مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان:

قطعی آب در کرمانشاه تا پایان شهریورماه ادامه دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: پیش‌بینی می‌شود قطعی آب در کرمانشاه تا پایان شهریور ماه ادامه داشته باشد.

قطعی آب در کرمانشاه تا پایان شهریورماه ادامه دارد

امسال به گفته مسئولان و کارشناسان خشکسالی کرمانشاه در 50 سال گذشته بی‌ سابقه بوده است و بارش‌های امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش یافته است.

بارندگی امسال در مقایسه با بلندمدت نیز 180 میلیمتر کاهش داشت و بیشتر اثر خشکسالی روی آب‌های سطحی و رودخانه‌ها نمایان می‌شود به طوری که امسال شاهد افت 60 درصدی آبدهی آب‌ های سطحی و رودخانه‌ های استان بودیم.

امسال آب زیرزمینی 30 درصد و آب مخازن نیز 20 درصد کاهش یافته است و چشمه‌ ها و چاه‌ های استان که منابع تأمین آب هستند نیز با کاهش آبدهی از 50 تا 70 درصد مواجه شدند و دو دشت استان نیز ممنوعه بحرانی شناخته شده‌اند، حتی مدیر شرکت آب منطقه‌ای استان از وجود شواهدی از نشست زمین خبر داده بود.

این مشکل پیامد های جدی داشته که نمونه‌ ای از آن قطعی مکرر و طولانی مدت آب و برق مردم در نقاط مختلف استان بوده است به طوری که تا تیرماه امسال و در برخی مواقع کمبود آب 2000 لیتری بر ثانیه نیز تجربه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه با اشاره به وضعیت کم سابقه استان از نظر خشکسالی اظهار داشت: استان کرمانشاه بیشترین کاهش بارندگی را داشته است و عمده چشمه‌ ها خشک یا به شدت کم آب شده‌ اند.

علیرضا کاکاوند با اشاره به اینکه بسیاری از چاه‌ ها از مدار خارج شده‌ اند عنوان کرد: با وجود این مشکلات جز دو شهر کرمانشاه و پاوه در سایر شهرها مشکل خاصی وجود نداشته و بسیاری از روستاها تأمین آب شدند.

کاکاوند گفت: تأمین آب شهرهای پاوه و کرمانشاه را آب منطقه‌ ای به عهده دارند و در مرداد ماه قرار شد خط انتقال سد گاوشان با ظرفیت کامل وارد مدار شود اما به دلیل بروز مشکلاتی امکان‌پذیر نشد.

وی افزود: اکنون علاوه بر حفر چاه در سطح شهر، چاه‌ های منطقه میاندربند و ده‌پهن که با افت آبدهی مواجه شده‌ اند کف‌ شکنی می‌شوند.

کاکاوند با بیان اینکه ظرفیت تأمین و تولید محدود است و از طرفی قطعی برق هم در قطعی آب بی‌ تأثیر نبود گفت: پیش‌ بینی می‌شود تا پایان شهریور یا قطعی آب مواجه باشیم و چون مصرف آب استان از میانگین کشوری بالاتر است باید مدیریت شود.

منبع: تسنیم

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها