رقابت 870 اثر در دومین جشنواره نخ و نگاره/ رونمایی از لباس ایرانیان باستان

نشست خبری دومین جشنواره نخ و نگاره با تاکید بر حضور بخش خصوصی در اقتصاد هنر و با اشاره به رقابت 870 اثر از هنرمندان برگزار شد.

رقابت 870 اثر در دومین جشنواره نخ و نگاره/ رونمایی از لباس ایرانیان باستان

مریم السادات نیکجوی دبیر دومین جشنواره نخ و نگاره با اشاره به آثار رسیده به این دوره از جشنواره گفت: در این دوره شاهد حضور 328 شرکت کننده بودیم که 219 هنرمند در بخش دوخت‌های سنتی و 109 هنرمند در زمینه طراحی لباس نسبت به ارسال آثار اقدام کرده بودند.
وی افزود: در دومین جشنواره و در بخش طراحی لباس، مجموعه هیما از حضور هنرمندان کشورهای عضو اکو بهره مند شده است و این هنرمندان از کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان با ما همراه شدند که در حال حاضر 30 اثر فاخر از هنرمندان عضو اکو در نمایشگاه در معرض دید خواهد بود.


مدیرعامل هیما اضافه کرد: در مجموع هنرمندان 870 اثر را به صورت تصویر در مرحله اول به سایت جشنواره ارسال کردند و در داوری بخش اول که به صورت مجازی برگزار شد، 181 هنرمند در بخش دوخت‌های سنتی با تعداد 397 اثر و 80 هنرمند در طراحی لباس با تعداد 104 اثر مورد قبول هیئت داوران واقع شدند و رای مثبت داوران را دریافت کردند. به بیان دیگر در مجموع 261 هنرمند و 501 اثر وارد مرحله دوم شدند.
نیکجوی در ادامه گفت: در داوری بخش دوم 151 هنرمند در بخش دوخت‌های سنتی و 69 هنرمند در بخش طراحی لباس پذیرفته شدند و تعداد 357 اثر در دوخت‌های سنتی و 93 اثر در بخش طراحی لباس به نمایشگاه راه یافتند.
وی با بیان اینکه دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما با مشارکت فرهنگ سرای نیاوران و موسسه فرهنگی اکو در 19 تا 30 شهریور در گالری یک این فرهنگسرا برگزار می‌شود، گفت: این نمایشگاه رویدادی است با رویکردی متفاوت نسبت به سال گذشته و نگاهی بین‌المللی با تاکید بر دوخت‌های سنتی معاصر و پیوند آن با طراحی لباس.
دبیر دومین جشنواره نخ و نگاره با بیان اینکه این جشنواره در چندین بخش برگزار می‌شود، افزود: ما تلاش کردیم تا علاوه بر شناسایی و تعامل بین هنرمندان کشورهای عضو اکو بر دو اصل حفظ اصالت و حفظ محیط زیست تاکید بسیار داریم.
نیکجوی ادامه داد: هدف از برگزاری نمایشگاه نیز حفظ و احیای هنرهای سنتی، تعامل میان هنرمندان عضو کشورهای اکو و ایجاد زنجیره لباس اقوام، برگزاری نمایشگاه نخ و نگاره در کشورهای عضو و نمایش هنر و آشنایی بیشتر فرهنگ کشورها به هنرمندان کشورهای مجاور است.
مدیرعامل هیما در خاتمه گفت: در این نمایشگاه علاوه بر ارائه آثار منتخبان، آثار نفیس و بی بدیل سوزن دوزی از چند مجموعه دار و آثار اساتید نیز به نمایش گذاشته می‌شود و طراحی ویژه لباس الهام گرفته از ایرانیان باستان برای اولین بار رونمایی خواهد شد.

• هدف اصلی موسسه اکو حفظ میراث فرهنگی کشورهای عضو است
سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو نیز در نشست خبری دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی مجموعه فرهنگی اکو، حفظ میراث فرهنگی کشورهای عضو و انتقال آن به نسل آینده است.
رئیس موسسه فرهنگی اکو در ادامه گفت: در نخستین نمایشگاه نخ و نگاره که سال گذشته در تهران برگزار شد، علاقه مندان به هنر، آثار ارزشمندی از هنرمندان ایرانی را شاهد بودند و این نمایشگاه تاثیرات بسیار داشت.
سرور بختی گفت: برای دومین نمایشگاه نخ و نگاره هیما تصمیم گرفته شد این نمایشگاه فراتر از ایران برگزار و از هنرمندان کشورهای عضو اکو دعوت شود تا آثار خود را برای نمایشگاه ارسال کنند.
وی افزود: البته به علت شیوع ویروس کرونا، متاسفانه هنرمندان برخی از کشورهای عضو موفق نشدند آثار خود را به نمایشگاه ارسال کنند.
رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: با این حال علاقه مندان به هنر، نمایشگاه پرمحتوایی را شاهد خواهند بود و از بسیاری از کشورها آثار قابل توجهی به دست ما رسید و امسال جشنواره بسیار پربارتر از سال گذشته خواهد بود.
سرور بختی افزود : یکی از اهداف مهم موسسه فرهنگی اکو، حفظ میراث فرهنگی و مشترک کشورهای عضو اکو و انتقال آن به نسل‌های آینده است و برای رسیدن به این هدف، فعالیت‌های مختلفی پیگیری خواهد شد و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی نیز بر همین اساس انجام شده است.
وی تاکید کرد: تلاش ما این است که گام استواری برای حفظ هنرهای سنتی و توجه دادن جوانان به هنرهای اصیل منطقه برداریم و هنرمندانی که خیلی زحمت می‌کشند و به پشتیبانی ما احتیاج دارند انگیزه‌شان را زیادتر کنیم تا آن‌ها هنر خود را صیقل بدهند.
رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: علاوه بر برگزاری نمایشگاه‌های این چنینی، فعالیت‌های دیگری نیز برای حفظ میراث مشترک کشورهای عضو انجام خواهیم داد. ما سلسله برنامه‌هایی داریم که با همکاری هم این جشنواره‌ها را در کشورهای عضو اکو برگزار و کارگاه هایی برپا کنیم و همه این‌ها روانه شده‌اند که ما بتوانیم میراث گرانبهای خود را حفظ کنیم و آن را به نسل‌های آینده انتقال دهیم.
سرور بختی در خاتمه گفت: خبرنگاران هم از طبقات پیشگام جامعه هستند و ما می‌خواهیم که در مسیر ترغیب هنرمند و حفظ میراث اصیل کشورهای عضو اکو با ما شریک باشند.

• تاکید بر حضور بخش خصوصی در هنرهای سنتی
عبدالمجید شریف زاده رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی نیز در این نشست خبری گفت: پژوهشکده هنرهای سنتی وزارت میراث به دنبال وظایفی که برای حفظ، احیا و ترویج هنرهای سنتی دارد، یکی از رشته‌های بسیار مهم فعالیتش را در سال گذشته با برگزاری نماشگاه نخ و نگاره آغاز کرد.
وی با بیان اینکه نقطه قوت این نمایشگاه حضور بخش خصوصی بود، گفت: بخش خصوصی باید در همه حوزه‌ها حضور داشته باشد و فعالیت‌های مختلف را برای ارتقاء هنرهای سنتی ایران در معرفی و آموزش و مباحث بازاریابی پیگیری و اجرا کند که قطعا این فعالیت از حوزه بخش‌های دولتی بر نمی‌آید.
شریف زاده با تاکید بر اینکه ما نمایشگاه نخست را با حمایت‌های فرهنگسرای نیاوران و بخش خصوصی در حوزه هنرهای سنتی برگزار کردیم، گفت: در سال گذشته هنرمندانی که شرکت کردند 46 هنرمند با 170 اثر بودند که به دنبال برگزاری موفق این نمایشگاه، مجموعه هیما شرایط را برای ادامه این مسیر فراهم ساخت.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی در ادامه گفت: دوخت‌های سنتی ما با بیش از 150 نمونه در دنیا شهرت جهانی دارد و در منطقه نقاط اشتراک بالا میان دیگر کشورها فراهم ساخته و حضور سرور بختی و علاقه مندی ایشان این امکان را ایجاد کرد که در کشورهای عضو اکو که فرهنگ مشترک را از دوران کهن با هم دارند شاهد چنین فعالیت‌هایی باشیم.
شریف زاده تاکید کرد: یکی از مهمترین نکاتی که باید در حوزه هنرهای سنتی شکل بگیرد بخش بازاریابی است که هنرمندان خودشان نمی‌توانند در این زمینه‌ها فعالیت کنند و باید بخش خصوصی وارد شود.
وی افزود: این فضا و این شرایط نیاز به معرفی بیشتر و حمایت از هنرمندان دارد و امیدوارم این نمایشگاه در کشورهای عضو اکو برگزار و تعامل بیشتر میان هنرمندان و معرفی حوزه‌های فرهنگی مشترک صورت بگیرد.

منبع: روابط عمومی جشنواره

47

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها