دختران افغان پس از فرار از سلطه طالبان رویای فوتبال را در ایتالیا دنبال می‌کنند

سه دختر جوان که پس از تسلط طالبان بر افغانستان از کشورشان گریخته‌ و به ایتالیا پناه برده‌اند به همراه هزاران پناهجوی دیگر روز و شب را در چادرهای صلیب سرخ در این کشور سپری می‌کنند.

دختران افغان پس از فرار از سلطه طالبان رویای فوتبال را در ایتالیا دنبال می‌کنند

لوکا پالامارا، خبرنگار سرویس ایتالیایی به سراغ این سه دختر جوان رفته است که علاقه زیادی به فعالیت در رشته ورزشی فوتبال دارند.

آنها پیش‌تر عضو یک تیم فوتبال در شهر هرات بودند و در مسابقات این تیم شرکت می‌کردند اما در پی پیشروی‌های اخیر طالبان و سرانجام استیلای آنها بر خاک افغانستان از ترس جان خود از کشور گریختند.

دختران فوتبالیست بدین ترتیب خانواده‌های خود را ترک کردند و با یاری گرفتن از مربی خود موفق به خروج از کشور شدند؛ آنها اکنون خواهان ادامه تحصیل و شروع زندگی جدید هستند و در این میان بدشان نمی‌آید که علاقه شخصی خود یعنی فوتبال را در ایتالیا دنبال کنند.

سارا یکی از دختران افغانستانی می‌گوید: «وضعیت فعلی در افغانستان به خصوص برای ما زنان و دختران ورزشکار و حتی برای عموم زنان افغان بسیار بد است و ما مجبور به ترک کشور شدیم.»

این دختران سال‌ها در کشورشان رویای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای را دنبال می‌کردند اما آنچه زمانی برای آنها عادی و انجام یک فعالیت معمولی بود با آمدن طالبان به یک تهدید جدی برای زندگی تبدیل شد.

سارا، رُزا و هم نسلانشان قصد «تسلیم شدن» نداشتند
سارا در ادامه گفتگو می‌گوید: «فوتبال به من احساس قوی بودن می‌دهد. می‌خواهم دوباره بازی کنم تا استعداد و توانایی‌های خود را به همه جهان نشان دهم.»

رُزا، یکی دیگر از دختران افغان نیز وارد گفتگو می‌شود و می‌گوید: «امید من و دختران دیگر این است که بتوانیم اینجا بمانیم تا ضمن ادامه فوتبال در درس و تحصیل نیز پیشرفت کنیم. امیدوارم روزی شاهد برقراری صلح در افغانستان باشیم و ما بتوانیم به خانه باز گردیم.»

این دختران با حمایت یک سازمان غیردولتی ایتالیایی موسوم به «کاسپه» که از سال ۲۰۰۸ به این سو در زمینه حمایت از حقوق زنان افغان فعالیت می‌کند خود را به این کشور اروپایی رسانده‌اند.

مسئول ارتباطات این سازمان انسان‌دوستانه ایتالیایی می‌گوید: «ما به شدت نسبت به جان دختران افغان بیم و هراس داشتیم اما پس از ورود آنها به فلورانس تا حد زیادی خیالمان راحت شد و احساس آرامش کردیم.»

وی تاکید کرد از اینکه سازمان وی نتوانسته شمار بیشتری از دختران افغان را از کشورشان خارج کند بسیار متاسف است.

فلورانس با احتساب هزاران تبعه افغانستانی که طی هفته‌های اخیر از کشورشان گریخته و وارد این شهر شده‌اند تاکنون پذیرای ۱۲۰ هزار مهاجر افغان بوده است.

داریو ناردلا، شهردار فلورانس نیز در گفتگویی یادآور شده که شهروندان ایتالیایی نباید برای دستاوردهایی مانند آزادی و دموکراسی قدرنشناسی کنند.

وی گفت: «آنچه در افغانستان می‌‌گذرد ممکن است که هر جای دیگر روی دهد. مبارزه برای حقوق زنان در ایتالیا و اروپا یک چیز است اما تلاش و مبارزه برای بدست آوردن این مطالبات در کشوری که جانتان در خطر است، مساله دیگری است.»

منبع: یورونیوز

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • احمد
    0

    کثفاتهای عالم مردم افغانستان دغدغه امنیتی جانی دارند دغدغه نان دارند شما بفکر فوتبال زنان هستید

  • ملت
    0

    شمانوکرهای غرب بویژه کدخدا، پیشرفت رافقط درهمین چیزهامی بینید. براتون متاسفم

    نظرات شما -
    • متین
      0

      ملت.. پس پیشرفت در فقر و بدبختی است چقدر احمقی تو

  • حقگو
    0

    اروپا با جذب سه نفر شعار میدهد در حالی که ایران با پذیرش میلیون ها افغانی ساکت است و رسانه غرب زده ای مثل خبر فوری این سه نفر را می بیند ولی....برایتان متاسفم

  • کامبیز
    0

    آن زن وبچه هایی که با حملات مداوم آمریکا در افغانستان شهید میشدند اهمیت ندارند؟!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها