    این حکایت بسیار شبیه داستان چاه چهل دخترون یزد است.

  • واقع بین
    0

    خیلی خوب و تاثیر گذار بود

  • عباسی
    0

    مرگ بر طالبان جنایتکار

  • حبیب الله
    0

    واقعا انسانهایی بودند و هستند که مرگ با عزت رو بهتر از زندگی ننگین ترجیح میدن . مردان بزرگ کارهای بزرگ میکنند.زنان بزرگ مردان بزرگ رو به دینا میارن .اینها برای هر ملتی تاریخ سازند.لعنت بر طالبان وحشی صفت

  • جنوبی همیشه در تاریخ شیرزنان بودن هستن تاریخ ساز
    0

    همیشه در کشورها شیرزنان بودن و هستن تاریخ ساز شدن، شیرزنان دیگر افغانستان هستن که عصر حاضر دوشادوش با دشمن جنگیدن هنوز زنده هستن مثل فرمانده کفتر، که قبلا دوشادوش احمدشاه مسعود با دشمن می جنگید، درود بر شیرزنان همه دنیا، الخصوص زنان افغانستان که الان بیشترین ظلم در حقشان میشه، به امید افغانستان آرام و دور از جنگ و خونریزی.

  • ادینه
    0

    ننگ بشریتهستند یک عده عقدای بدنام

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    انوقت دولت و نظام ما از این وحشیان جنایتکار و بی سواد حمایت می کنه و مهر سکوت بر این همه جنایت بر لبش زده !!!!

  • مح
    0

    اگر سر گذشتی که برای شیرین تعریف شده حقیقت داشته یا نداشته وطالبان مدعی اسلامی بودن دارد باید به چنین بانوی ادا احترام می کرد نه اینکه مجسمه اورا تخریب کند

    نظرات شما -
    • گوزو
      0

      از طالبان انتظار انسانیت داریم ؟ تعریف و قراِت و تحلیل آنان از اسلام در راستای سود شان می باشد . بویی از اسلام حقیقی ندارند .

  • 110
    0

    متاسفانه اکثریت مردم چه ایرانی چه افغان تبدیل به سیب زمینی شده ایم . بی غیرت و حاضریم برای دو روز زنده ماندن تن به هر ذلتی بدهیم . افسوس

    نظرات شما -
    • حسین
      1

      لابد،صدام وگروهک رجوی و هزاران نقشه و عملیات امریکا علیه ایران و داعش با ملیونها جنایت کوچک و بزرگ را تو شکست داده ای،غیرت و ماورای غیرت و معنای جهنی غیرت یعنی سردار سلیمانی و چهار صد هزار شهید از سال ۴۲ تا الان

  • عجب
    0

    برای حفظ ناموس خیلی اتفاق هاافتاده 20سال پیش هم خیلی ازدخترهاوزنان برای حفظ آبرووقتی مردانشان درجنگ باطالبان کشته شدن وخودشون درمعرض اسارت بودن برای حفظ آبروخودشون رودرچاه انداختن،خیلی هاشون زهرخوردن وخودکشی کردن تادست طالب نیفتن و... خیلی اتفاقات دیگه

  • داریوش
    2

    در مسجد گوهر شاد پنجهزار نفر از مردان و زنان که به خاطر دفاع از ناموس و مبارزه با بدححابی تجمع کرده بودند به دست قزاقهای رضا شاه به رگبار بسته شدند و همگی جانشان را فدای ناموس و غیرت این مرزو بوم کردند ودر همین دو سال پیش هم ملیونها جنایت کوچک و بزرگ توسط داعش اتفاق افتاد که با جانفشانی زنان و مردان غیرتمند همگی به درک واصل شدند وهبچ کدام افسانه نیست

  • علیرضا
    1

    همه جنایتها وادم کشیهای افغانستان توسط امریکا وداعش اتفاق افتاده است،در بیست سال گذشته دویست و چهل هرار نفر در افغانستان توسط سلاحهای امربکایی کشته شده اند،مشخص نیست ارتش افغانستان که توسط دلارهای مردم افغانستان تجهیز و اموزش داده شدند کدام گوری هستند

  • حسین
    0

    معلوم نیست چرا کسانی که از نابودی داعش با دها ملیون جنایت ناراحت بودند،امروز اتقدر برای افغانستان اشک تمساح میریزند،این همان اشزف غنی دیکتاتور است که با یک ملیون رای دستنشانده امریکا بود ومیکفت ایران اکر اب میخواهد باید پول بدهد،صد رحمت به حافظه ماهی،اخر تناقض تا این حد؟قشقرق کشته شدن افغانها در رودخانه مرزی را یادتان هست؟

  • کوروش
    1

    اخرین گروه از تروریستهای امریکا با یادگری دویست و چهل هزار کشته افغانستانی از افغانستان خارج شدند،البته تقریبا بیست هزار نفرامزیکایی هم سقط شدند

    نظرات شما -
    • رستم محمدی
      0

      عزیز دل برادر، اگر نبود حماقت کشورهای همسایه طالب های خونخوار هیچوقت دوباره به افغانها مسلط نمی شدند ولی مطمئن باش ثمره حماقت خود را خواهند دید . این کماندوهای آمریکا بودند که مردانه وارد شدند و تروریست های القاعده را در هم کوبیدند

  • علی دهقان
    0

    علی دهقان ،کازرون ،فارس اینگونه مردنها یک زنده شدن جاودانه هست درزمان محمدعبدالاه هم زنهایی بودند که قبل از تجاوز بروی حفظ ابرویشان دست به خودکشی می زدند زنده باد این چنین شیرزنان که ارزش انها از میلیونها مردان فرمانبر حاکمان ظادم و بی عدولت حاضر بیشتر است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها