۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

افسردگی یک بیماری روانی است که ۲۶۴ میلیون نفر در دنیا به آن گرفتارند. این بیماری نه تنها بر روی روان فرد بلکه بر روی جسم او هم اثر می گذارد. افسردگی سلامت جسمی را تحت تأثیر قرار می دهد.

۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

در ادامه با عوارض جسمی افسردگی آشنا خواهیم شد.

۱- کم کاری کلیه ها

۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

افسردگی هم افرادی را تحت تأثیر قرار می دهد که بیماری مزمن کلیوی دارند و هم کسانی که کلیه های سالمی دارند. افسردگی به ایجاد بیماری هم سرعت می بخشد. یک دلیل این امر احتمالاً افزایش سطح پروتئین های التهابی در بدن است که به بروز فرآیندهای خود ایمنی می انجامد.

۲- مشکلات معده ای روده ای

۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

مغز ارتباط تنگاتنگی با مجرای معده ای روده ای بدن دارد. این مجرا نسبت به احساسات حساس است. احساسات این مجرا را تحریک می کند و می توانند آن را اذیت کند. افسردگی می تواند بر روی انقباضات و حرکات درون این مجرا اثر بگذارد. و کسانی که از قبل دچار مشکلاتی در این مجرا بوده اند، ممکن است دردهای شکمی به مراتب بیشتری حس کنند.

۳- دیابت

افسردگی سطح هورمون اضطراب را در بدن بالا می برد و این هورمون ها می توانند بر روی سطح قند خون و مقاومت انسولینی بدن هم اثر بگذراند. این اثر دو سویه است و احتمال ابتلا به افسردگی در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.

۴- خطر حمله قلبی

۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است دچار افزایش فشار خون و ضربان قلب شوند. این امر می تواند منجر به بیماری قلبی شود. هورمون های اضطراب که پیش تر به آن ها اشاره شد هم می توانند اثر منفی بر سلامت قلب داشته باشند.

۵- بروز مشکل در عروق خونی

۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

میان خطرات افسردگی برای قلب و این مشکل ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. فشار خون بالا گردش خون در عروق را کاهش می دهد. در نتیجه، عروق تحلیل می روند و شکننده می شوند. این امر باعث آسیب دیدن عروق می شود و آن ها نمی توانند مواد مغذی و اکسیژن را به میزان کافی به سلول ها و بافت ها برسانند.

۶- پشت درد

قطعاً پشت درد همیشه به افسردگی مربوط نیست. بیشتر بد نشستن و ضعف عضلات است که باعث پشت درد می شود. اما نکته اینجا است که افسردگی می تواند باعث بروز دردهای مزمن شود. علت این امر ممکن است التهابی باشد که در پاسخ به افسردگی در بدن ایجاد می شود.

۷- بروز مشکل در حافظه و سردرد

۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

افسردگی می تواند باعث صدمه دیدن حافظه کوتاه مدت و سردرگمی شود. این بیماری افراد را فراموشکارتر می کند و جلوی تمرکز کردن شان را می گیرد. افسردگی می تواند باعث بروز سردردهای مزمن ضربان دار هم شود که به آن سردرد تنشی گفته می شود. این سردرد به شکل ضربان های خفیف عمدتاً در حوالی ابروها رخ می دهد.

۸- آرتریت

۸ بلایی که افسردگی بر سر بدن می آورد

میان افسردگی و آرتریت (ورم مفاصل) ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. افسردگی می تواند باعث آرتریت شود و بالعکس. عامل اصلی التهابی است که بر اثر این بیماری ها در بدن رخ می دهد. افسردگی می تواند بر روی روند بیماری آرتریت هم اثر بگذارد و پیامدهای آن را تشدید کند.

منبع: روزیاتو

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • یاسر
    0

    جمهوری اسلامی همه رو افسرده کرده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها