سقوط آزاد کنسرت‌ها از ۲۷۰ به ۱۶؛ کرونا، منبع درآمد اهالی موسیقی را بست

مقایسه آمار شش‌ماهه نخست سال ۱۳۹۸ با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، نشان می‌دهد تعداد عناوین کنسرت‌ها، ۹۴ درصد کاهش یافته و با سقوط آزاد، از ۲۷۰ مورد به عدد ۱۶ رسیده است.

سقوط آزاد کنسرت‌ها از ۲۷۰ به ۱۶؛ کرونا، منبع درآمد اهالی موسیقی را بست

شیوع ویروس کرونا در ایران از اسفند ۱۳۹۸ تاکنون، در کنار تمام مصائب غیرقابل انکار و غیرقابل جبرانش، تاثیر منفی عمیقی بر زندگی هنرمندان از لحاظ اقتصادی و کسب درآمد نیز گذاشته است. اتفاقی که به‌عنوان مثال در حوزه موسیقی، می‌توان با مقایسه آمار انتشار تک‌آهنگ، نماهنگ، آلبوم موسیقی و اجرای صحنه‌ای در دو نیم‌سال نخست ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ که از سوی روابط‌عمومی دفتر موسیقی منتشر شده است، مشاهده‌اش کرد.

مقایسه آمار انتشار تک‌آهنگ، نماهنگ و آلبوم موسیقی در دو نیم‌سال نخست ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ نشان می‌دهد کرونا تاثیری بر تغییر آن‌چنانی اعداد و ارقام در این زمینه نداشته است اما می‌دانیم که این سه حوزه آورده‌ای مالی برای اهالی موسیقی ندارند؛ تک‌آهنگ و نماهنگ که بی‌اخذ هزینه‌ای از شنونده منتشر می‌شوند و آلبوم نیز به محض انتشار، به صورت غیرقانونی قابل دانلود است.

در نتیجه آن‌چه به‌عنوان منبع اصلی درآمد اهالی موسیقی باقی می‌ماند، برگزاری کنسرت است که مقایسه آمار آن در بازه زمانی ذکرشده موجب حیرت می‌شود؛ ۲۷۰ عنوان اجرای صحنه‌ای با ۵۲۰ نوبت اجرا در شش ماهه نخست ۹۸ و ۱۶ عنوان اجرای صحنه‌ای با ۳۰ نوبت اجرا در شش ماهه نخست ۹۹ آن هم به صورت آنلاین و نه زنده. اتفاقی که می‌توان قطع منبع اصلی درآمد اهالی موسیقی در دوران کرونا نامیدش و به جلسات ظاهرا هم‌چنان بی‌ثمری اندیشید که بارها و بارها تحت عنوان «هم‌اندیشی برای تمهید مقدمات و شرایط ضروری برگزاری کنسرت» در دفتر موسیقی برگزار شده است.

منبع: خبرآنلاین

18

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها