نظر ابوترابی درباره برگزاری «رفراندوم برای حذف یارانه پنهان»/ دهک بالایی ۲۵ برابر دهک پایین یارانه پنهان مصرف می‌کند

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: سالانه ۸۶ میلیارد دلار یارانه به صورت پنهان پرداخت می‌شود اما به علت توزیع نامتوازن و غیرصحیح، اثرات آن در معیشت و زندگی برای مردم چندان ملموس نیست.

نظر ابوترابی درباره برگزاری «رفراندوم برای حذف یارانه پنهان»/ دهک بالایی ۲۵ برابر دهک پایین یارانه پنهان مصرف می‌کند

ابوالفضل ابوترابی درخصوص مطرح شدن «تقاضای رفراندوم برای حذف یارانه‌های پنهان»، گفت: طبق آمار و ارقام رسمی ما در سال، عددی بالغ بر ۸۶ میلیارد دلار را به صورت آشکار و پنهان در قالب یارانه به مردم پرداخت می‌کنیم و این عدد بسیار بیشتر از عدد پرداختی کشوری مانند چین است، در حالیکه چین جمعیت بیش از یک میلیاردی دارد و ما کمتر از صد میلیون نفر هستیم، اما علیرغم این عدد پرداختی قابل توجه، به علت توزیع نامتوازن و در برخی مواقع غیرصحیح اثرات آن در معیشت و زندگی برای مردم چندان ملموس نیست.

وی ادامه داد: دیگر نتایج این سیستم غیرصحیح توزیع این است که دهک مرفه و بالایی ۲۵ برابر دهک آسیب‌پذیر از آن استفاده می‌کند و قشر آسیب‌پذیر ما تاثیر زیادی از این یارانه‌های پنهان در زندگی خود لمس نمی‌کند.

ابوترابی در ادامه بیان کرد: بر همین اساس من هفته گذشته «تقاضای برگزاری رفراندوم به منظور حذف یارانه‌های آشکار و پنهان و پرداخت مستقیم به مردم» را براساس اصل ۵۹ و ماده ۳۶ قانون همه‌پرسی مطرح کردم تا اجازه دهیم که مردم خودشان درخصوص یارانه‌ها تصمیم بگیرند که آیا با ادامه روش کنونی موافق هستند یا تمایل دارند که به صورت نقدی دریافت کنند.

نماینده نجف‌آباد در مجلس یازدهم در رابطه با اشکالات سیستم کنونی نظام پرداخت یارانه‌ها، گفت: اشکال اول که عرض کردم مساله اسراف است، در دهک برخوردار و بالایی میزان بهره‌مندی و مصرف یارانه‌های پنهان ۲۵ برابر دهک کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر است و این خودش نشان‌دهنده بی‌عدالتی و نابرابری است. همچنین جمعیتی در حدود ۴-۵ میلیون نفر از اتباع در حال استفاده از یارانه پنهان هستند.

وی ادامه داد: یک ایراد مهم دیگری که در گذشته فقط به شکل قاچاق سوخت بود اما در سالیان اخیر سایر کالاها هم به سبد آن اضافه شده‌اند پدیده «قاچاق معکوس» است، دولت در قالب یارانه پنهان ارز ۴۲۰۰ تومانی را به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌دهد و این‌ها وارد کشور می‌شود اما به دلیل تفاوت قیمتی که با کشورهای هم‌جوار دارند، مجددا به صورت معکوس از داخل به خارج از کشور قاچاق می‌شوند؛ که این امر هم منجر هدررفت مقدار قابل توجهی از منابع شده است.

ابوترابی همچنین تصریح کرد: اگر ما به این سمت برویم که یارانه را به‌جای شکل کنونی یعنی پنهان، به صورت نقدی و مستقیم به دست مردم برسانیم اینجا دیگر خود مردم هستند که براساس نیاز و اولویت‌بندی خود برنامه‌ریزی می‌کنند. این می‌تواند یک اقدام انقلابی از سوی مجلس و دولت باشد تا شاهد یک تحول مناسب در شرایط اقتصادی و معیشتی مردم باشیم.

وی درخصوص پیش‌بینی از احتمال اجرایی شدن چنین طرحی، گفت: اگر امروز در این رابطه اقدام شود، قادر هستیم در نیمه دوم سال در این زمینه به نتیجه رسیده و تصمیم نهایی را در بودجه سال آینده اجرایی کنیم.

منبع: ایلنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 41
  • محمد.،،
    0

    شماجماعت بیش از۴۰ساله که ازاسم رفراندم گریزانید چه برسه درموردی بخواهیداجرا‌کنید

    نظرات شما -
    • .
      0

      نیازی به رفراندوم در این مورد نیست.

  • منتظر عدالت
    0

    اگه همین یه کار رو بخواهید و بتوانید انجام دهید ما بقیه حرفهاتون رو در بست قبول میکنیم......

  • ناشناس
    0

    این آقایان فقط فکر جیب خودشان هستند . آیا به تبعات تورمی آن نگاه کردید

  • قلقلک
    0

    مگر طرح تحول اقتصادی میرزا محمود غیر از این بود که کوه موش زایید

  • مش جمعه
    0

    اسم رفراندوم نیار که آقای جنتی ناراحت میشه

  • حسن
    0

    تا زمانی که اقتصاد دولتی است خلاصی ازاین وضعیت امکان ناپذیر است دراقتصاد دولتی همیشه رانت وجود دارد برداشتن یارانه پنهان هیچ کمکی به طبقات پایین نمیکند هر کاری کنند تلافی آن از جای دیگر سر طبقات پایین میآید.

  • شوقی
    0

    خدایا دهک بالا را نابود کند و کل ملت ایران در دهک پایین جمع شوند

  • مسئول بی عقل!!
    0

    آخه بی عقل، برای یارانه پول گدایی نخودمثقال!! رفراندوم و دموکراسی و همه پرسی برگزارمیکنند؟؟؟؟بعد برای امور کلان، سرکوب وخفقان میگیرید؟؟

  • علی
    0

    آره جون خودت۱۵ سال پیش ۴۵ تومن یارانه به ملت دادین و تو این مدت ۱ قرون هم رو یارانه نذاشتین خودتونومسخره کردید یا ملتو؟ حالا میخوان موج گرونی راه بیاندازید به بهانه دادن یارانه نقدی و درواقع میخوایید ملتو زمین گیر کنید

  • علی
    0

    به جای اینکار سطح نظارت رابالا ببرید و قانونی تصویب کنید که اشد مجازات برای اخلالگران درامور توزیع داشته باشد . رانت ها را قیچی کنید . مجریان قانون از لاک پشت میز بیرون بیایند وضعیت را مدیریت کنند . قوه قضائیه پای کاربیاید وحمایت قوی کند . مردم هم خاطیان را گزارش کنند.

  • فحص
    0

    تئوری سنگریزه : سنگریزه ریز است وناچیز .... اما اگر درجوراب یا کفش بیفتد ، ما را از راه رفتن باز میدارد . جامعه را نیز میتوان با مسائل ریز و ناچیز از حرکت باز داشت ، کافیست این سنگ ریزه ها را برسر راه جامعه قرار داد .

  • اسی
    0

    مگه این نبود که یارانه دادن بابت حاملهای انرژی ت این چند ساله همه حاملهای انرژی چند ده برابر شده الا یارانه بابا یارانه مال خودتون اینقدر این ۴۵ تومن تو سرما نزنید جلو گرونی رو بگیرید بااین ۴۵ تومن یک شانه تخم مرغ هم نمیدن

  • یارانه پنهان نخاستیم
    0

    رفراندوم نمی خواهد. نمایندگان و رییس جمهور را برای چنین روزی انتخاب می کنند. یارانه پنهان را بردارید. این غده سرطانی. پدر و مادر رانت و امضای طلایی. تولید کننده ژنِ از ما بهتران. نابود کننده عدالت. از بین برنده جمهوری اسلامی

  • ١۵ میلیونی های فراوان و خاموش
    0

    لطفا به حقوق بالاهای پنهان هم سری بزنید

    نظرات شما -
    • ساخت و پاخت
      0

      منظورت زیر ساختی های محترم است؟؟؟ علنا می‌گیرند و اصلا پنهانی نیست

  • پشه کوره
    0

    خخخخخخ رفراندوم ؟!!!!!!!! خخخخخخ از کی تاحالا برای رفاه حال ملت رفراندوم میزارید خخخخخ دهک بالا فعلا با دهن دهک پایین کارش تموم نشده هنوز جا داره جانم خخخخخخخ ببخشید اون موقع که تصمیم بر توزیع یارانه گرفتید مگر نظر ملت مهم بود ؟! اون وقتی که پریدین تو سفارت این و اون چی ؟! اون وقتی که NPT رو نقض میکردید ملت کیلویی چند ؟! مگه الان موضوع معاهده ی NATF نظر مردم شرطه ؟! جمع کن عامو حال داری توهم

  • شموس
    0

    آهان متوجه شدم . می‌خواین ۸۵ میلیون دلار یارانه رو حذف کنین نفری ۵۰۰۰ ریال بزارین رو یارانه مون. باقی شم که همه میدونیم کجا میره

  • ابوتراب باقرزاده
    0

    سلام مرد ایران حسن کلید ساز کلید دروغ و بی تدبیری و نامردی داده به یوگی و دوستان ورژن دنا پلاس آن آقا ابو ترابی چون قبلی ناراحت به مردم ظلم کردند می خواهد رکود ظلم کردن برا خودش ثبت کنه داداش برو آخرین ها رو بردار دلار میشه ده هزار تومان نه بنزین ونه م را غ و نه دارو نیاز به گران شدن داره ومبلغ یارانه بنهان میشه یک چهارم این مقدار که جلوی اختلاس بگیری حل بابا مرگ بر ظالمین و کذابین که در قرآن امده

  • ستار خان
    0

    خانواده سراغ دارم در منازل مسکونی(نظامی_۱۰۰متری) ساکن و حقوق خوب.......وهمه جور یارانه و معیشتی میگیرد و در داخل شهر یک واحد آپارتمان هم اجاره دادند و آنوقت یک خانواده مستاجر ( شغل پدر راننده تاکسی اسنپ) هیچی نمیگیرد.!!!!!اسم این عدالته؟؟؟؟؟؟؟؟

  • عدالت
    0

    بسم الله الرحمن الرحیم سلام مسوولان عزیز قبل از اقدام به کاری از خودتان سوال بفرمایید که۱-علت پرداخت یارانه به مردم برای چه بوده!۲-غریب به ۱۶سال پیش که از طرح یارانه و افزایش تدریجی نرخهای حاملهای سوخت (برق،گاز،اب و..)در این مدت ،ایا اقدام به افزایش یارانه نقدی شده که انگار سوزنش در عدد ۴۵قفل شده و تکان نمیخورد.قرار بر این بود که هر چقدر نرخ حاملها در مرور زمان افزایش پیدا کند به همان صورت هم عدد یارانه افزایش داشته باشد.۳-ایا در این مدت اتفاق افتاده؟..ماه به ماه و سال به سال به نرخ اقلام اظافه میشود ولی با افکاری که شما عزیزان دارید ،فقط قطع کردن یارانه میباشد که در صحبتهای شما ذکر شده!اگر واقعا به عدالت فکر میکنید ،قیمتها رو به قبل از پرداخت یارانه ها برگردانید و اگر چنین چیزی امکان نداشته باشد لطف کنید که این رفراندوم را اول بین خودتان(مسوولین)بگذارید که یارانه نقدی که چند ساله به همان عدد گیر کرده ولی نرخ اقلام شما هزار برابر شده رو اصلاح بفرمایید،بعد اگر مجالی برای حل مشکل پیدا نشد رفراندم مردمی اجرا بشه،و قطع به یقین اکثر مردم انتظار دارند که یارانه به صورت نقدی ولی عادلانه پرداخت شود،و اگر واقعا فکرتون کمک به قشر پایین جامعه میباشد و نیتتان خیر است همان یارانه پنهان و که به گفته خودتان میخواهید به مردم بدهید در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت کنیدو فکر و ذکرتان این نباشد که با چه ترفندی بتوانیم یارانه ها رو حذف کنیم و ... که خدای نکرده بعدا نفرین و اه مظلوم دامن شما را نگیرد .والسلام . اللهم عجل لولیک الفرج.

  • hadad
    0

    بجای حذف کلی یارانه و پرداخت نقدی، مانند بنزین برای هر خانواده سهمیه از برق و اب و... تعیین نمایید و مصرف بیش از ان با قیمت تمام شده باشد.

  • ط
    0

    این آقا وقاضی زاده موردهرچه مواردسربازی راحل کردایناهم حل می کنه

  • بوک
    0

    حرف مفت نزن مفت خور

  • لابی
    0

    رفراندم فقط برای تعیین تکلیف وجود شماها معنی داره ! اگر مردید این رفراندوم رو بزارید

  • کریم
    0

    دهک بالا خود شماها هستید دیگه استفاده نکنید

  • نعمت
    0

    نیاز به رفراندم نیست اگر راست می گویید حقوقهای نجومی را حذف کنید

  • عادل
    0

    اقا یارانه را کامل قطع کنید اما اجناس برگردونید قیمت قبل از یارانه از شما خیری به این ملت نمیرسه برو فکر سوریه یمن فلسطین باش

  • سیدرضاسجادمنش
    0

    برادر عزیز جنابعالی کارشناس اقتصادی اصلا تواین جامعه هستی سیر از گرسنه خبر نداره سواره ازپیاده خداانشالله شما مسولین بی مسول را به راه راست هدایت کنه کاشکی ؟؟؟؟

  • محمد رضا مرادی
    0

    جناب آقای نماینده بی سواد همون یارانه نقدی چندرغازی رو هم دولت نمیتونه بده درضمن طی این سال ها همون یارانه میدونی چقد نقدینگی وارد اقتصاد بیمار ایران کرده وچه اثر تورمی داشته برادر من اقتصاد باید در دست اقتصاد دان باشه نه امثال تو بعدش باید اقتصاد از دولت وشبه دولت خارج بشه بره تو بخش خصوصی نظام مالیاتی اصلاح بشه همه مالیات رو درست پرداخت کنن فضا باز بشه روابط خارجی وسرمایه گذاری درست بشه دست از تحجر وصالبانیسم برداشته بشه از پتانسیل های موجود کشور مثل گردشگری استفاده بشه تولید رونق بگیره اقتصاد درست میشه درامد مردم بالا میره نیازی به این یارانه وطرح معیشت و.... هم نیست

  • رئیسی
    0

    این آقا نماینده شهرستان نجف آبادهستش ودر رانت یل طولایی داره

  • الف
    0

    یک رفراندوم برای اینکه مردم شما رو میخواهند یا نه بگذارید . یک گروه 5 درصدی برای 80 میلیون تصمیم میگیرید که چی بشه ؟

  • رییس مجلس سنا
    0

    دو فقره رفراندوم برگزار شد و ملت به نحو احسن به شما نه گفتند یکی انتخابات قبلی شما مجلسی های ده درصدی و دومی ریاست جمهوری بیست درصدی .دیگه دنبال کدام رفراندوم هستید.العاقل یکفی فی الفشاره.

  • اسدی
    0

    مگر این رفراندوم را در اغاز کار دولت روحانی انجام نداید ؟ پاسخ چه بود ؟ هزینه اضافی بر گردن دولت نگذارید مطمئن باشید مردم از لج هم که شده این بار با شدت بیشتری پاسخ منفی خواهند داد

  • مفیدی
    0

    به جای قطع یارانه اگر جرات دارید واگر واقعا نماینده ملت هستید بعد از ۴۲ سال بروید بررسی کنید که ثروت های فوق نجومی چند نهاد خاص چون بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیاد پانزده خرداد ، بنیاد علوی و.... با داشتن گرانترین املاک به جای مانده از رژیم گذشته چون هتل های عظیم ، کارخانجات ، املاک بی شمار و....به کجا می رود ؟ در کجا هزینه می شود ؟ چرا اموال وحساب وکتاب این بنیادها خارج از محاسبات حسابرسی دیوان محاسبات است ؟ ایا می دانید مدیران این نهادها حقوق ها وتسهیلات وپاداش های فوق نجومی دارند ؟ ایا می دانید بیشتر املاک این نهادها به ثمن بخس به افراد ویژه ومتنفذ یا فروخته شده ویا اجاره داده شده ؟ چرا بعد از ۴۲ سال این اموال تحت سیطره دولت قرار نمی گیرد ؟ پاسخش معلومه چون این نهادها محل بخور بخور عده ای ویژه خوار قرار گرفته که خودشان همه کاره کشورند ! نمونه اش همان فردی که اقای فتاح از او نام برد وبعد هم فتاح راخفه کرده ومجبور به عذر خواهی کردند !؟حیف ومیلی که سالانه از این اموال می شود انصافا چندین برابر یارانه ای است که به مردم می دهید .

  • ایرانی
    0

    مردم دیگر با این چبز ها گول نمی خورند. (مردم خودشان تصمیم بگیرند یارانه را چگونه خرج کنند). کاش از ما مایه نمی گذاشتید و کار خود را مثل همیشه می کردید. شما با این کار تون مردم را فقیرتر از قبل می کنید و خودتان هر روز ثروتمند می شوید. به تورم حاصل از تصمیم خودتان فکر کنید. خود را بازنشسته کنید و اجازه بدهید فکر و اندیشه های نو وارد اقتصاد شوند تا شاید کمی از درد و رنج مردم کاسته شود . از خدا بترسید

  • ناشناس
    0

    این کچل ماموریت دارد ذهن مردم رو برای حذ ف 4 صفر پول وتورم وکرانی وحذف دلار 4200تومانی آماده کند

  • دکتر طوسی متخصص کودکان
    0

    تشکر می کنیم از شما که این همه به فکر ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران هستید. تشکر

  • بایرام
    0

    مردم فقط در یک رفراندوم شرکت می کنند:حکومت دست اخوندها باشدیا نه ؟؟

  • علی
    0

    پیشنهاد مردم برای مفاد رفراندوم : ۱- برقراری رابطه با تمام کشورها براساس منافع متقابل ۲- شرکت فوری در جلسه برجام و قبول درخواست طرف های مقابل درازای گرفتن امتیازهای مورد نیاز مملکت ۳ - تصویب سریع FATF برای تسهیل در روابط تجاری با جهان ۴- انحلال ارگان های و نهاد های مانند شورای انقلاب فرهنگی و بنیاد مستضعفان و امثالهم که در این ۴۳ سال بجز هزینه هیچ ثمری برای مردم نداشته اند . ۵ - قطع رانت مسئولین در دریافت امتیازهای خاص

  • بسيجي ايراني
    0

    تو اگر كارن بودي ميخواستي به حوزه انتخابي خود برسي و يخته خيابان هاي نجف آباد را گشاد مي كردي و نه اينكه سفارش كني برادر خودت را بكني مديرعامل شركت تارابگين ذوب آهن اصفهان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها