رکوردشکنی‌ های دلتا در استان قزوین/ بویین‌زهرا پر ابتلاترین نقطه کرونای استان قزوین شد

در شرایطی که کرونای دلتا به رکوردشکنی‌های خود در استان قزوین ادامه می‌دهد، شهر بویین‌زهرا به پیش‌ قراول ابتلای کرونایی در استان تبدیل شده و قزوین هم رتبه دوم میزان ابتلا را دارد.

رکوردشکنی‌ های دلتا در استان قزوین/ بویین‌زهرا پر ابتلاترین نقطه کرونای استان قزوین شد

روند پاندمی کرونای دلتا در حالی به رکوردشکنی‌ های خود در استان قزوین ادامه می‌دهد که به تازگی بحث استفاده از داده‌های مکانی برای مقابله با موج پنجم کرونا در استان مطرح شده است. با توجه به شدیدتر بودن موج اپیدمی کرونا در برخی نقاط و بخش‌های استان قرار شده که این بخش‌ها مورد توجه فرمانداران در ستادهای شهرستانی مقابله با کرونا قرار گیرد تا فعالیت نیروهای طرح محله‌محور شهید سلیمانی معطوف به کاهش میزان ابتلا در این بخش‌ها و مناطق شود.

بویین‌زهرا جای بشاریات را در جدول پر ابتلاترین‌ ها گرفت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان قزوین بیشترین میزان بروز موارد مثبت کووید-19 در هر 100 هزار نفر را متعلق به بخش مرکزی شهرستان بویین‌ زهرا دانست و گفت: در هفته نخست شهریورماه در این بخش 446 مورد ابتلای قطعی به کرونای دلتا شناسایی شد که باعث شد این بخش رتبه نخست پرابتلاترین بخش کرونایی استان را به خود اختصاص دهد.

پیمان نامدار اضافه کرد: همچنین بخش مرکزی شهرستان قزوین با 428 مبتلا در رده دوم پرابتلاترین رسید و بعد از گذشت یک هفته بخش «بشاریات» شهرستان آبیک از رتبه اول این جدول به رتبه سوم سقوط کرده و در هفته اول شهریورماه 415 مبتلای کرونایی جدید در این بخش شناسایی شده است. ضمن اینکه شهر البرز هم با ثبت 403 ابتلای کرونایی در جمع بخش‌های پرابتلای استان قرار دارد.

وی ادامه داد: مطابق مصوبه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا بخش‌های یادشده باید در اولویت مداخله ستادها و قرارگاه‌های عملیاتی مبارزه با کرونای شهرستان‌ها باشند و فرمانداران موظف شدند که تا هفته آینده میزان ابتلا در این بخش‌ها را به نحو چشمگیری کاهش دهند.

الموت و کوهین کمترین موارد ابتلا را ثبت کردند

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین همچنین شهرهای محمدیه (زیباشهر) و آبیک را با ثبت 394 و 315 مورد ابتلا از جمله بخش‌های کرونایی پرخطر استان قزوین دانست و گفت: همچنین شهر تاکستان، بخش دشتابی شهرستان بویین‌زهرا، شهر اسفرورین، خرمدشت و ضیاءآباد ( هر 3 از توابع تاکستان) با ثبت آمار ابتلای زیر 300 نفر بخش‌های کرونایی با خطر متوسط استان به حساب می‌آیند.

نامدار افزود: همچنین شهرهای آوج، شال، آبگرم، بخش رامند و طارم سفلی هم با ثبت آمار ابتلای بین 100 تا 200 نفر جزو بخش‌های کرونایی کم‌خطر ما محسوب می‌شوند و البته بخش‌های الموت غربی، الموت شرقی و کوهین که از توابع شهرستان قزوین هستند با ثبت آمار ابتلای کمتر از 100 نفر کم‌خطرترین بخش‌های کرونایی استان از نظر تقسیمات کشوری به شمار می‌روند.

متوسط فوت کرونایی در هفته اخیر 50 درصد افزایش یافت

با این حال نگاهی اجمالی به آمارهای کرونایی نشان می‌ دهد که نمودار فوتی‌ها در 2 هفته گذشته شیب صعوی پیدا کرده است. فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونای استان قزوین هم از افزایش میزان بستری و فوت کرونایی در 2 هفته اخیر خبر داد و گفت: میزان فوتی‌های ما طی این مدت به ازای هر 100 هزار نفر از 38.4 نفر در 2 هفته قبل به 41.3 نفر رسیده و حدود 3 نفر در هر 100 هزار نفر بیشتر شده است.

منوچهر حبیبی ادامه داد: همچنین مقایسه میزان مرگ‌ومیر کرونایی استان در هفته چهارم مردادماه با هفته نخست شهریورماه نشانگر این است که میزان فوتی‌ها به ازای هر 100 هزار نفر از 4.1 به 6 نفر افزایش یافته است که حدود 50 درصد افزایش در فوتی‌های کرونایی را نشان می‌دهد.

بیماری زمینه‌ ای و شرکت در مهمانی؛ متهمان اصلی شیوع دلتا

جانشین ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین همچنین به عوامل خطر مواجهه بیماران کرونایی اشاره کرد و گفت: به جز تماس با مبتلایان کرونایی که عامل 69.3 درصد ابتلاهای کرونایی در هفته اخیر بوده، داشتن بیماری زمینه‌ای با 16.06 درصد و شرکت در مهمانی‌های بالای 10 نفر با 12.68 درصد 2 عامل اصلی ابتلای کرونایی در هفته اخیر بودند.

حبیبی اضافه کرد: عدم استفاده از ماسک بهداشتی با 10.89 درصد، حضور در بازار و مراکز خرید شلوغ با 9.77 درصد، حضور در سایر اماکن عمومی با 9.48 درصد و حضور در مراسم عروسی با 8.36 درصد 4 عامل مهم دیگر ابتلای کرونایی در هفته گذشته بودند که این موارد به صورت جدی باید مدنظر شهروندان قزوینی باشند تا از حضور در اماکن پرتجمع یادشده خودداری کنند.

وی ادامه داد: اگر روند بهبود میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم استان قزوین همچنان استمرار پیدا کند، امید داریم که موج ابتلا و بستری کرونایی را در هفته آینده مهار نکنیم؛ با این حال میزان رعایت پروتکل‌ها حداقل باید به 85 درصد برسد؛ در حالی که امروز معدل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در استان زیر 65 درصد است.

به نظر می‌ رسد ترکیبی از داده‌های مکانی میزان ابتلا و عوامل خطر مواجهه در نقاط مختلف استان می‌تواند یک مدل مشخص از نحوه همه‌گیری کرونا را به دست دهد که اگر چنین مدلی مد نظر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا قرار گیرد، عوامل خطر مواجهه مانند شرکت در مهمانی‌ها در بخش‌های پرخطر کنترل خواهد شد و در نهایت میزان ابتلا، بستری و فوت به نحو محسوسی کاهش خواهد یافت.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها