کتیبه شاپور اول ساسانی تنگ براق اقلید به مکان اصلی خود باز می‌گردد

مدیرکل میراث‌ فرهنگی،گردشگری و صنایع‌ دستی استان فارس گفت: کتیبه شاپور اول ساسانی تنگ براق در شهرستان اقلید در حال انتقال به مکان اصلی خود در این محوطه باستانی است.

کتیبه شاپور اول ساسانی تنگ براق اقلید به مکان اصلی خود باز می‌گردد

هادی شه‌ دوست شیراز ی افزود: با توجه به خطراتی که برای این کتیبه ارزشمند در طول زمان پیش‌آمده بود تصمیم بر آن شد که این کتیبه به مکان اصلی خود در دهانه غاری که سابقاً قرار داشت انتقال یابد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ادامه داد: این کار توسط زبده‌ترین کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید در حال اجرا است.
شه‌دوست شیرازی گفت: کتیبه شاپور تنگ براق اقلید متنی مشابه با کتیبه شاپور در حاجی‌آباد شهرستان مرودشت دارد که موضوع شکار این پادشاه ساسانی را پس معرفی شرح می‌دهد و از اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز اظهار کرد: حفاظت اولیه از این اثر ثبت ملی یک‌بار دیگر هم در سال ۱۳۸۱ و توسط گروهی از استادکاران مرمت تخت جمشید و به سرپرستی استاد راه‌ساز انجام‌شده بود.
حمید فدایی ادامه داد: قرار گرفتن اثر در شیب دره و سختی دسترسی و حفاظت از آن باعث شده بود که چندین بار اطراف اثر توسط حفاران غیرمجاز و سوداگران عتیقه مورد حفاری قرار گیرد.
او افزود: از سویی به دلیل اینکه سطح کتیبه دار اثر در معرض بارندگی بود امکان آسیب به این سند تاریخی که بخشی از شناسنامه تنگ براق در دوره ساسانی نیز به شمار می‌رود، وجود داشت.

لذا مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش از عملیات حفاظت و ساماندهی این کتیبه مهم، شامل انتقال کتیبه از شیب دره به بالای صفه مسطح مقابل غار تنگ براق است که در حال حاضر در حال انجام است.
فدایی گفت: وزن زیاد کتیبه که حدود هفت تن است و محدودیت استفاده از ابزار ساده حمل‌ونقل درشیب دره همچون داربست و جرثقیل‌های دستی ازجمله دشواری‌ها در فرآیند انتقال کتیبه است و استقرار مجدد کتیبه در محوطه مسطح مقابل غار، آن را از بارندگی و رطوبت محفوظ نگاه خواهد داشت و همچنین ایجاد حصار کوتاه حفاظتی گرداگرد اثر و نصب تابلوی راهنما برای آن از دیگر اقدامات ساماندهی برنامه‌ریزی‌شده است که به معرفی و حفاظت مطلوب از این سنگ‌نبشته خواهد انجامید.
سرپرست کارگاه نجات اضطراری کتیبه شاپور اول در تنگ براق اقلید اظهار کرد: یکی از کلیدی‌ترین موضوعات در مباحث مربوط به میراث‌فرهنگی موضوع ارزش است، چراکه تمام آنچه ما در رابطه به میراث‌فرهنگی انجام دهیم اعم از شناسایی، حفاظت و معرفی به خاطر ارزش‌هایی است که شامل ما در کم‌نظیر بودن این‌گونه آثار است و به همین دلیل است که حفاظت و صیانت از این آثار ضروری قلمداد می‌شود.
مصطفی رخشنده خو ادامه داد: ازجمله این آثار کتیبه شاپور اول در تنگ براق شهرستان اقلید است که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع تاریخی دوره ساسانیان از آن یاد می‌شود این اثر در ارتفاعات تفرجگاه تنگ براق اقلید است و در مقابل یک پناهگاه صخره‌ای به خط پهلوی و اشکانی با مضمون تیراندازی شاپور ساسانی بر قطعه‌سنگی به وزن تقریبی پنج تن واقع شده است.
او یادآور شد: این اثر ارزشمند در دهه‌های اخیر توسط سوداگران اموال فرهنگی تاریخی از محل اصلی جدا و به سمت دره مقابل پرت شده بود و اکنون درشیب تند دره قرار دارد و این سنگ‌ نوشته علاوه بر مشکلات کالبدی در معرض آسیب‌ها و تهدیدات محیطی و انسانی قرارگرفته است که با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اقلید فعالیت‌های اضطراری و انتقال کتیبه به محل اصلی خود ساماندهی و نمایش بهتر این اثر در دستور کار قرارگرفته است.

کتیبه و غار تنگ براق در شهرستان اقلید مربوط به دوره ساسانیان است و ۲۳ مهر ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۹۲۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اقلید یکی از شهرستان استان فارس است که در فاصله ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز واقع شده‌ است.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها