اقدام مجلس انقلابی برای دهک ثروتمند با تسهیل واردات خودرو‌های لوکس ‏

با تصویب مصوبه واردات خودرو‌های لوکس توسط مجلس انقلابی جهت رفع مشکل خودرو در بازار نه تنها مشکل گرانی خودرو حل نمی‌شود؛ بلکه در این امر یک منفعت ناخواسته برای ثروتمندان ایجاد می‌گردد.

اقدام مجلس انقلابی برای دهک ثروتمند با تسهیل واردات خودرو‌های لوکس ‏

علیرغم دستور مقام معظم رهبری مبنی بر پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و نامگذاری سال ۱۴۰۰ با عنوان "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها"، مجلس انقلابی در اشتباهی فاحش به دنبال ارائه مصوبه‌ای است تا پشتیبانی و مانع زدائی از واردات خودرو نماید. مصوبه ای که تصویب آن واردات خودروهای لوکس را برای دهک ثروتمند جامعه تسهیل می‌کند.

لیکن قبل از پرداختن به بررسی این موضوع خوب است نگاهی به کیفیت قوانین در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بپردازیم.

رتبه ایران در سال ۲۰۱۹ در شاخص کیفیت قوانین و مقررات در بین ۱۹۲ کشور مورد بررسی توسط بانک جهانی ۱۸۰ بوده است. شاخص کیفیت مقررات یک رویکرد کمی برای اندازه گیری کیفیت قوانین اساسی و ثانویه در چهارچوب نظارتی اروپا می باشد. این شاخص، ابزار‌هایی را برای شناسایی نقاط ضعف یک محیط نظارتی و همچنین تجزیه و تحلیل و مقایسه آن با کشور‌های مختلف ارائه می‌دهد.

اقدام مجلس انقلابی برای دهک ثروتمند با تسهیل واردات خودرو‌های لوکس ‏

تصویب مصوبه واردات خودروهای لوکس توسط مجلس انقلابی

جدیداً مجلس انقلابی به دنبال تصویب مصوبه‌ای است تا مشکل خودرو را بر طرف کند، ولی در این امر یک منفعت ناخواسته برای ثروتمندان ایجاد می‌شود. مشکلات فقر و بیکاری در جامعه و دغدغه مجلس در این زمینه بسیار است، هرچند این نمایندگان محترم خودشان جزو دهک‌های پر درآمدی جامعه نیستند، ولی با این مصوبه راهی برای واردات خودروهای لوکس به جهت ثروتمندان باز می‌شود.

معمولاً قانونگذاران، رفع مشکل برق، آب، گرانی و تورم، حذف فقر و معضلات عمده جامعه را در اولویت اول قرار ‌می‌دهند و از هرگونه منابع ارزی برای رفع این مشکلات استفاده خواهند نمود. ولی متأسفانه در «واقعیت با رویکردی کاملاً متفاوت مواجه شدیم بطوریکه قرار است منابع ارزی خارج از کشور صرف برآورده سازی درخواست بخش کوچکی از جامعه گردد.»

خصوصی کردن خودروسازان حل ریشه‌ای مشکل خودرو در کشور است

گویا همگان فراموش کرده اند که سال‌ها با دولتی نگه داشتن خودروسازان و عقب مانده کردن این صنعت، ظلم بزرگی را به اقشار مختلف جامعه و مخصوصاً قشر کم درآمد جامعه نموده اند. مجلس انقلابی می‌تواند با خصوصی کردن دو خودروساز بزرگ به حل ریشه‌ای مشکل که منجر به تولید خودروی با کیفیت و مناسب می‌گردد بپردازد؛ ولی با این رفتار‌ها بر طبل تو خالی می‌کوبد و نه تنها باعث مناسب‌تر شدن محصولات خودروسازان از جنبه کیفیت و قیمت نمی‌شود؛ بلکه موجبات نارضایتی بیشتر جامعه و زیان میلیون‌ها سهامدار جامعه را فراهم می‌کند.

حتماً در شرایطی که امکان واردات مواد اولیه با ارز آزاد وجود ندارد و کارخانجات تولیدی بدلیل عدم امکان تأمین مواد اولیه خطوط تولید را متوقف می‌کنند و یا کارگران خود را اخراج می‌نمایند؛ تخصیص ارز آزاد برای وارد کردن خودروهای لوکس جهت استفاده دهک بالای درآمدی کشور یک شاهکار ملی است که در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد.

قیمت گذاری دستوری خودرو تأثیری بر کنترل قیمت در بازار ندارد

هنوز از چالش قیمت گذاری خودرو که هیچ تأثیری بر روی قیمت محصول در بازار نداشته و مصرف کننده واقعی هیچ سودی از این فرآیند نبرده و تنها سود فراوانی را نصیب عده خاصی نموده و چندین میلیون سهامدار خودروسازان را متضرر نموده است، خارج نشده ایم که می‌بایست با این چالش مجدد مواجه گردیم و هر روز شاهد افزایش فاصله صنعت خودرو با خودروسازان جهانی و متضرر‌تر شدن سهامداران و جامعه باشیم.

هرچند نمایندگان محترم مجلس دستیابی به رتبه ۱۹۲ کیفیت قوانین را که در سال ۲۰۱۹ در اختیار کره شمالی است هدفگذاری نکرده اند. به امید روزی هستیم که امتیاز بهتری در زمینه کیفیت قوانین از کشورهائی مانند گابن، بولیوی، چاد، تانزانیا و ... و داشته باشیم. شاید امتیاز کیفیت قوانین هم در ایران روزی به صفر برسد و منفی نباشیم.

منبع: نبض بازار

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • علی
    0

    نه واردات تصویب مکنید نه قیمت گذاری تاثیر داره نه نننننننن پی چکاره هستین والله بالله تو حسرت ماشین ماندیم خدا لعنت کنه هر چه مسئول بی وجدان

  • سعید
    0

    خوب دمتو‌دیدن خبر فوری اینهمه چرند نوشتی بهاطر منافع خودت خوبه یه بهونه دستتون افتاده حمایت از تولید داخلی کدوم تولید خودرو بیست سال پیش تولیده؟ خجالت بکشید

  • بازنشسته
    0

    مردم درحسرت خریدخودرو بایدبمونن قیمت خودرو۱۰۰۰درصدرشدکرده وهیچ امیدی نیست،خداذلیلتون کنه

  • محسن نوروزی
    0

    وقتی گوش شنوایی نیست ومردم زیربار گرانی در حال نابودی هستن...بهترین کار ازاد کردن واردات خودرو است...تا شاید خودروسازان وطنی سرعقل ایند...واین همه احتکار وگرانفروشی.. وبدقولی ..نکنندبه امید انروز

  • کاربر ناشناس
    0

    اتفاقا منابع ارزی قرار نیست صرف واردات خودرو بشه خیلیا خودشون درآمدهایی در خارج از کشور دارن که دوست دارن با ارزشون خودرو وارد کنن این ربطی به ارز دولتی نداره وقتی خودرو وارد بشه دیگه دو تا فرغون ساز نمیتونن هر جوری خواستن رو تولیدات عصر حجریشون قیمت بزارن چون کسی از ماشین با کیفیت و ارزان نمیگذره و وقتش رو صرف قرعه کشی و تو نوبت خودرویی که بی کیفیت و از نظر ظاهری بدون مانند تو دنیا هست صرف کنه

  • محمد
    0

    این چه حرفی است که می زنید اگر خود رو خارجی بیاید داخلی هم ارزان می شود مردم هم می توانند پراید و سمند بخرند

  • علی طهرانی
    0

    چرا مجلس انقلابی اسمشو گذاشتین بگذارین اسمش رو مجلس ثروتمندان هر کاری میکنه به نفع ثروتمندانه فقط ثروتمندان هستند که میتونن و پولش رو دارند خودرو خارجی وارد کنند و تو خیابونا فخر بفروشن به ملت بدبخت واردات در صورتی به نفع قشر متوسط و ضعیف هستش که ماشین خارجی ارزان با عوارض گمرکی کم به مقدار زیاد وارد کنند که مردم عادی و متوسط هم بتوانند سوار خودروی روز و استاندارد شوند نه اینکه قانونی گذاشتن که فلان مایه دار چند میلیارد هزینه کنه بنز اس 500 وارد کنه . این مجلس هیچ خاصیتی برای مردم متوسط و ضعیف نداشته تا حالا و نخواهد داشت و فقط با مصوبات و فشارهای بیشتر به ملت قشر متوسط را هم از بین برده و داره تبدیل به فقیر میکنه

  • در به در
    0

    شیر مادرتون هر چی دروغ گفتین دیگه بسه خجالت بکشین

  • ح
    0

    شایدباواردات خودرو به کشور یه مقدارازتقاضاهای خودروداخلی کم بشه،اون وقت ممکنه باددماغ این دوخودروساز کم بشه ،شاید به خودشون بیان ببینند داره بازار ازاستعمارشون خارج میشه یه مقداربه کیفیت وقیمت خودرو فکر کنند.

  • بیز ن ویسی
    0

    واقعا باعث تاسف میباشد اجازه ورود حتی یک خودروی خارجی حالا ارز آن از هرجا تامین شود مهم نیست مهم اینه که نمایندگان به فکر اقلیت پولداری هستن که باید تحت هرشرایطی ماشین جدید خارجی سوار شوندالبته بعضی از نمایندگان محترم وفرزندانشان ومدیران بالای کشوراز مصرف کنندگان اصلی خودرو خارجی هستن ناگفته نماند که حضرات از این سود سرشار واردات نمیتوانن چشم پوشی کنن و تا الان هم فقط بدلیل ترس از رهبر انقلاب اقدام نکرده بودن وگرنه چهل سال خودرو وارد کردن با واردات کیفیت خودرو داخلی را افزایش دادن با واردات خودرو چه مقدار از تقاضای واقعی را جواب دادن وباعث اشباع بازار وکاهش قیمت خودرو داخلی شدن سهامداران مظلوم خودرو سازی داخلی با ضرر فراوان به دلیل اشکال در نحوه فروش محصولشان به زیر قیمت بازار ومردم مظلوم با خرید گران محصول داخلی دو طرف ضررکننده خودرو هستن وسود سرشار این وسط به جیب همان کسانی واریز میشه که دنبال واردات خودرو خارجی هستن مجلس انقلابی یعنی قاطعانه اعلام کنه تحت هیچ شرایطی خودرو وارد نمیشه وسازوکار خودرسازی داخلی رو اصلاح کنه تا خودروسازان وقطعه سازان توانمند شوندوبتوانند اول بازار داخل وبعد به فکر صادرات باشن

  • تتت
    0

    چرا تیره الکی میزنی خبرفوری با اون مدیر عامل حزب بادت؟قرار شده خودروهای کم مصرف اونم نه لوکس؛

  • علی سلطانی
    0

    سلام متاسفانه باید گفت ما خود انتخاب کرده ایم که اینگونه زندگی کنیم

  • علی
    0

    چرااین دلواپسان حالا رتبه کیفی قوانین درایران رافقط قانون واردات خودرو باکشورهای دیگرمقایسه میکنند؟ شاخص های دیگررانمی بینند.صداشون درنمی اید.چون باواردات خودروخارجی منافع شان به خطر می افتد بازاررقابت بوجود می اید دیگرتوان رقابت ندارندتاقیمت پرایدو... راباقیمت تویوتا وهیوندا وغیره به مردم تحمیل کنند.چراازرهبری هزینه میکنند.مگررهبرگفته محصول بی کیفیت وگران قیمت تولیدکنید؟ تعجب دارد به محض تضادمنافع بوجودمی اید استفاده ابزاری مینمایند؟!! مجلس اگرمجلس انقلابی است این افرادخونخوار وفرصت طلب رانقره داغ کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها