آزمایش موفقیت‌آمیز یک واکسن استنشاقی برای مقابله با سینه‌پهلو

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود توانستند یک واکسن استنشاقی را با موفقیت روی موش‌های مبتلا به سینه‌پهلو آزمایش کنند و نتایج خوبی به دست بیاورند.

آزمایش موفقیت‌آمیز یک واکسن استنشاقی برای مقابله با سینه‌پهلو

به گزارش نیواطلس، "کلبسیلا پنومونیه" (Klebsiella pneumoniae)، یک باکتری فرصت‌طلب است که می‌تواند به بروز سینه‌پهلو منجر شود و مقابله با آن دشوار است. پژوهشگران "دانشگاه تولین" (Tulane University) آمریکا، نوعی واکسن استنشاقی ابداع کرده‌اند که در آزمایش روی موش‌ها توانست یک واکنش ایمنی قوی را در برابر چندین گونه باکتری ایجاد کند.

ابتلا به کلبسیلا پنومونیه، بیشتر در بیمارستان‌ها رخ می‌دهد و بیماران را به سینه‌پهلو، عفونت در جریان خون و اندام‌های خاص دچار می‌کند. موضوع نگران‌کننده این است که این باکتری به بروز مقاومت در برابر طیف گسترده‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها منجر می‌شود. موضوع نگران‌کننده‌تر این است که در حال حاضر، گونه‌های ویروسی جدیدی در حال ظهور هستند.

پژوهشگران دانشگاه تولین برای برطرف کردن این مشکل سعی دارند واکسن جدیدی را علیه باکتری‌ها ابداع کنند. این واکسن به جای تزریق وریدی می‌تواند به صورت استنشاقی به کار برود تا مستقیما به ریه‌ها برسد؛ جایی که بیشتر باکتری‌ها در آن ساکن هستند.

این واکسن در آزمایش روی موش‌ها توانست یک واکنش ایمنی قوی ایجاد کند. هنگامی که پژوهشگران، موش‌ها را با سه گونه متفاوت از کلبسیلا پنومونیه به چالش کشیدند، واکسن توانست به صورت موثر از آنها محافظت کند.

دکتر "جی کولز" (Jay Kolls)، از پژوهشگران این پروژه گفت: دلیلی وجود ندارد که نتوان از این واکسن برای مقابله با باکتری عامل سینه‌پهلو استفاده کرد. من باور دارم که این پژوهش، بستری را برای تجدید نظر در مورد نحوه به کارگیری واکسن‌های عفونت تنفسی فراهم می‌کند. شاید به جای تزریق عضلانی باید از واکسن‌های استنشاقی استفاده کنیم که واکسن را مستقیما به محل عفونت می‌رسانند؛ جایی که بیشتر به محافظت ایمنی نیاز دارد.

بررسی واکسن‌های استنشاقی به صورت فزاینده‌ای در حال گسترش است. پژوهش‌های اخیر، این واکسن‌ها را به عنوان درمان بالقوه سرطان ریه، "فیبروز سیستیک" (Cystic Fibrosis)، کووید-۱۹ و سایر عفونت‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند. اگرچه بررسی پژوهشگران دانشگاه تولین هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد اما با وجود این، جالب است.

این پژوهش، در مجله "Science Immunology" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها