یک مقام مسئول خبر داد

پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ ۱۲ درصد/ همکاری بانک ها با ایرلاین ها برای واردات هواپیما

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: مقرر شده نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن بین ۱۰ تا ۱۲ درصد و با بازپرداخت بالای ۲۰ سال باشد تا تمامی مردم و متقاضیان بتوانند از آن استفاده کنند.

پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با نرخ ۱۲ درصد/ همکاری بانک ها با ایرلاین ها برای واردات هواپیما

محمد رضا رضایی کوچی با بیان اینکه تمام بررسی‌های لازم و منابع مالی برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی صورت گرفته است، گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن و قانون بودجه امسال ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به همراه اقساط بازگشتی خط اعتباری مسکن مهر و تمامی درآمد‌هایی که از محل خانه‌های خالی، خانه‌های لوکس و زمین‌های بایر در نظر گرفته ایم، به صورت کامل در صندوق ملی مسکن تجمیع می‌شوند.

او ادامه داد: مقرر شده نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن بین ۱۰ تا ۱۲ درصد و با بازپرداخت بالای ۲۰ سال باشد تا تمامی مردم و متقاضیان بتوانند از آن استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه بانک‌های عامل پرداخت ۲۶۰ هزار میلیارد تومان را ابلاغ کرده اند و مقرر شده است این تسهیلات را پرداخت کنند؛ افزود: برای تمامی بانک‌ها در قانون جهش تولید جریمه در نظر گرفته ایم و اعلام کرده ایم اگر این تسهیلات را پرداخت نکنند، دو برابر این رقم باید مالیات پرداخت کنند.

رضایی کوچی همچنین درباره علت عدم تکمیل طرح مسکن مهر با وجود گذشت بیش از یک دهه از آغاز ساخت آن، هم گفت: یکی از دلایل توقف برخی پروژه‌های مسکن مهر این بود که جانمایی آن‌ها صحیح نبوده و بر روی گسل ساخته شده یا در مناطقی هستند که با فرونشست مواجه بوده احداث شده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر باقی مانده است که مقرر شده است تا سال آینده تمامی این واحد‌ها به اتمام برسند، افزود: البته این واحدها، عمدتاً فاقد متقاضی هستند و از سوی دیگر به لحاظ کیفیت ساخت و ساز، دسترسی به زیرساخت‌ها و جانمایی از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند؛ بنابراین متقاضی ندارند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس همچنین درباره خرید هواپیمای جدید گفت: ۵۰ درصد هواپیما‌های کشور زمین گیر شده اند، در حالی که تقاضا برای سفر‌های هوایی بسیار بالاست.

او با اشاره به وجود فاصله زیاد عرضه و تقاضا در صنعت هوانوردی و محدود بودن تعداد صندلی‌های پروازی نسبت به تقاضای سفر گفت: همین امر باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما شده است.

رضایی کوچی با بیان اینکه هزینه هر یک ساعت-صندلی هواپیما ۹۰۰ هزار تومان است، یادآور شد: این نرخی است که سازمان هواپیمایی کشوری مصوب کرده است، بنابراین باید به سمت وارد کردن هواپیما‌های جدید حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با کشور‌های مختلفی برای واردات هواپیما مذاکره شده، تصریح کرد: شرکت‌هایی هستند که می‌توانند به راحتی هواپیما وارد کنند و ما برای واردات هواپیما مشکلی نداریم.

رضایی کوچی تأکید کرد: نباید هواپیما‌های سن بالا وارد کرد؛ در حال حاضر میانگین سن ناوگان هوایی ما بالای ۲۰ سال است که مناسب نیست؛ بنابراین باید هواپیما‌های زیر ۱۰ سال وارد شوند و اگر بالای ۱۰ سال باشند، در زمان محدودی کارآیی دارند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: بخش خصوصی مقرر کرده هواپیما وارد کند و از سوی دیگر بانک‌ها هم با پرداخت تسهیلات زمینه لازم را برای واردات هواپیما فراهم می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها