رییس اداره حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد:

ایجاد بند خاکی، راهکار کنترل خسارت باران و خشکسالی در گلستان

رییس اداره حفاظت خاک اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: اجرای طرح های ایجاد بند خاکی یکی از راهکارهای موثر برای به حداقل رساندن خسارت سیلاب و تامین بخشی از کمبود آب در زمان مواجهه با خشکسالی است.

ایجاد بند خاکی، راهکار کنترل خسارت باران و خشکسالی در گلستان

محمد عباسی افزود: با توجه به افزایش شدت بارش باران در مدت زمان کوتاه طی سال های اخیر، لزوم سرمایه گذاری برای مهار سیلاب و استفاده از آن در شرایط خشکسالی برای تامین آب مورد نیاز منطقه افزایش یافته و در این شرایط همراهی بیش از گذشته دستگاه های بالادستی در تامین اعتبار موردنیاز ضروری است.

به گفته وی برنامه ریزی اجرای طرح های آبخیزداری در گلستان برای پنج سال آینده توسط این اداره کل لحاظ شده که ایجاد ۵۰ بند خاکی از آن جمله است.

جمع آوری سالانه ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب با طرح های آبخیزداری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: در سال هایی که خشکسالی در منطقه رخ می دهد احتمال بارش های رگباری شدید و زودگذر بیشتر می شود که در این شرایط انجام عملیات آبخیزداری کمک فراوان به کاهش خسارت ها و تغذیه سفره های زیر زمینی می کند.

عبدالرحیم لطفی بیان کرد: به عنوان نمونه سیلاب پنجم شهریور ماه سال جاری در شرق استان سبب شد تا ۲۵ بند خاکی آبخیزداری آبگیری شود .

وی افزود: در این سیلاب نقطه ای، مناطق درگیر حوزه های آبخیز شامل کال آجی، خیرخواجه، آق بند، ماسان یانبلاق و مراوه تپه را در شهرستان گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه بود که برآورد اولیه از ورود آب به این بندهای خاکی ۲.۵ میلیون متر مکعب آب گزارش شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان به ظرفیت جمع آوری بارش ها با اجرای طرح های آبخیزداری انجام شده در استان اشاره کرد و گفت: سالانه با بهره برداری از طرح های آبخیزداری در استان ، ۱۲۰ میلیون متر مکعب آب ناشی از بارش قابلیت جمع آوری دارد.

وی ادامه داد: این میزان آب از طریق بندهای خاکی، سازه های سنگ ملاتی و بتونی، سازه های گابیونی، سازه های سرشاخه گیر و کنترل کننده جریان های واریزی و ایجاد هلال آبگیر جمع آوری شده و به مصرف ساکنان حاشیه آن ها می رسد.

به گفته وی تاکنون در ۶۵۰ هزار هکتار از حوزه های آبخیز مطالعه شده شامل ۱۴۵ بند خاکی، ۴۲۰ سازه سنگ ملاتی و بتونی ، هزار و ۲۰۰ سازه گابیونی ، ۴۶ سازه سرشاخه گیر و کنترل جریان واریزی ایجاد شده و بهره برداری می شود.

لطفی افزود: گلستان ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار حوزه آبخیز وجود دارد که در یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن مطالعه اجرای طرح های آبخیزداری انجام شده و زیر پوشش طرح های آبخیزداری است و پیگیری برای اجرای طرح های آبخیزداری در باقی مانده حوزه های آبخیز ادامه دارد.

مطابق آمار شرکـت آب منطقه ای گلستان، این استان شمالی در شرایط نرمال سالانه ۹ میلیون متر مکعب آب تولیدی با ارزش دارد که ۳ تا ۳.۵ میلیون متر مکعب آن در حوزه محیط زیست، سه میلیون متر مکعب تبخیر و ۲.۵ میلیون متر مکعب هم صرف بخش کشاورزی شرب و صنعت می شود.

منبع: ایرنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها