کیهان عصبانی شد؛ این بار از ابراهیم اصغرزاده

کیهان نوشت:یک اصلاح‌طلب غربگرا، از درماندگی آمریکا در افغانستان، نفی سیاست نگاه به شرق را نتیجه گرفت!

کیهان عصبانی شد؛ این بار از ابراهیم اصغرزاده

ابراهیم اصغرزاده در کلاب هاوس و درباره این موضوع که وزیر خارجه رئیسی چه خواهد کرد؟، گفته است: اینکه رئیسی با وزیرخارجه خود بتواند ابتکار خلاقانه‌ای در راستای سیاست خارجی داشته باشد معلوم نیست، اما می‌توانم بگویم که همه راه‌ها به مذاکرات وین ختم می‌شود. در حال حاضر بمبی به نام افغانستان در همسایگی ما قرار دارد و زمانی می‌توانیم بازی را جلو ببریم و این بمب را خنثی کنیم که در آن به نتیجه برسیم. این سیاست نمی‌تواند بر مبنای سیاست تهاجمی و نگاه به شرق باشد.

وی افزود: «سیاست نگاه به شرق کاریکاتوری است چرا که اگر ایران با غرب رابطه نداشته باشد برای ما ارزشی قائل نیستند و این رابطه به رابطه‌ای تاکتیکی تبدیل می‌شود. همین ارتباط با همسایگان که مطرح می‌شود می‌بینیم که آن‌ها در حال پیوند با اسرائیل هستند. وجود طالبان در شرق کشور بدین معناست که مسیر تعالی منطقه معکوس شده و رو به افول رفته است. طالبان نیامده که دولت مدرن تاسیس کند؛ عجیب است که برخی از آن به عنوان جنبش اصیل یاد می‌کنند در حالی که این گروه ترور و خشونت را در پیش گرفته است. این اتفاق تحولات منطقه را تغییر خواهد داد و جریانات افغانستان فرا افغانستانی خواهند شد. همچنین بر ارتباط ایران با جهان خارج نیز تاثیر خواهد گذاشت. نگاه به شرق یک بازی است که باید آن را کنار بگذاریم. نه روسیه و نه چین حاضر نیستند جلوی بمب صدور تروریسم را بگیرند. هر دو در مرزها آسیب پذیر می‌شوند. اتفاق افغانستان و قدرت‌گیری طالبان یک اتفاق دیالکتیکی است.»
اصغرزاده در رد این اظهار داشت: « قدرت بازدارندگی ایران در منطقه با وجود گروه‌های مقاومت افزایش یافته است» گفت: «می‌دانید که شوروی بزرگترین زرادخانه اتمی و تسلیحاتی را داشت و از قدرت بازدارندگی نظامی بسیار بالایی برخوردار بود. ضمن اینکه این قدرت شامل قدرت سخت نبود و شوروی آن موقع قدرت نرم بالایی نیز داشت و جهان کمونیزم جهان مترقی قلمداد می‌شد. تمام جنبش‌های آزادی‌بخش تمام نگاهشان به شوروی و حمایت‌هایش بود، اما در نهایت بدون شلیک یک گلوله همچون برف آب شد. بدون اینکه حتی خبردار شود که چه اتفاقی افتاده است.
وی می‌گوید: نگاه به شرق به عقیده من نگاه شکست خورده‌ای است. البته باید این را بگویم که ایران باید از ظرفیت‌های کشورهای آسیایی از جمله چین استفاده کند، اما حرف اصلی من این است که آیا نگاه تک بعدی به چین مشکل ایران را در سیاست خارجی حل می‌کند؟ آیا قرار است مشکلات اقتصادی ایران در دولت رئیسی را حل کند؟

اصغرزاده اظهار داشت: ذهنیت جنگ سردی و ستیز با غرب یک نگاه محافظه‌کارانه است و جز تحریک اندیشه‌های مردم در کشورهای آزاد نتیجه نخواهد داشت. صحبت‌هایی که احمدی‌نژاد قبلا می‌کرد و از رابطه با آمریکای لاتین می‌گفت هیچ چیز برای ما نخواهد داشت. نگاه شرق نیز همینطور و تنها کاریکاتوری خواهد شد. ضمن اینکه شعاری که جمهوری اسلامی از اول انقلاب را داشت بر هم می‌زند و افکار عمومی غرب را علیه ما می‌شوراند.

درباره این اظهارات گفتنی است که شیدایی بلاوجه، از این سخنان می‌بارد. چرا که اگر زرادخانه اتمی نتوانست شوروی را از شکست در افغانستان و سپس فروپاشی نجات دهد، همین زرادخانه اتمی هم نتوانست آمریکا را در شکست‌های تحقیرآمیز در افغانستان و عراق و سوریه- با وجود بالغ بر 7 هزار میلیارد دلار هزینه - نجات دهد و اکنون همین آمریکا مجبور است به شکلی شرم‌آور، از افغانستان فرار کند.

عجیب است که اصغرزاده درباره تهدید طالبان هشدار می‌دهد اما نمی‌گوید که نقش آمریکا در ایجاد طالبان و تبدیل آن به مسئله افغانستان چه بود؟
چه کسی گفته باید نگاه تک‌بعدی به چین داشت، که اصغرزاده مطرح و سپس تخطئه می‌کند؟! او و امثال او اگر بیطرفی داشتند و می‌توانستند بدون شیدایی به موضوعات بنگرند، باید هنگامی که رئیس دولت سابق از آمریکا به عنوان کدخدا یاد می‌کرد و حتی موجب شاکی شدن انگلیس و فرانسه و آلمان- به اعتراف خودش می‌شد- به نگاه تک بعدی اعتراض می‌کرد.
و سرانجام این که «افکار عمومی غرب» که اصغرزاده دلشوره آن را دارد، در همین چند ساله پایمال شدن برجام و نقض حقوق ایران، کجای ماجرا بوده است؟ آیا غیر از این است که افکار عمومی در غرب، موم کف دست سرمایه‌سالاران و دیوان‌سالاران است؟!

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • علی
    0

    مدیرمسئول کیهان خودش افکارش مثل ابن ملجم قاتل منفور هست بشدت مدیرمسئولش تندخو و وحشی هست

    نظرات شما -
    • محمد
      0

      به پدرت توهین نکن ....

  • شهرام.ر
    0

    من که مغزم هنگ کرده دیگه از این همه چرت و پرتی که کیهان مینویسه . تصمیم گرفتم از این به بعد واکنش نشان ندم !!!.

  • قاسم
    0

    جناب اصغر زاده از تسخیر سفارت (ببخشید لانه جاسوسی ) آمریکا و گروگان گیری کارمندان آن و تحمیل این همه هزینه به کشور چه خبر؟ استحاله شده اید ولی حاضر نیستید مسئولیت اعمالتان را بپذیرید.

  • هلن
    0

    کیهان همیشه عصبانی؟!!!@

  • محمود رضا
    0

    دیگه از شریعتمداری چه انتظاری دارید متاسفانه ایشان بخاطر کهولت سن عقلش ضایع شده و هرچه دلش خواست میگه و از هیچ کسی واهمه ای نداره چون مورد حمایت است.

  • کیهان
    0

    شریعتمداری بعد از مصرف چن حب

  • ادینه
    0

    این چه رسمی شده تا یک نفر حرف می زند یا می گویند غرب گذا یا می گویند شرق گدا

  • پارسی
    0

    شریعتمداری و افکار پوسیده اش را باید در سیاه چال حبس نمود ، چرا که این تفکر که البته در رأس حاکمیت نیز وجود دارد باعث سالها رنج و محنت ایرانیان شده و ایران را در جهان منزوی نموده .

  • پونه
    0

    وقتی یک شکنجه گر،روزنامه نگار میشه نتیجه میشه این

  • بهروز ترکه
    0

    حکومت رسما بدین حاج حسین شریعتمداری.

  • ناشناس
    0

    اصلاح طلب ها همیشه واقعیت ها را وارونه تفسیر می کنند حال یا اینکه خیلی پرت تشریف دارند یا ماموریت شان انجام می دهند. یک دیوانه ای سنگی به چاه می اندازد هزاران عاقل از بیرون آوردن آن درمانده اند. پیامدهای اشغال سفارت آمریکا و هزینه نجومی ملی آن در چهار دهه.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      اما انگلیس وعربستان مایه افتخاره

  • ایران
    0

    اگه امکانش هست این خزعبلات معلوم الحال را نشر ندهید. کیهان باعث تفرقه ایران می شود. اصل اسرائیلی همیت شریعت نداری هست. چه دلیل دارد الان که به اتحاد نیاز است بر جهالت خود ادامه دهد.

  • محمد
    0

    آقای شریعتمداری خدا خیرت بده که همیشه روشنگری میکنی و منافقین و منحرفین را به مردم میشناسونید.

  • موسی
    0

    ارباب با رعیت صلح کرده نوکر خواب نمی ره نقل امثال اصغر زاده امریکا با طلبان بزن بگوب راه انداخته اصلاحطالبان کوتاه نمی ایندقبول کنید که امریکا شکست خورده

    نظرات شما -
    • نفوذ
      0

      از برادر نتانیاهو و برادر طالبان چه خبر اقای شریعتمداری؟؟؟

  • ناشناس
    0

    اگر ویتنام چپگرا هم تفکر مقامات مارا داشت الان اثاری از او وجود نداشت ولی با شهامت رفت با غرب مذاکره کرد در حال حاضر وضعش از ما خیلی بهتر است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      واقعا" اونی که شرف دارد دلش میسوزه که یه کالاهای پیش پا افتاده ای تو بازار تولید ویتنامه .

  • رحیم اب منگل
    0

    با این جماعت شتر گاو پلنگ چه باید کرد ؟ یه روز از دیوار سفارت امریکا بالا میرن، یه روز این کارو محکوم میکنند ، به نظر همان گاوه هستند

    نظرات شما -
    • رحمان آب شنگل
      0

      سلام داداش رحیم چطوری کم پیدایی

    • ناشناس
      0

      خودتا به خریت زده ای تا نون مفت بخوری .درسته از دیوار سفارت بالا رفتند و کاری بس اشتباه کردند .اما اگه بهشون امر میشد که دست از اشغال بکشند و انقلابی بزرگتر از انقلاب دوم نامیده نمیشد .آیا باز هم میتوانستند به اشغالشون ادامه دهند ؟در ثانی چرا دوباره و سه باره تکرار شد واز دیوار سفارات انگلیس و عربستان بالا رفتید و افتخار هم میکنید ؟

  • ملی ایران
    0

    اینها در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی وریاست جمهوری درشوراها رأی نیآوردند مردم دیگر تره هم خورد نکرده اند برأی اینهابعد جوری می سوزند بیچاره های کدخدا دوست نوکر صفت

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      اصلاح طلب و اصولگرا فقط ی بازی سیاسیه ، هیچکدوم ب منافع ملی و من و شما فکر نمیکنند درست مثل هواداری افراطی از ی تیم و یا فرد خاصه ، ک در نهایت برای آینده من و شما هیچ تفاوتی نداره ولی برای اونا کلی تفاوت و رفاه داره.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها