خلف وعده علوم پزشکی خراسان شمالی/ دانشجویان دختر محروم از خوابگاه

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی علی رغم وعده های پیشین خود، اعلام کرد که خوابگاه به دانشجویان دختر نخواهد داد و این مسئله باعث اعتراض دانشجویان در آستانه شروع ترم شده است.

خلف وعده علوم پزشکی خراسان شمالی/ دانشجویان دختر محروم از خوابگاه

مشکل تأمین خوابگاه به ویژه برای دختران دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یک مشکل اساسی محسوب می‌شود؛ زیرا دانشجویان یا مجبورند به خانه‌های دانشجویی روی آورند که هزاران خطر به همراه دارد و یا تن به هزینه‌های عجیب و غریب خوابگاه‌های خودگردان بدهند.

فروردین ماه سال جاری بود که گزارشی به این مشکل پرداخت. بر اساس این گزارش دانشجویان معتقد بودند دانشگاه موظف است شرایط تحصیل برای دانشجویان را مهیا کند اما اکنون حتی به امکانات و شرایط خوابگاه‌های خودگردان نیز نظارتی ندارد.

انتشار این گزارش و انعکاس دغدغه‌های دانشجویان سبب شد تا معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی چند روز بعد خبرهای خوبی به دانشجویان بدهد.

وعده‌ای که پوچ بود

مهدی قربانیان در این خصوص گفت: دانشجویان دختر با علم به اینکه دانشگاه امکان اختصاص خوابگاه ندارد، تحصیل در این دانشگاه را انتخاب می ‌کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان داشت: با این حال در حد امکانات دانشگاه، دانشجویان دختر را در خوابگاه‌ های این دانشگاه اسکان دادیم که به دلیل شیوع و رعایت پروتکل‌ های بهداشتی، مجبور شدیم ظرفیت خوابگاه را کاهش دهیم و به همین دلیل برخی از دانشجویان ما از اسکان در خوابگاه ‌های دولتی باز ماندند.

وی افزود: برای حل این مشکل با دانشگاه آزاد بجنورد مذاکراتی داشتیم تا بخشی از خوابگاه‌های این دانشگاه را به دختران دانشجوی ما اختصاص دهند. به این صورت اکنون تعدادی از تخت‌های خوابگاهی دانشگاه آزاد در اختیار دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی است و دانشجویان دختر در آن اسکان دارند.

قربانیان گفت: در حال خرید یک واحد خوابگاهی برای دانشجویان دختر هستیم که در صورت انجام امور اداری آن و تأمین اعتبار، در آغاز سال تحصیلی جدید دیگر مشکل کمبود خوابگاه رفع می‌شود.

به این ترتیب دانشجویان با خیالی آسوده منتظر تأمین خوابگاه بودند اما به یکباره و در آستانه شروع ترم جدید اطلاعیه‌ای از سوی دانشگاه منتشر شد که باری دیگر دغدغه ‌های دانشجویان را به شدت افزایش می‌داد.

دانشجویان به دنبال مکانی برای اسکان

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در اطلاعیه‌ ای نوشت: با توجه به عدم وجود فضای خوابگاهی در خوابگاه ‌های دولتی الزهرا و ۱۶ آذر و همچنین نظر به اینکه دانشگاه در قبال ارائه خوابگاه این دانشجویان تعهدی ندارد؛ شایسته است دانشجویان محترم جهت ترم آینده نسبت به تأمین خوابگاه خودگردان و اسکان خود اقدامات لازم را انجام دهند.

این اطلاعیه آن هم در آستانه آغاز ترم جدید و با وعده مسئولان، موجی از اعتراضات را نسبت به مسئولان دانشگاه روانه کرد.

سمیه مرادمند، دانشجوی رشته بهداشت این دانشگاه اظهار کرد: مسئولان باید برای تأمین مالی خرید خوابگاه پیش تر فکر می‌کردند و نه اینکه در شهریور به یکباره بگویند خوابگاه نداریم.

وی افزود: اگر از فرودین که این وعده به دانشجویان داده شده تاکنون، مشکل مالی وجود داشته، چرا به دانشجویان اطلاع داده نشده تا دل خود را خوش نکنیم؛ مگر دانشجو نباید به فکر تأمین مالی ماهانه یک میلیون تومان برای خوابگاه باشد؟

مرادمند با تاکید بر اینکه تأمین خوابگاه یک لطف نبوده بلکه وظیفه است، گفت: تاکنون اگر خوابگاه تأمین نشده، مسئولان از زیر بار مسئولیت فرار کرده‌اند؛ نمی ‌شود با یک اطلاعیه در کانال فضای مجازی و یا در دفترچه انتخاب رشته وظیفه خود را فراموش کنند.

خلف وعده علوم پزشکی خراسان شمالی/ دانشجویان دختر محروم از خوابگاه

این دانشجو ادامه داد: بودجه خرید خوابگاه که وعده آن را مسئولان در فروردین دادند کجا رفته است؟ اگر هم هیچ اعتباری وجود نداشته و صرفاً برای مسکوت کردن اعتراضات چنین حرفی زده شده باز هم دانشگاه مقصر است.

وی افزود: دانشگاه بجنورد ۲ خوابگاه با کمک خیرین ساخته است؛ چرا دانشگاه علوم پزشکی چنین کاری نمی‌کند؟ چرا صرفاً به دنبال بهانه برای نشدن کار هستند؟

دانشگاه باید زودتر اطلاع رسانی می ‌کرد

زهرا مفاخری، یکی دیگر از دانشجویان این دانشگاه به گفت: دو هفته دیگر کارآموزی دانشجویان آغاز می‌شود اما همچنان معلوم نیست سرنوشت خوابگاه چه خواهد شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد تا تیر ماه نیز مشکلی برای خرید خوابگاه وجود نداشته اما به یک‌باره مسائلی پیش آمده که از جزئیات آن مطلع نیستیم.

این فعال دانشجویی در انتها گفت: امیدواریم مسئولان طی هفته آینده اقدامی اساسی انجام داده تا علاوه بر رعایت صداقت خود، دانشجویان نیز با مشکلی جدید مواجه نشوند.

وی گفت: صرفاً می‌دانیم دو هفته مانده به شروع ترم، زمان اعلام نبود بودجه نیست.

منبع: مهر

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها