پروژه 3 میلیون دلاری پژوهشگران آمریکایی برای حل معمای پارکینسون

پژوهشگران آمریکایی، پروژه‌ای را با بودجه سه میلیون دلار آغاز کرده‌اند که با متحد کردن پژوهشگران و داده‌های گوناگون، به بررسی پرسش‌های بی‌پاسخ در مورد پارکینسون می‌پردازد.

پروژه 3 میلیون دلاری پژوهشگران آمریکایی برای حل معمای پارکینسون

به گزارش نیوزمدیکال، پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی" (USC)، پژوهشی با بودجه سه میلیون دلار را آغاز کرده‌اند که می‌تواند پژوهشگران و داده‌های جمع‌آوری شده از ۲۰ کشور را برای پاسخ دادن به برخی از پرسش‌های فوری در مورد بیماری پارکینسون متحد کند. این تلاش مشترک پنج ساله موسوم به "ENIGMA-PD"، تصویربرداری مغز، ژنتیک و داده‌های بالینی را در یکی از بزرگترین پژوهش‌های جهان در مورد این بیماری تجزیه و تحلیل می‌کند.

پژوهشگران تاکنون، یکی از بزرگترین تجزیه و تحلیل‌های هماهنگ بین‌المللی را در مورد داده‌های تصویربرداری مغز هنگام بروز بیماری پارکینسون انجام داده‌اند. آنها تفاوت‌های ساختاری میان ۱۱۸۲ مغز سالم و ۲۳۵۷ مغز مبتلا به بیماری پارکینسون را مورد بررسی قرار دادند و الگوی مشخصی از آسیب بافتی را که در لوب‌های گیجگاهی مغز شروع می‌شود و در سراسر قشر مغز گسترش می‌یابد، شناسایی کردند. این یافته‌ها، دانسته‌های متعارف در مورد بیماری پارکینسون را به چالش می‌کشند که نشان می‌دهند ابتدا نواحی عمیق‌تر مغز آسیب می‌بینند و ممکن است به چندین زیرمجموعه پارکینسون با دوره‌ها و درمان‌های گوناگون اشاره کنند.

پژوهش ENIGMA-PD، به بررسی این موضوع خواهد پرداخت که آیا درمان‌هایی مانند دارو یا روش "تحریک عمقی مغز" (Deep brain Stimulation) می‌توانند روند از دست رفتن بافت مغز را کند کنند یا خیر؟ همچنین پژوهشگران، عوامل ژنتیکی را بررسی خواهند کرد که در خطر ابتلا به پارکینسون نقش دارند و تمرکز ویژه‌ای بر نقش ژن‌های متفاوت در افزایش خطر ابتلا به پارکینسون میان ساکنان اروپا و آسیا خواهند داشت.

"پاول تامپسون" (Paul Thompson)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: آنچه در این پروژه منحصر به فرد به شمار می‌رود، این است که در آن از متخصصان سراسر جهان استفاده می‌شود. این موضوع، برای درک این که چگونه ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون و پیشرفت آن با توجه به زمینه ژنتیکی شخص متفاوت باشد، بسیار مهم است.

این پژوهش، در مجله "Movement Disorders" به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها