خاموشی در زمستان هم ادامه دارد؟

روز گذشته وزیر نفت از کاهش ۳۰ درصدی ذخیره سوخت نیروگاه ها و تلاش برای افزایش ذخیره سوخت مایع آن ها خبر داد که همین موضوع نگرانی هایی را برای تامین برق زمستان به وجود آورده است.

خاموشی در زمستان هم ادامه دارد؟

آنطور که جواد اوجی گفته سال گذشته در فصل سرما روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون مترمکعب کمبود گاز وجود داشت که با محدودیت ارسال گاز طبیعی به صنایع و بخش نیروگاهی و جایگزین کردن سوخت مایع، جبران شد. امسال باتوجه به اینکه ما در زمینه تولید گاز طبیعی رقم اضافه‌ای نخواهیم داشت و مصرف در بخش‌های خانگی، صنایع و نیروگاهی هم نسبت به پارسال با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شود، پیش‌بینی می‌کنیم در فصل سرد سال (دی و بهمن‌ماه) که طبق برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی با سوخت مایع، سعی می‌کنیم هموطنان‌مان دچار مشکل نشوند.

به گفته وی روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌ها تحویل داده می شود و امید می رود با برنامه‌ریزی و تدابیر اندیشیده شده کمترین چالش را در تأمین سوخت زمستانی گاز بخش خانگی داشته باشیم.

صحبت های وزیر نفت به احتمال وقوع خاموشی های زمستان قوت بخشید، هرچند که از چند ماه پیش نیز مسوولان برقی هشدارهایی را در مورد خاموشی های زمستان داده بودند، مصطفی رجبی مشهدی- مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از خاموشی در کشور، به ایسنا گفت: اولویت اصلی وزارت نیرو استفاده از سوخت گاز برای تولید برق است، اما در شرایطی که سوخت گاز به هر دلیلی محدود شود این امکان را در نیروگاه ها داریم که از سوخت دوم که سوخت مایع است استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قطعا مخازن ما در صورتی که تکمیل شوند مشکلات به حداقل خواهد رسید و امیدواریم که روند پر شدن مخازن نفت گاز و نفت کوره در نیروگاه ها با سرعت انجام شود، ادامه داد: البته در حال حاضر باتوجه به مذاکراتی که با وزارت نفت صورت گرقته این کار سرعت گرفته است تا برای فصل سرما آمادگی کافی برای تولید برق را داشته باشیم.

سخنگوی صنعت برق در پاسخ به این سوال که آیا نیروگاه های سیکل ترکیبی می توانند از سوخت مایع استفاده کنند، گفت: قطعا همه نیروگاه ها امکان استفاده از سوخت دوم را دارند، نیروگاه های سیکل ترکیبی از سوخت گاز که سوخت اصلی آن ها است استفاده می کنند و در صورتی که گاز محدود و یا قطع شود این امکان وجود دارد تا از سوخت گازوئیل برای تولید برق استفاده شود.

وی با اشاره به آخرین وضعیت تعمیرات نیروگاه ها، اظهار کرد: تعمیرات نیروگاه ها از هم اکنون آغاز شده است و امیدواریم طبق برنامه زمان بندی پیش برود، قطعا باید شرایطی را فراهم کنیم که در تعمیرات نیروگاهی خللی به وجود نیاید تا انشالله برای تابستان سال آینده تعمیرات نیروگاه ها به اتمام برسد و نیروگاه ها با تمان توان در مدار باشند.

وی در خصوص احتمال خاموشی ها در زمستان، گفت: زمستان سختی خواهیم داشت دلیل آن هم این است که در زمستان سال گذشته مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یافت و منجر به اعمال محدودیت جدی در تامین سوخت نیروگاه ها شد، اگر مخازن سوخت مایع سریعتر تکمیل و سهمیه مشخص شده گاز نیروگاه ها نیز تحویل داده شود، انشالله با مشکلات حداقلی زمستان را پشت سر خواهیم گذاشت و تمام تلاش ما نیز این است که زمستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.

امیدواریم در زمستان خاموشی نداشته باشیم

محسن طرز طلب - مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی نیز چندی پیش درباره میزان آمادگی نیروگاه‌ها گفت: هر هفته و یا هر دو هفته یکبار جلساتی را با بخش‌های مختلف وزارت نفت برگزار می کنیم و در حال انجام هماهنگی هستیم که در زمستان پیش رو با مشکل مواجه نشویم و یا میزان مشکلات بسیار کم باشد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی نیروگاه‌ها، اظهار کرد: درحال پر کردن ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها هستیم تا اگر در زمستان با افت فشار گاز مواجه شدیم بتوانیم از سوخت مایع استفاده کنیم. ا، برنامه‌ریزی‌ها از یک ماه پیش آغاز شده تا ان شاالله مشکلی ایجاد نشود و یا اگر مشکلی به وجود آمد محدود باشد.

احتمال وقوع خاموشی‌ها در زمستان وجود دارد

رخشانی مهر - معاون هماهنگی توزیع توانیر نیز ماه گذشته گفت: اما از هم اکنون در تلاش هستیم تا با اعمال مدیریت از این موضوع فاصله بگیریم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای تامین برق سال آینده، اظهار کرد: برنامه ریزی برای تامین برقی یک مساله پیوسته بوده و از هم اکنون بحث تامین برق سال آینده و پیش بینی مصرف برای سال آینده و سال های آتی در حال انجام است، همینطور برای زمستان امسال نیز برنامه ریزی تامین برق را از هم اکنون آغاز کردیم چراکه ممکن است مصرف گاز در بخش خانگی محدودیت های سال گذشته در صنعت برق را منجر شود که در حال برنامه ریزی برای این مساله هستیم.

معاون هماهنگی توزیع توانیر با بیان اینکه با وزارت نفت در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: سوخت های مایع درحال بارگیری هستند و این ظرفیت ها تکمیل می شود، این مساله جزو برنامه های وزارت نیرو بوده که از سمت شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در حال پیگیری است تا ان شالله مشکل خاصی برای زمستان ایجاد نشود.

رخشانی مهر افزود: بحران انرژی در زمستان اختصاص به یک کشور و منطقه ندارد و اگر بخش های تامین کننده انرژی مثل سوخت مایع و گاز و زارت نیرو سنکرون عمل نکنند و مشکلی در این زمینه به وجود آید ممکن است محدودیت هایی اعمال شود اما در تلاش هستیم که این اتفاق نیفتد.

منبع: ایسنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها