اسرائیل از نتانیاهو خواست هدایای خود را پس دهد، او می‌گوید چیزی دستش نیست

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل از بنیامین نتانیاهو خواسته است تا ده‌ها هدیه گرانقیمت را که هنگام خدمت در سمت نخست وزیری دریافت کرده است، پس دهد.

اسرائیل از نتانیاهو خواست هدایای خود را پس دهد، او می‌گوید چیزی دستش نیست

این درخواست که روز دوشنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) از سوی دفتر نفتالی بنت تایید شد، در حالی صورت می‌گیرد که گفته می‌شود نتانیاهو در جزیره‌ای خصوصی در هاوایی متعلق به لری الیسون، میلیاردر آمریکایی در تعطیلات بسر می‌برد. الیسون دوست نتانیاهو و بنیانگذار اوراکل است.

نتانیاهو که طولانی‌ترین دوره نخست‌وزیری در اسرائیل را سپری کرد اکنون رهبر مخالفان است. او به داشتن شیوه زندگی مجلل شهرت دارد و یکی از موارد در پرونده قضایی وی اتهام پذیرفتن هدایای گران قیمت از شرکای ثروتمندش است.

نتانیاهو که در ماه ژوئن از سمت نخست وزیری برکنار شد و نفتالی بنت جای او را گرفت، همه اتهامات را رد کرده و گفته است که قربانی یک کارزار تخریبی شده است.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود تایید کرد که دفتر نخست وزیر با نتانیاهو تماس گرفته تا هدایایی را که در زمان ریاستش دریافت کرده است پس دهد.

روزنامه ماریو (Maariv) که برای نخستین بار این موضوع را فاش کرد گفت از نتانیاهو خواسته شد تا ۴۲ هدیه از جمله هدایای باراک اوباما، رئیس جمهور اسبق آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را پس دهد.

مرسوم است که رهبران خارجی در سفرهای رسمی به یکدیگر هدیه می‌دهند. اما هدایایی با ارزش بیش از یک مبلغ مشخص (حدود ۹۰ دلار) طبق قوانین اسرائیل جزو اموال دولت به حساب می‌آیند.

روزنامه ماریو نوشت طبق نامه‌ای که مشاور حقوقی در دفتر نخست وزیری ارسال کرده است، نتانیاهو و همسرش سارا این هدایا را پس نداده‌اند.

هدایایی که به دولت بازگردانده نشده‌اند شامل جعبه‌ای مستطیل شکل از شیشه‌ است که با برگ‌های طلا تزیین شده و دارای امضای اوباما است. هدیه دیگر نیز نخستین انجیل از پوتین است. گفته می‌شود که در این فهرست، هدایای رهبران فرانسه، آلمان، پاپ، خیرین و سفیران مختلف نیز وجود دارد.

خانواده نتانیاهو در بیانیه‌ای گفتند که همه هدایایی که طبق قانون باید بازگردانده شوند، پس گرفته شده‌اند و هدایای مورد بحث در اختیار نخست وزیر سابق نیست.

نتانیاهو که در آمریکا تحصیل کرده است به مدت ۱۵ سال نخست وزیر اسرائیل بود. او شهرت زیادی به تجملاتی بودن دارد.

وی و همسرش در نخستین دوره انتصاب او به نخست وزیری در دهه ۱۹۹۰ مظنون به برداشتن هدایا و کمک‌های خارجی دریافت شده از رهبران جهان بودند، اقلامی که به‌عنوان اموال دولتی محسوب می‌شد. این پرونده البته در نهایت بدون اعلام اتهام بسته شد.

از سوی دیگر در دوره اخیر نیز خبرهایی از هزینه‌های بالای او و همسرش سر و صدای زیادی ایجاد کرد.

در سال ۲۰۱۳ گفته شد که او مبلغ ۱۲۷ هزار دلار برای تجهیز اتاق خواب هواپیما برای پرواز پنج ساعته به لندن برای شرکت در مراسم تشییع جنازه مارگارت تاچر هزینه کرده است.

طبق یک گزارش رسمی منتشر شده در سال ۲۰۱۶، نتانیا بیش از ۶۰۰ هزار دلار از بودجه عمومی را در یک سفر شش روزه به نیویورک هزینه کرد که ۱۶۰۰ دلار آن اختصاص به آرایشگاه شخصی داشت. با این حال نتانیاهو گفت که او از این هزینه بی اطلاع بوده است.

سارا نتانیاهو نیز در سال ۲۰۱۸ به اتهام سوءاستفاده از ۱۰۰ هزار دلار از وجوه عمومی برای سفارش غذاهای مجلل از سرآشپزهای مشهور در محل اقامت رسمی نخست وزیر متهم شد.

نتانیاهو در حال حاضر به اتهام کلاهبرداری، نقض اعتماد و دریافت رشوه در دوران نخست وزیر محاکمه می‌شود.

الیسون، میلیاردر آمریکایی از جمله شاهدانی است که در پرونده نتانیاهو نام او برده شده است اما دلیل آن مشخص نیست. الیسون تقریبا کل جزیره لانایی را در سال ۲۰۱۲ به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. گفته می‌شود الیسون و نتانیاهو مدت‌هاست که به نزدیک هستند. هفته‌ها بود که سخنگوی خانواده از تایید اینکه نتانیاهو در تعطیلات در لانایی است خودداری می‌کرد و فقط می‌گفت که آن‌ها هزینه تعطیلات را از جیب خود پرداخت می‌کنند.

اما افراد دیگری که در تعطیلات در این جزیره بسر می‌برند تصاویری از یک گروه امنیتی برجسته عبری زبان را برای آسوشیتدپرس ارسال کرده‌اند. به گفته مسافران، یائر نتانیاهو نیز در جزیره لانایی مشاهده شده است. به نظر می‌رسد که خانواده نتانیاهو دو هفته است که در محله خصوصی الیسون اقامت داشته‌اند.

منبع: یورونیوز

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها