چهار فایده شگفت انگیز میخک برای سلامتی

میخک اغلب به عنوان ادویه‌ای شیرین و معطر شناخته می‌شود، اما باید بدانید این گیاه در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چهار فایده شگفت انگیز میخک برای سلامتی

مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد ترکیبات موجود در میخک فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله حفظ سلامت کبد و کمک به تثبیت سطح قند خون.
برای اینکه با دیگر فواید میخک آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

۱. میخک حاوی مواد مغذی مهمی است
میخک حاوی فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است؛ از این جهت استفاده از میخک کامل یا آسیاب‌شده علاوه بر طعمی که به غذای شما می‌دهد، برخی از مواد مغذی مهم بدن را نیز را تأمین می‌کند.
میخک کالری کمی دارد اما منبع غنی منگنز است. منگنز یک ماده معدنی ضروری برای حفظ عملکرد مغز و ساختن استخوان‌های قوی است.

۲.باکتری‌زدایی
میخک دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که می‌تواند در جلوگیری از رشد میکروارگانیسم‌ها مانند باکتری‌ها مؤثر باشد. یک مطالعه نشان داد که اسانس میخک سه نوع معمول باکتری از جمله E. coli را که نوعی باکتری است و باعث مسمومیت غذایی می‌شود را از بین ببرد. مطالعات نشان می‌دهد که خواص ضد باکتریایی میخک منجر به از بین رفتن باکتری‌های مضر می‌شود و به ارتقاء سلامت دهان و دندان نیز کمک می‌کند.

۳.تنظیم قند خون
تحقیقات نشان می‌دهد ترکیبات موجود در میخک به کنترل قند خون کمک می‌کنند. میخک و نیگریسین، باعث افزایش جذب قند از خون به سلول‌ها، افزایش ترشح انسولین و بهبود عملکرد سلول‌های تولیدکننده انسولین می‌شوند. هورمون انسولین، مسئول انتقال قند از خون به سلول‌هاست. عملکرد مناسب انسولین برای حفظ سطح قند خون ضروری است.

۴.محافظت در برابر سرطان
برخی تحقیقات نشان می‌دهند که ترکیبات موجود در میخک به محافظت در برابر سرطان کمک می‌کند. عصاره میخک به توقف رشد تومورها کمک کرده و باعث مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی می‌شود.

توجه داشته باشد اوژنول موجود در میخک در مقادیر زیاد سمی است و مصرف بیش از حد روغن میخک ممکن است باعث آسیب کبدی -به ویژه در کودکان- شود.

کلام پایانی
میخک فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از جمله کنترل قند خون و جلوگیری از رشد باکتری ها. می‌توانید میخک آسیاب شده را در بسیاری از غذاها بگنجانید و از طعم و عطر آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید میخک کامل را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب جوش بجوشانید تا یک فنجان دمنوش میخک تهیه کنید که خاصیت آرام‌بخش دارد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها