مودب‌ های خوش خوراک/ آشنایی با مردم و کشور تایوان که غذا بهترین سرگرمی‌ شان است

فرهنگ مردم تایوان مانند دیگر کشورهای آسیایی، سنتی است. نژاد تایوانی‌ ها عمدتاً چینی است و جزو جوامع مردسالار و پدرسالار محسوب می‌شوند.

مودب‌ های خوش خوراک/ آشنایی با مردم و کشور تایوان که غذا بهترین سرگرمی‌ شان است

یکی از کشورهای دنیا که به طور کامل توسط دریا محصور شده، تایوان است. این کشور از لحاظ جغرافیایی در گذشته به خاک اصلی چین متصل بوده ولی با توجه به حرکت پوسته‌های زمین، بخشی از خاک‌های ارتباط دهنده دو طرف زیر آب رفته و منطقه به تنگه و تایوان سپس به یک جزیره مبدل شده است.
پایتخت تایوان، شهر تایپه با سه میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است. مساحت تایوان 36 هزار و 197 کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به 23 میلیون نفر است. بسیاری از آثار باستانی مانند لوازم سنگی، سفالینه‌های سیاه و ضد زنگ که در مناطق مختلف تایوان از خاک بیرون آورده شده، نشان می‌دهد که فرهنگ دوره پیشاتاریخ تایوان با خاک اصلی چین یکسان است و این کشور، قدمت زیادی دارد. اگر از گردشگرانی که به این کشور سفر کرده‌اند درباره مردم این خطه بپرسید، به احتمال زیاد آن‌ها به شما خواهند گفت که مردم تایوان انسان‌های مهربان و مهمان‌نوازی هستند که لبخند از لبشان پاک نمی‌شود.

در پرونده امروز زندگی سلام بیشتر با این کشور، آداب‌ورسوم مردمش، خوراکی های خوشمزه‌شان و... آشنا خواهید شد.

کشوری مردسالار با فاصله طبقاتی زیاد

فرهنگ مردم تایوان مانند دیگر کشورهای آسیایی، سنتی است. نژاد تایوانی‌ها عمدتاً چینی است و جزو جوامع مردسالار و پدرسالار محسوب می‌شوند. تایوان جامعه‌ای با فاصله طبقاتی زیاد است اگرچه در ظاهر کشوری برابر طلب است، به این معنا که همه افراد فرصت دارند از طریق آموزش از لحاظ اجتماعی پیشرفت کنند.

چینی‌هایی که به تایوان مهاجرت کرده‌اند، اهمیت بیشتری برای تجارت و تحصیلات قائل شده‌اند. مردم تایوان به فرهنگ خود اهمیت زیادی می‌دهند و دوست دارند آن را تبلیغ کنند و گسترش دهند.

جامعه‌ ای خانواده محور اما تحت تأثیر مدرنیزاسیون

در قدیم داشتن یک خانواده بزرگ مردسالار و پدرسالار، الگوی سنتی مردم در تایوان بود. البته سیستم بومی قبیله‌ای آن‌ها تحت تأثیر روند مدرنیزاسیون قرار گرفت که در آن خانواده از نظر اندازه کاهش یافت و شهری‌تر و منسجم‌تر شد. تا سال 1980 بیش از نیمی از خانواده‌های تایوان به صورت پدر، مادر و فرزند بود و بیش از یک چهارم آن‌ها همراه با پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کردند.

با افزایش نسبی جمعیت شهری تعداد اعضای خانواده رو به کاهش رفت. عواملی چون شکاف نسل‌ها و ورود تعداد زیادی از زنان به بازار کار باعث تضعیف ساختار سنتی خانواده شد. اگرچه تغییرات عمیقی در ساختار خانواده سنتی در تایوان ایجاد شده اما جامعه تایوان هنوز هم خانواده محور است. خانواده هنوز در ازدواج و در بسیاری از رویدادهای اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند.

افتخار کردن تایوانی‌ها به غذاهایشان

کیفیت زندگی در تایوان تا حد قابل توجهی بر خانواده، شغل و تحصیلات فرد متمرکز است. اعتبار هر فرد بستگی به سن، موقعیت او در جامعه و شرایط فردی‌اش دارد. کودکان در تایوان نسبت به کودک‌های غربی وقت بیشتری را صرف مطالعه می‌کنند.

غذا خوردن بخش مهمی از فرهنگ تایوان است و مردم به غذاهای کشور خود افتخار می‌کنند. در واقع وعده های غذایی، خانواده را دور هم جمع می‌کند و برای همین در تایوان خانواده دوام بیشتری نسبت به بسیاری از جوامع دیگر دارد. البته باید گفت تایوانی‌ها غذا خوردن را دوست دارند و به آن به چشم نوعی سرگرمی نگاه می‌کنند.

برای همین است که بیشتر زمان و پول خود را در رستوران ها صرف می‌کنند. غذاهای تایوان از بهترین غذاهای جهان محسوب می‌شود. تنوع آن هم قابل توجه است زیرا علاوه بر خوراکی‌های محلی، غذاهایی از تمام نقاط چین در این جزیره یافت می‌شود.

عتیقه‌ ترین وسایل جهان در موزه‌های تایوان

موزه قصر ملی در حومه تایپه که سال 1965 افتتاح شد، به عنوان بهترین مجموعه‌ وسایل عتیقه در جهان شناخته می‌شود. این موزه شامل بسیاری از آثار تاریخی ارزشمند، آثار هنری و کتاب‌هایی است که سال 1949 از چین به تایوان برده شد و قدمت بسیار زیادی دارند. همچنین موزه جومینگ در منطقه جین‌شان شهر تایپه، نمایشگاه‌هایی از آثار هنر معاصر را ارائه می‌دهد. موزه ملی هنرهای زیبای تایوان در تائی چونگ هم آثار مربوط به سلسله‌های مینگ و چینگ‌چونگ را در خود جای داده است که هر سال گردشگران زیادی از سراسر دنیا به آن‌جا می‌روند.

بهترین غذاهای خیابانی در تایوان

تایوان، بهشت واقعی غذا خوردن است. حتی کوچک‌ترین غرفه در خیابان که صندلی مناسبی هم برای نشستن ندارد، ممکن است خوشمزه‌ترین غذا را برای شما سرو کند. بهترین مکان برای خوردن غذاهای خیابانی بازارهای معروف شبانه درتایوان است. شما با قیمت ارزان می‌توانید برخی از بهترین غذاهای سنتی تایوان را در آن جا امتحان کنید.

در ادامه با چند مورد از معروف ترین آن‌ها آشنا خواهید شد.
نان تابوتی

شاید اسمش زیاد اشتهاآور نباشد اما کافی است فقط یک بار مزه واقعی آن را بچشید. آشپزهای تایوانی با مهارت بسیار زیادی، تکه‌ای نان نازک تو خالی را برش می دهند و داخلش را با مواد بسیار خوشمزه و خوش عطر و بویی که معمولاً شامل مرغ، گوشت، ادویه جات خوشمزه و سبزیجات معطر است، پر می‌کنند.

این غذای تایوانی، یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای این کشور است که شهرت و آوازه جهانی پیدا کرده است.

کوفته شکم پر

کوفته شکم پر یکی از معروف‌ترین غذاهای تایوانی محسوب می‌شود که در سراسر این کشور طرفدارهای پر و پا قرصی دارد. به طور عمده مردم تایوان، کوفته شکم پر را با غذاهای متداول دیگری سرو می‌کنند. این غذا بیشتر با گوشت گوساله و برنج و ادویه‌جات تهیه می‌شود.

توپ ماهی در سوپ

عمدتاً این نوع سوپ همراه با قارچ بو داده سرو می‌شود. تایوانی ها از ماهی هم در این سوپ استفاده می‌کنند و با این کار میزان پروتئین و ویتامین های موجود در غذایشان را بالا می‌برند.

توفو

توفو نوعی پنیر است که در میان مردم تایوان بسیار محبوبیت دارد. تایوانی‌ها از آن به جای گوشت یا دسر استفاده می‌کنند که عمدتاً در شکل‌ها و حالت‌های مختلفی تهیه می‌شود. پوره سیب‌زمینی شیرین و آب لوبیای شیرین از جمله مخلفات این غذای تایوانی خوشمزه به حساب می‌آیند. البته ناگفته نماند که توفو غذای مورد علاقه بسیاری از افرادی است که گیاه خواری را جایگزین گوشت خواری کرده اند.

سمبوسه بی‌گانگ

این غذای تایوانی یکی از غذاهای متنوع و بسیار خوشمزه‌ای است که با انواع چاشنی‌ها و طعم‌های مختلف سرو می‌شود. گوشت، خردل، جوانه لوبیا، ادویه کاری، توفوی سفت و بادام زمینی مواد تشکیل دهنده سمبوسه بی‌گانگ است.

گائوژا

یکی از عجیب‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین غذاهای تایوانی گائوژا نام دارد. این غذا که از مایع ته نشین شده سوپ مرغ و نشاسته سیب زمینی تهیه می‌شود یکی از غذاهای محلی این کشور است که در میان مردم تایوان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است.

پنکیک اوستر

پنکیک اوستر یکی دیگر ازغذاهای تایوانی است و دقیقا همان غذایی است که با دیدنش آب از دهان همه سرازیر می‌شود.

تخم مرغ سرخ شده و سبزیجات ترد شده مواد اصلی این غذای خوشمزه به حساب می‌آیند. تایوانی‌ها این غذا را یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کشورشان می‌دانند به همین علت در تهیه و سرو آن بسیار حساس و سخت‌گیر
هستند.

جشنواره ارواح گرسنه

سال نو چینی مهم‌ترین رویداد و تعطیلات در تایوان است. مردم در این روزها تمام ساعات روز را در خانه می‌گذرانند، وقت خود را با اعضای خانواده خود سپری می‌کنند، در کنار هم غذا می‌خورند و خاطرات گذشته را برای هم تعریف می‌کنند.

از دیگر تعطیلات تایوان می‌توان به جشنواره قایق اژدها (در بهار)، جشنواره نیمه پاییز و روز ملی‌شان یعنی 10 اکتبر اشاره کرد. این را هم باید بدانید که تایوانی‌ها فوق العاده خرافاتی هستند. باور به ارواح و همچنین ترس از آن‌ها کاملاً طبیعی است. در هفتمین ماه از تقویم قمری تایوان (یعنی حدود اوت) جشنواره ارواح گرسنه جشن گرفته می‌شود که ترسناک است.

در طول این جشنواره، اعتقاد بر این است که دروازه‌های جهنم باز می‌شود و همه ارواح گرسنه در جست وجوی غذا، پول، سرگرمی و غیره به جهان می‌آیند. کل ماه که به عنوان ماه شبح نامیده می‌شود با احتیاط ها و ممنوعیت های مختلف همراه است.

تایوانی‌ها سعی می‌کنند در این مدت از سفر، شروع یک تجارت جدید یا برگزاری عروسی خودداری کنند. درباره هنرهای مورد علاقه مردم این کشور هم باید به خوش‌نویسی، نقاشی کلاسیک، اپرای سنتی چینی، نمایش عروسکی و مجسمه‌سازی اشاره کرد.

8 نکته شنیده نشده درباره تایوان

منوهای چینی در تایوان

هنگامی که سفر خود به تایوان را آغاز کردید، سفارش غذا می‌تواند برای شما گیج کننده باشد. معمولاً منوهای غذا فقط به زبان چینی هستند و مشتری‌ها باید ابتدا هزینه غذا را پرداخت کنند و سپس غذا برای آن ها آماده خواهد شد.

هیچ سطل زباله‌عمومی وجود ندارد

به منظور تمیز نگه داشتن خیابان‌ها، سطل زباله کمی در خیابان ها قرار داده شده است. اگر تصمیم دارید آشغال خود را دور بریزید، احتمالاً باید آن را به خانه ببرید. قدیمی‌ترها می‌گویند در سال‌های دور، پیاده‌روها با زباله پر شده بود و همه‌جا موش صحرایی وجود داشت.

بنابراین ظاهراً نبود سطل زباله در سطح شهر، حرکتی به سمت داشتن شهری تمیزتر است.

کشور اسکوتر سوارها

تایوان سرزمین اسکوتر سوارهاست و همچنین موتورسیکلت بیشتری نسبت به دیگر نقاط جهان دارد. گاهی اوقات شما می‌توانید یک خانواده کامل را با اسکوتر ببینید. اگر می‌خواهید در تایوان اسکوتر سواری کنید، توصیه می‌کنم برای فرار از ترافیک شهر، این کار را در حومه یا جزایر کوچک انجام دهید.

در تایوان گرفتن گواهی نامه رانندگی آسان است و مردم قوانین را اصلا رعایت نمی‌کنند برای همین است که شاهد دیدن روزانه تصادفات زیادی هستید.

آهنگ بتهوون روی کامیون‌های زباله

در تایوان کامیون‌های زباله هفته‌ای پنج بار در هر محله تردد می‌کنند و مردم باید کیسه‌های زباله خود را حمل کنند و خودشان آن‌ها را داخل کامیون بگذارند.

انتظار برای رسیدن کامیون زباله به یکی رسم‎های عمومی تایوان تبدیل شده است. بسیاری از مردم زودتر از رسیدن کامیون بیرون می‌روند و با همسایگان خود گپ می‌زنند تا این که صدای آهنگ بتهوون به آن‌ها بگوید کامیون زباله نزدیک است.

خانه‌های آماده برای زلزله و توفان

یکی از فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز در جهان تایوان است. به طور میانگین 1047 زمین لرزه قابل درک طی سال در تایوان گزارش شده است و اگر زمین لرزه‌هایی را هم که قابل درک نیستند، محاسبه کنیم، بیش از 18 هزار در سال می شود. برای همین است که ساختمان‌ها در این کشور برای مقاومت در برابر بادهای شدید، توفان و زمین لرزه ساخته شده اند.

ماسک زدن قبل از آمدن کرونا

شاید تایوانی‌ها از سال‌ها پیش به استقبال پیشگیری از کرونا رفته‌اند چون اغلب شان در سال های قبل هم در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده می‌کردند. در ابتدا واقعاً عجیب به نظر می‌رسد اما باید گفت آن‌ها در واقع از روی احترام این کار را انجام می‌دهند. تایوانی‌ها از سال‌ها پیش در مکان‌های عمومی از ماسک استفاده می‌کنند تا از انتقال بیماری یا سرماخوردگی جلوگیری کنند.

دشمنان نه گفتن

تایوانی‌ها نه گفتن مستقیم را بی‌ادبانه می‌دانند. ناتوانی آن ها در گفتن یک نه روشن و مستقیم، گیج‌کننده‌ترین عادت تایوانی‌هاست و ارتباط گرفتن با آن‌ها را برای شما کمی مشکل می‌کند. بنابراین اگر با یکی از دوستان تایوانی خود تماس می‌گیرید و می‌پرسید آیا دوست دارد با شما به سینما بیاید یا خیر و او پاسخ می‌دهد: هه ... شاید؟ در واقع آن چه او واقعاً می‌خواهد بگوید نه است.

سرما در این کشور معنا ندارد

اطراف کشور تایوان به طور کامل با دریا محصور شده، بنابراین تحت تاثیر بادهای موسمی است و به طور کلی از آب و هوای گرم و مرطوب برخوردار است. این کشور رنگ سرمای شدید و کوهستانی و گرمای بیش از حد و طاقت فرسا را به خود نخواهد دید و متوسط دما در این کشور به 22 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

سرگرمی‌های مردم تایوان

کوهنوردی، پیاده‌روی، تماشای تلویزیون و فیلم، گوش دادن به موسیقی و خواندن رمان از سرگرمی‌های مورد علاقه مردم تایوان است. همچنین تایوان دارای پارک‌های ملی و مناطق دیدنی بسیاری است. با این حال، شهروندان تایوان به خصوص افراد با توان مالی بهتر به خارج از کشور سفر می‌کنند. چین، ژاپن، آمریکا و اروپا از مقاصد گردشگری مهم تایوانی‌هاست.

ورزش‌های پرطرفدار در تایوان شامل بیسبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس و گلف است. هنرهای رزمی چینی، ژاپنی و کره‌ای هم به شدت توسط جوانان دنبال می‌شود. برخی از تیم‌های بیسبال جوانان تایوان در سراسر جهان به ویژه در مسابقات جهانی تحسین شده و کسب مدال هم کرده اند اما بیشتر نوجوانان در مدارس، بسکتبال بازی می‌کنند.

تایوان به عنوان جمهوری چین در بازی‌های المپیک در سال 1956 شروع به کار کرد، با این حال در سال 1989 و طی توافقی که با پکن انجام شد، تایوان در مسابقات بین المللی به عنوان چین تایپه شرکت می‌کند.

منبع: خراسان

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها