بهترین کار بعد از شفته شدن برنج

گاهی اوقات ممکن است بنا به دلایل مختلفی برنج شما شفته و خمیر شود، چندین راه حل وجود دارد که کدبانوها بعد از شفته شدن برنج انجام می دهند.

بهترین کار بعد از شفته شدن برنج

برنج یکی از اقلام اصلی سفره های ایرانی محسوب می شود که در اکثر مراسم و مهمانی ها در کنار انواع کباب و خورشت و... سرو می شود. برنج ایرانی طعم و عطر بی نظیری دارد اما روش پخت آن آسان نیست و برای پخت یک برنج مجلسی و دانه دانه خانم های کدبانو نکات زیادی را اجرا می کنند. برنج را به روش های بسیار متنوعی می توانیم بپزیم، بهترین روش برای اینکه برنجمان شفته و به هم چسبیده نشود، آبکش نمودن برنج است.

نکته مهم در آبکش نمودن برنج توجه به زمان آن است زیرا به هر دلیلی اگر برنج را دیر آب کش کنیم با یک برنج شفته روبرو می شویم. ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برنجتان شفته شود، اگر زمان زیادی برای تهیه دوباره برنج نداشته باشید، با برنج شفته چه می کنید؟

چکار کنم برنج شفته ظاهر بهتری داشته باشه؟

اگر به هر دلیلی برنج شما شفته شد و زمانی برای تهیه دوباره برنج نداشتید، راهکارهایی که در ادامه این بخش آورده ایم را اجرا کنید تا برنج شما ظاهر قابل قبول تری به خود بگیرد.

اجتناب از هم زدن زیاد برنج

همه ما وقتی مهمان داریم و برنجمان شفته می شود، استرس زیادی می گیریم و با عجله برنج را هم می زنیم تا بدانیم که برنج چه مقدار وا رفته و شفته شده است اما این کار اشتباه است زیرا هم زدن و کفگیر زدن به برنج دانه های پلو را خرد کرده و باعث خمیر تر شدن برنج می شود.

هم نزدن برنج

ریختن آب سرد

اگر به هر روشی برنج درست کردید و برنج شما له و شفته شد، خونسردی خود را حفظ کنید و سریع برنج را درون آبکش خالی کرده و آن را با آب سرد یا بهتر بگوییم آب یخ شست و شو دهید. آب سرد سبب میشود برنج نرم تر از این نشود و لعاب اضافه برنج بیرون برود.

انداختن ته دیگ

دیدن یک ته دیگ طلایی جذاب سبب جلب نظر مهمانان ته دیگ دوست شما می شود و حواس آنها را از نرم شدن برنج قدری پرت میکند. همچنین ته دیگ نان یا سیب زمینی سبب می شود اگر کسی به خاطر نرم و خمیری شدن برنج کمتر برنج خورد، در کنار غذا از ته دیگ استفاده کند و گرسنه نماند.

نبستن در قابلمه

زمانی که برنجتان نرم تر از حد معمول شد و اصطلاحا شفته گشت، هرگز درب قابلمه را کیپ نکنید زیرا اگر درب قابلمه بسته باشد، بخار آب به صورت قطره های آب به داخل پلو برمیگردد و سبب میشود نرم تر شود. نگران پخته شدن برنج نباشید و در قابلمه را نیمه باز یا کاملا باز بگذارید.

نبستن در قابلمه

استفاده نکردن از دم کنی

هنگام شفته شدن برنج در قابلمه را نبندید و بگذارید آبش کاملا تبخیر شود. استفاده از دم کنی برای بخار افتادن به برنج است پس بهتر است از دم کنی استفاده نکنیم چرا که می خواهیم آب برنج تبخیر شود.

بیشتر کردن شعله

زمانی که برنجتان نرم تر از حد معمول شد و اصطلاحا شفته گشت، شعله را کمی بیشتر کنید اما مراقب باشید برنج را نسوزانید. بیشتر کردن شعله سبب می شود آب اضافی برنج، تبخیر شود و برنج قدری خشک تر شود.

دادن روغن داغ به برنج

بسیاری از خانم های کدبانو زمانی که برنج شفته می شود، روغن را داغ کرده و به برنج می افزایند. روغن داغ سبب میشود دانه های برنج از هم جدا شوند و ظاهر برنج بهتر گردد. در هنگام داغ کردن روغن به این نکته توجه کنید که آن را نسوزانید، چون وقتی به برنج اضافه کنید بوی بدی ایجاد خواهد کرد.

استفاده روغن داغ

نیافزودن آب به برنج

برای زودتر دم کشیدن پلو و پیچیدن زودتر بخار درون آن بسیاری از افراد عادت دارند که قدری آب به کناره آن اضافه میکنند اما زمانی که برنج شفته شد، این کار را نکنید زیرا افزودن آب برنج را خمیر و نرم خواهد کرد. در زمان شفته شدن برنج باید تمامی سعی شما بر روی خارج شدن آب اضافه برنج باشد تا برنج خمیرتر نشود.

خاموش کردن شعله مدتی قبل از سرو برنج

وقتی که برنج شما آماده شد زیر آن را خاموش کنید و بگذارید کمی سردتر شود. دانه های برنج وقتی خیلی داغ است بیشتر به هم می چسبند اما برنج را سرد و یخ سرو نکنید و فقط چند دقیقه ای قبل از سرو اجازه دهید بخار برنج خارج شود و قدری از از حالت نرمی در بیاید.

سرو قالبی برنج

ترفندی که می توانید زمانی که برنجتان شفته شد استفاده نمایید، این است که برنج را قالبی سرو نمایید. سرو قالبی برنج سبب می شود مهمانان فکر کنند که شما به خاطر سرو قالبی برنجتان را نرم تر از حد معمول برداشته اید.

برای داشتن برنج قالبی، برنج را در قالب های آماده (قالب های گرد ، قلب، گل و … ) بریزید و درون ظرف مورد نظرتان برگردانید.

سرو قالبی برنج

سخن آخر:

اگر برنج شما شفته شد و چنانچه زمان کافی داشته باشید میتوانید پلو جدید درست کنید اما برنج شفته نرم شده را دور نریزید و با آن غذاهایی مانند سوپ، آش، شیربرنج، دلمه، کوکو یا کوفته برنجی و … درست کنید.

منبع: نمناک

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها