سفر دریایی تلسکوپ "جیمز وب" به جای ارسال با هواپیما

ناسا تلسکوپ فضایی مورد انتظار

سفر دریایی تلسکوپ "جیمز وب" به جای ارسال با هواپیما

به گزارش آی‌ای، چندی پیش بود که خبردار شدیم بالاخره تأخیرهای به ظاهر بی‌پایان پرتاب تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا به پایان رسیده است و این تلسکوپِ پرچم‌دار 10 میلیارد دلاری آزمایش‌های زمینی خود را به طور کامل پشت سر گذاشته و اکنون در حال آماده سازی برای ارسال به "کورو" در گویان فرانسه است تا سرانجام در تاریخ 18 دسامبر 2021(27 آذر 1400) راهی فضا شود.

اما آنچه گفته نشد این بود که این تلسکوپ چگونه به "کورو" می‌رسد. در حال حاضر یک گزارش جدید نشان می‌دهد که "جیمز وب" از لانگ بیچ کالیفرنیا تا مقصد نهایی خود در کورو واقع در گویان فرانسه که شامل عبور از کانال پاناما می‌شود، یک سفر طولانی دریایی در پیش دارد.

گویان فرانسه یکی از ناحیه‌های فرادریایی فرانسه در شمال آمریکای جنوبی در همسایگی کشورهای سورینام و برزیل و در جنوب دریای کارائیب است. گویان فرانسه از شرق و جنوب با برزیل و از غرب با سورینام هم‌مرز است.

اما چرا "جیمز وب" باید چنین سفر طولانی را تجربه کند؟ آیا ارسال آن با هواپیما آسان‌تر نبود؟

برنامه‌های اولیه برای ارسال "جیمز وب" شامل ارسال هوایی آن به فرودگاه "کاین" بود که نزدیکترین فرودگاه به محل پرتاب تعیین شده در نزدیکی "کورو" است. اما معلوم شد که انتقال آن به محل پرتاب با هواپیما کاری غیرممکن است، زیرا پل‌های موجود در مسیر بین فرودگاه تا محل پرتاب، مقاومت کافی را برای عبور محموله‌ای به سنگینی "جیمز وب" با وزن ۶.۵ تن ندارند.

بنابراین ناسا تصمیم گرفت که "جیمز وب" را از طریق دریا به محل پرتاب ارسال کند، به این معنی که این تلسکوپ روی یک کشتی سوار می‌شود و از طریق کانال پاناما حرکت کرده و به رودخانه "کورو" می‌رسد و سرانجام در مکانی که یک ساعت تا محل پرتاب فاصله دارد، از کشتی به خشکی منتقل می‌شود.

این یک سفر بسیار طولانی‌تر و سخت‌تر از ارسال هوایی است، اما به نظر می‌رسد تنها راه ممکن برای رساندن تلسکوپ "جیمز وب" به محل مقرر پرتاب آن است.

بسیاری از ماموریت‌های اکتشاف فضایی در آینده در حال حاضر به "جیمز وب" متکی هستند و ناسا برای اطمینان از حفاظت و نگه‌داری مناسب آن از همه ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند تا آن را در طول این سفر طولانی و خسته کننده کاملا ایمن نگه دارد.

"مارک وویتون" مدیر ماژول ابزار علمی یکپارچه ناسا برای تلسکوپ "جیمز وب" می‌گوید: این رصدخانه فضایی همه چیز را برای حفظ امنیت خود در اختیار دارد. با کنترل دما و کنترل رطوبت این توانایی وجود دارد که مطمئن شویم همه ابزارهای ما سالم می‌مانند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها