معاون فنی و مهندسی سازمان سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق:

نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور در مشهد به بهره‌ برداری رسید

معاون فنی و مهندسی سازمان سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) گفت: نیروگاه برقابی ۴۰۰ کیلوواتی سد ارداک توسط شرکت سنگ باد بهمن شرق زیرمجموعه شرکت

نخستین نیروگاه برقابی شرق کشور در مشهد به بهره‌ برداری رسید

محمدعلی رمضانی افزود: امروز نخستین مرحله از این نیروگاه با ظرفیت ۲۰۰ کیلووات در خراسان رضوی با هزینه ۵۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که قرار است پس از بهره برداری کامل از آن سالانه حدود ۲ میلیون کیلووات ساعت برق پاک تولید کند.

وی اضافه کرد: یکی از ویژگیهای نیروگاههای برقابی این است که در مقایسه با نیروگاه های دیگر خورشیدی و بادی، از ضریب ظرفیت بالایی برخوردار هستند و می توانند بیشتر ساعات شبانه روز در ماهها و فصول مختلف سال برق تولید کنند.

معاون فنی و مهندسی ساتبا گفت: با تولید ۲ میلیون کیلووات ساعت برق پاک در نیروگاه برقابی سد ارداک در مصرف بیش از هزار متر مکعب گاز طبیعی صرفه جویی می شود.

رمضانی با اشاره به شعار این سازمان مبنی بر این که "توسعه انرژیهای تجدیدپذیر یک ضرورت است و نه یک انتخاب" افزود: هم اینک این شعار، موافقان زیادی دارد و تلاش زیادی نیز برای تحقق آن در حال انجام است.

وی ادامه داد: در راستای سیاستهای کلی نظام، وزیر نیرو در دولت سیزدهم، ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را تکلیف کرده است که نیازمند تدوین سیاستها و برنامه های موثر و کارآمد و تلاش شبانه روزی است.

معاون فنی و مهندسی ساتبا گفت: هر چه قدر تعداد نیروگاه های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی و بادی در کشور و ظرفیت تولید برق از آنها بیشتر شود، نگرانی از تامین گاز به ویژه گاز برای نیروگاه ها در زمستان و همچنین گاز برای مصارف خانگی کمتر می شود.

رمضانی افزود: با بهره برداری از نیروگاه برقابی سد ارداک از انتشار حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ تن دی اکسید کربن و گازهای آلاینده به محیط زیست و هوا ممانعت می شود و این از مزایای نیروگاههای تجدیدپذیر و برقابی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سد ارداک در سال ۱۳۹۱ با هزینه ۷۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید که از ۳۰ میلیون مترمکعب آب تنظیمی و ۳۹ میلیون مترمکعب آورده رودخانه برخوردار است و عهده دار تامین ۱۴ میلیون مترمکعب آب شرب مشهد و همچنین تامین حقابه کشاورزان و حوزه صنعت است.

محمد علایی افزود: ظرفیت تنظیمی یا تولیدی نیروگاههای کشور ۸۴ هزار مگاوات است که ۱۷ درصد از آن برقابی و باقی آن حرارتی است و تولید هر یک کیلووات ساعت برق از نیروگاههای انرژی تجدیدپذیر حدود ۷۱۰ یورو، از نیروگاه گازی ۳۰۰ یورو و از نیروگاه سیکل ترکیبی ۶۰۰ یورو اعتبار نیاز دارد.

وی اضافه کرد: تا قبل از امروز خروجی آب سد ارداک باعث تخریب اراضی پایین دست می شد اما جوانان 2 شرکت سنگ باد بهمن شرق و شرکت راه تو، این آب را مهار کرده و از این محل موفق به تولید برق شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: کویر یک فرصت برای استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به منظور تولید برق است اما آن را به یک تهدید برای خود تبدیل نموده ایم و آنچنان مدت زمان اخذ مجوزها برای ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر توسط متقاضیان را افزایش داده ایم که کار بسیار دشوار شده به طوری که به جای صدور مجوز طی ۶ روز برای متقاضی ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر، مدت زمان اخذ مجوزهای لازم ۳۰ روز به طول می انجامد.

علایی با تاکید بر تسهیل در صدور مجوز برای بخش خصوصی به منظور ایجاد نیروگاه های تجدید پذیر در خراسان رضوی افزود: از محل سد دوستی می توان ۸۰۰ تا ۱۰۰ کیلووات برق تولید کرد که امید است دستگاههای اجرایی صدور مجوز برای سرمایه گذاران در این حوزه را سرعت ببخشند.

منبع: ایرنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها